X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תופעה מוזרה: גם אם זכית בתביעה נגד מוסד רפואי ו/או רופא, פוסקים בתי המשפט פיצויים נמוכים להכעיס, במיוחד כאשר מדובר בכאב וסבל
▪  ▪  ▪

מדי יום אני נתקלת בקושי רב להסביר ללקוחותי, שנפגעו בשל מעשה נזיקין ואיבדו את יקיריהם, מדוע למרות עצם זכייתם בתביעה נפסקים להם סכומים מזעריים ביותר. מותו של ילד או קשיש, מותם של אב, אם או קרוב משפחה, נאמדים במונחם כספיים עלובים עד כי אלה בלתי סבירים ובלי הוגנים, שעה שלכאב ולסבל אין גבול.
מובן כי אין פיצוי כספי היכול להשיב אדם לחיים ואף לא להיות תחליף להסתלקותו של זה אשר אהבנו. מצד אחד, פיצוי מזערי בעקבות אסונות טרגיים מוסיף על הכאב והשכול של האלמנה והיתום. יש בו כדי להוסיף עלבון על הצער והכאב הקיימים ממילא. הפרדוקס מתעצם כאשר בית המשפט רואה לפצות ביד נדיבה ובסכומים גבוהים דווקא במקרים שבהם הקטין או הקשיש היו נותרים בחיים וזקוקים לסיעוד. זהו עיוות נורא.
אינני יודעת להסביר לעצמי, ועל כן גם לא ללקוחותי הנדהמים, מדוע מות יקירם אינו ראוי בעיני בית המשפט לפיצוי כספי הולם רק משום שהיה גמלאי והסתלקותו מן העולם לא גרמה הפסד השתכרות. אנו זקוקים בדחיפות לפסיקה נועזת כדי להשיב את כבודו של האדם אשר ראוי כי יישמר לא רק בחייו אלא גם במותו. הייתי מצפה להכרזה תקדימית שתצא מאת בית המשפט העליון, כי מותו של אדם, שנגרם בשל עוולה נזיקית, הינו אסון ונזק בלי הפיך לבני המשפחה, ועל כן הפיצוי לשארים ייגזר מכאבם ואובדנם, סכום זה לא יוכלל היות לעולם פיצוי מלא, אך סדרי גודל של מאות אלפי שקלים יותירו את הרושם הברור שבית המשפט מכיר בכבוד המת, בסבלם של אוהביו ובצורך לפצותם.
מובן כי השאלה אם השתכר המת אגורה אחת בחייו או היה הולך בטל לא תתעורר כלל ולא תקרין מאומה על העניין. כך ראוי. לכך נועד ראש הנזק הנפרד המכונה אובדן חיים.
פסיקתו הבעייתית של בית המשפט נוגעת לראש הנזק של כאב וסבל אף כאשר אין מדובר באובדן חיים דווקא. נראה לי כי לא אחטא לאמת אם אומר כי בית המשפט נוטה להשפעה זרה ובלי רלוונטית של אומדני הפיצוי הנפסקים בתחום תאונות הדרכים ומשליך מאלה על כאב וסבל בתחומים אחרים. דעתי היא כי יש לנתק ניתוק גמור בין הדברים. קנה המידה חייב להיות לעולם סובייקטיבי, והערכת הכאב והסבל חייבת להיעשות על בסיס לימוד כל מקרה לגופו. אין זה קל להעריך בסכומי כסף מדוייקים את הנזק הנגרם לאדם בשל צערו, אך שיקול הדעת המסור לבית המשפט ראוי לו שיוביל למסקנה כי נדרש פיצוי הולם למצוקה שאליה נקלע אדם המעיד על סבלו.
לפני כשנתיים ניתן פסק דין בבית המשפט העליון (קופת חולים ואח' נגד לאה דיין ואח'), שהחל במהפכה זוטא בכל הנוגע לפיצוי על כאב וסבל. פסק דין זה מאשר את סכום הפיצוי הגבוה שנפסק בבית משפט קמא בגין נזק לא ממוני. מדובר היה ברשלנותם של רופאים אשר גרמה להפלתו של ולד. הנתבעים פוצו בשל החמצת ההזדמנות להפוך להורים מאושרים לילדה בריאה ושלמה. כל אחד מן ההורים הפוטנציאלים פוצה בסכום של כ-600 אלף שקל. אינני יודעת אם יש בכך כדי להבטיח את תחילתו של עידן חדש אשר יתקן מעט מן העיוותים במשפט הנזיקין הצורך בכך, מכל מקום, זועק לשמים.
________________________________________
פורסם במקור בעיתון הפרקליטים גליון מס' 4 , יולי 2001

תאריך:  18/03/2005   |   עודכן:  18/03/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל ברנדשטטר MD
הערובה לבטחונה של מדינת ישראל מפני הישנות השואה מסרבת להיות ערובה
נסים ישעיהו
אצל הנשיא-המלך, לא מוצאים התייחסות כזאת; הוא כאילו מנותק מהעם. אפשר לומר שניתוק זה עצמו הוא הגורם לו לחטוא. שהרי ניתוק כזה אינו יכול להיווצר אלמלי גסות הרוח שהשתלטה עליו, כנ"ל
עו"ד אברהם פכטר
הסרבנות של מחזור הגיוס של תיכוניסטים ממרכז הארץ - הוא הפתעה חלקית בלבד. כבר היו בעבר - מכתבי שמיניסטיים, סרבנות יוצאי סיירת מטכ"ל, טייסי מילואים וסרבנים בודדים; עם התגברות זרם הסרבנים על המדינה וצה"ל להגיב בדרך חדשה ויצירתית - שחרור משירות צה"ל עם חותמת של סרבן גיוס - עם אות סרבן - לכל החיים.
אריאל שרון
דברי ראש הממשלה בחנוכת המוזיאון החדש לתולדות השואה ב"יד ושם"
חנה בית הלחמי
קטעים ממכתב שנשלח הבוקר לחברי ועדת החינוך, העוסקים בנושא הריטלין השבוע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il