X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

הוויכוח על "תוכנית ההינתקות" זכה להתנהל בכל מישור ציבורי הנראה כרלוונטי לנושא: אידיאולוגי-ציוני, מוסרי-יהודי, דתי-הילכתי, הומניטרי, משפטי, ביטחוני, וכמובן - במישור יחסי החוץ של ישראל.
רק מישור אחד נמצא נטוש: ניתוח המדיניות בכלים מקצועיים-מדעיים. ואם הביטוי "מדעי" מפחיד את מישהו, הרואה בו עיסוק המרחף בגובה מגדל-השן האקדמי, אחזור כאן על מה שאנו מלמדים בהרצאות למנהלים ומתכננים: מדעי פירושו - מבוסס על כלל העובדות הבדוקות ומוכחות, הנוגעות לנושא הנבדק. תזניח או תעקוף כמה עובדות השייכות לנושא - והנך נופל למסלול הזוי המוביל לכישלון בטוח. זה קרה לנו במלחמת יום הכיפורים, במלחמת לבנון, בהסכמי אוסלו, ועכשיו - בתוכנית ההינתקות.
עכשיו, כמו באוסלו, דוהרים מדינאינו במסלול עוקף בעיית-יסוד שבמשך שנים הם לא רצו לנגוע בה: פצצת הזמן ששמה - "פליטי פלשתין". הם לא שמו לב איך שליטי ערב, בערמומיות רבה, עקפו את הנציבות לענייני פליטים של האו"ם (שתחת טיפולה שוקמו עשרות מיליוני פליטים בעולם) ודאגו להקים סוכנות מיוחדת שתשרת את האינטרס שלהם - להנציח ולנפח את הפצצה הזאת, כמרכיב בלתי-מנוצח בארסנל האמצעים לחיסול מדינת היהודים. וזאת - לא בכספי ברוני הנפט הערבים אלא - בכספי תרומות העולם החופשי אותו הם הובילו באף.
שום הסכם שלום לא יחזיק מעמד כל עוד קיימת בעיית הפליטים. וכפי שהערבים טיפחו אותה - עוד לפני מלחמת ששת הימים - זוהי בעיה לעולם כולו, ולא רק כלכלית, כי היא יצרה מאגר מסוכן של בשר-תותחים לטרור הבינלאומי. לכן, כותב שורות אלו, גם ממעמד של תפקיד ממלכתי רלוונטי וגם ממעמד של אזרח מודאג, הגיש לממשלות ישראל, מאז סיום מלחמת ששת הימים, תוכניות להשגת שלום וביטחון באזור, המתחילות משיקום הפליטים.
שום כביש עוקף לבעיה זו לא ישחרר אותנו ממנה, גם אם מאה אבו-מאזנים יחתמו על ויתורם על "זכות השיבה". העמדה הישראלית חייבת להציג את החובה לשיקום פליטים, החלה על מי שגרם להיווצרותה, ורק על בסיס הומניטרי תוכל ישראל להושיט להם עזרה, מניסיונה הרב בתחום זה. פתרון לבעיה זו לא ניתן להשגה בהחלטה פוליטית על הקמת "מדינה פלשתינית", שגם לה וגם לישראל שבגבולות הקו הירוק אין כל אפשרות לקלוט את המיליונים המיועדים לכך.
המודל הפוליטי והכלכלי לשיקומם מצוי בעיר הונג-קונג, שקלטה ושיקמה מיליוני פליטים סיניים לאחר מהפיכת מאו-צה-טונג. שלוש ערים קטנות יותר, אך במעמד דומה, באזור שלנו, יכולות לפתור את הבעיה בעזרת הון עסקי בינלאומי, אם הדבר יטופל ברמה מקצועית נאותה.
ומה עם דורשי "המדינה הפלשתינית"? אם אחרי 10 שנים של אוטונומיה שלטונית, במקום ליצור מערכת שלטון של מדינה-בדרך, מגיעים מטעמם נציגי 13 (!) פלגים חמושים - לקבל את פסיקתו של האח הגדול מקהיר איך לחיות (זמנית) בצוותא - מוטב שיסתלקו בשקט מהרעיון. מחנה הפליטים הראשון שישוקם בשיטה מקצועית הוא התשובה הריאלית לבעיה ושלב ראשון, אמיתי, להשגת שלום באזור.
________________________________
הכותב התמחה במחקר ותכנון אסטרטגי

תאריך:  22/03/2005   |   עודכן:  22/03/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד משה מכנס
על הקשר שבין אירועי ימינו ומיתוס י"א באדר
יעקב אסתרליס
שלמה נחמה
דברי שלמה נחמה, יו"ר הדירקטוריון במסיבת עיתונאים עם הצגת הדוחות הכספיים לשנת 2004; הרווח בשנת 2004 הגיע ל-2.1 מיליארד ש"ח; על הרווחים הגדולים אמר: "תמונת ראי של המשק הישראלי"; על החקירה: "בנק הפועלים הוא בנק שומר חוק"
אורי נטע
בועז מושקוביץ
בין האנשים החיים תחת משטרים רודניים יש המעיזים לחלום על חיי חופש, דמוקרטיה, שלום ורווחה. מה היה החלום ומה נשאר ממנו? המאמר השמיני והאחרון בסדרה, העוסקת בקשר בין מהות המשטר הרודני לבין המלחמה במזרח התיכון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il