X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

על-פי גישה זו לומד הילד, שכל אות מסמלת עיצור מסוים, וכל עיצור איננו אלא רוח שעוצרים ומפיקים באמצעות איברי הפה והגרון. כמו כן לומד הילד שכל ניקוד מסמל בעצם הנחייה לקורא באיזה אופן עליו להוציא את הרוח מהפה: אִ, א, אֻ, אֶ, אֵ וכך הלאה.
ככלל, לומד הילד שמילה איננה אלא רוח שעוצרים באמצעות איברי הפה באופנים שונים.
האות והניקוד מורים לקורא באיזה אופן עליו להפיק את הרוח. דומה הדבר לתווים שמורים לנגָן איזה צליל עליו לנגֵן, מה אופי הצליל ואפיונים נוספים לאיכויות הצליל שעליו להפיק.
בשיטת "הגה ואות" לומד הילד את האופן בו עליו להשתמש באיברי הפה כדי שתישמע מילה מסוימת. עוד לומד הילד ומגלה שהוא הוא זה שמפיק את ההגאים ומכאן את המילים.
הילד לומד לשלוט במילים שישמיע ובאופן השמעתן בדומה לנגן או זמר. בגישת "הגה ואות" משכלל הילד את יכולת השליטה באיברי גופו, וכפועל יוצא, בסביבתו.
ד"ר משה פלדנקרייז, ד"ר אריה כלב ואחרים כבר עמדו על-כך, ששכלול השליטה באיבר אחד בגוף מביא, מן הסתם, לשכלול השליטה בחלקי הגוף כולו. שכלול השליטה באיברי הגוף כולם, מן הסתם, עשוי להקטין מספר המצבים שבהם ילד מניף יד על ילד אחר "כי יצא לו". כך ששליטה טובה באיברי הגוף ובמילים שהילד מפיק מפיו עשוייה גם להפחית אלימות בבתי-הספר.
על-פי גישתה של בת-יעקב, הילד מגלה שמילה איננה אלא "הבל רוח" שהוא מפיק בצורות שונות, ואת המשמעות והפירוש למילה נותן השומע בלבד על-ידי כך שהוא מביא למחשבתו עצם או פעולה שמייצגים מילה זו ( לעתים, כמובן, "השומע" הוא הילד עצמו).
במילים אחרות, יש צד טכני של הפקת מילה באמצעות הפה (או במחשבה) על-ידי צירוף סימני האותיות והניקוד, ויש תהליך מחשבתי של מציאת העצם, החפץ או הפעולה שמילה זו מייצגת.
טכניקת הקריאה זהה בכל השפות המערביות. ילד שירכוש את טכניקת הקריאה בעברית, יוכל לרכוש בקלות את טכניקת הקריאה באנגלית, באיטלקית, ברוסית או בערבית, למשל.
כמובן שבין רכישת טכניקת הקריאה לבין הבנת השפה יש מרחק רב. ילד או מבוגר שיודע לקרוא איטלקית, לא בהכרח מבין שפה זו. הוא קורא מילה באיטלקית אבל לא מצליח להביא אל מחשבתו את הפעולה או העצם שהמילה מייצגת. לשם כך על הקורא לעיין במילון המתאים המבאר עבורו את המילה, אם היא בשפתו, או המתרגם את המילה לשפה המובנת לקורא.
בגישת "הגה ואות" לומד הילד לראות פרטים: עיצורים המסומנים על-ידי ציורי האותיות, ותנועות - הלוא אלה הם סימני הניקוד. הילד לומד להרכיב מהפרטים שלם, שהוא המילה הנשמעת. ילד שלמד להרכיב מילה מפרטים, סביר להניח שיוכל להבחין ולראות פרטים וכך לתקן ביתר קלות שגיאות כתיב. תהיה בו מידה רבה יותר של הקפדה ודיוק בביצוע פעולות למידה אחרות כמו חשבון, אנגלית, ספרות, ידיעת הארץ וכל השאר.
ילד שמתרגל להבחין בפרטים ובפרטי פרטים של דבר, הופך בן-אדם בוגר בעל יכולת לייצר מוצרים בעלי ערך. בן-אדם הרואה פרטים הופך לאיש מחקר טוב, לאומן מוכשר, לטבח משובח ולמנתח בעל-שם.
שהרי תנאי להשגת איכות היא היכולת להבחין שיש הבדל בין מוצר אחד לשני, בין תבשיל אחד למשנהו. "כל אחד יודע לבשל מרק ירקות... ואף-על-פי-כן... " יש למרק הזה טעם מעולה. זהו זה!! זה הפרט המיוחד, הדיוק, המינון, "העוד קצת פפריקה".
קל ללמוד ולאמן את החושים להבחין בכך כבר בגיל צעיר. בגיל בו חושי הילד פתוחים לרווחה והוא מבחין בקלות רבה גם בעקבות שמשאירה חיפושית קטנה הזוחלת לידו. ראיית פרטים, דיוק, יכולת שליטה, תכונות ראויות שניתן לשכלל אותן יחד עם הקניית יסודות הקריאה וה... כתיבה.
לכן ראוי שגם תוכנית "הגה ואות" תקבל הכרה רשמית של משרד החינוך אף-על-פי שישנם לא מעט "מומחים" במערכת החינוך שהדברים שנכתבים כאן מעצבנים אותם ומוציאים אותם מדעתם כבר שנים. הם מעדיפים שיטות "מוכללות", שאינן מדורגות נכון.
ומהו דירוג נכון? - שבו ילד לומד חומר חדש רק על סמך חומר קודם שכבר למד ויודע. שיטות הלימוד המקובלות "עשירות" בגירויים, יש בהם ציורי ליצנים וקופים ודובונים ושאר דמויות מוזרות כדי "לשעשע," "לגרות," כמנהג ערוצי הטלוויזיה, "רק שהילד לא ישתעמם לנו ויברח לאי שם".
שיטות אלה לא בהכרח נותנות כבוד לסקרנות הטבעית הקיימת בכל ילד, בכל אדם, הסקרנות והרצון לדעת.
באתר "יסודות" - www.yesodot.co.il אפשר להוריד תוכנת "הגה ואות" המאפשרת ללומד - ילד או מבוגר - לעשות את צעדיו הראשונים בלימוד קריאת העברית בדרך הקלה והנכונה. גם באתר
www.mby.co.il - יש סרטון המדגים שימוש בטכנולוגיה זו והמאפשר להורים לעשות בה שימוש.
הנה מכתב שהגיע היום ממי שהשתמשה בתוכנת "הגה ואות" ללימוד קריאה.
שלום,
רציתי רק להגיד תודה רבה על התוכנה הנפלאה ללימוד עברית.
אני בטוחה שהיא תוכל לעזור לחניכת פר"ח שלי, גם כשאינני לידה. התוכנה מצויינת והיא עובדת בדיוק על אותם הדברים שאני חושבת שהכי חשובים (הגייה נכונה של אותיות וניקוד). במיוחד שלימוד עם התוכנה מאפשר למידה עצמית, כאשר אין אפשרות לנוכחות המורה או כאשר הלומד הוא מבוגר שאינו יכול להשתתף במסגרות לימוד העברית מפאת המבוכה.
המייחד את התוכנה הנ"ל מאחרות זה הליווי הקולי שזה בדיוק מה שחיפשתי.
שוב תודה רבה לך,
בברכה ובכבוד רב,
תמרה קוזנצוב
_____________________________________
מנשה ברק הוא מחבר הספר "על חכמת הילד"

תאריך:  13/03/2005   |   עודכן:  13/03/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר יעקב בר
עו"ד אברהם פכטר
הדו"ח של עו"ד טליה ששון לא בא כהפתעה ולא גרם לזעזוע, מדובר בסיכום נתונים, עובדות ומסקנות משפטיות - שהיו ידועות אבל בתפזורת; אין מקום לחקירות פליליות ומשפטי שדה - רוח השלטון ועצימת העיניים של ראשי הממשלה ושרי הביטחון של כל הממשלות - ריחפה באוויר ואפשרה את התהליך' הפתרון - הורדה ופינוי מיידי, עקבי ובלתי מתפשר
עו"ד נועם לאור
מדוע במדינה דמוקרטית אנו מוגבלים לעתים לומר את דברנו? האם קללות מהוות לשון הרע או לאו? מהי הגנת אמת דיברתי לעומת הגנה של הבעת דעה בתום לב? עו"ד נועם לאור המתמחה בדיני לשון הרע משיב על מספר שאלות בסיסיות בנושא
בועז מושקוביץ
ששון אלישבע
דוח הוצאות חברי הכנסת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il