X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

משום מה החדשות על התרומות לנזקקים מעשי ידיהם של נוחי דנקנר, אבי פישר, צבי לבנת ומאיר שמיר לא התקבלו באהבה ובהערכה רבתי בקרב הציבור הישראלי. "הוא מרוויח כל כך הרבה אז שיתרום קצת", "הוא עושה את הכסף על חשבון השכר הנמוך שהוא משלם לעובדים שלו", "הוא מקבל זיכוי ממס הכנסה זה ברור".
אתם יודעים מה הכול נכון ! ובכל זאת?
יכולתי לכתוב לכם על הבעייתיות של חברה שאין בה מנגנון מוסכם המגביל את שכר המקסימום ואולי עוד אעשה זאת. שהרי מרבית כלכלננו מודאגים מאי השוויון. הרי נאמר לא אחת כי מדינות רבות, אפילו ארה"ב הקפיטליסטית, מאמינות כי אי שיווין גדול מדי הוא לא ראוי ואף מסוכן חברתית. אבל אז הייתי צריך לדון בשאלה כיצד עושים זאת? האם מוצדק לדרוש מהממשלה להתערב בשוק העבודה?
אתם יודעים מה, לכל הדעות נמצא שיש קשר בין תמורה לתפוקה, אבל לא צריך להגזים בקשר הזה. בשבדיה יש מערכת מקיפה של מעורבות ממשלתית בשוק העבודה, אך רמת החיים בשבדיה לא שונה מהותית מזו שבארה"ב, עם תוספת אחת: חלוקת הכנסות שוויונית הרבה יותר. שבדיה, וכמה מדינות דומות לה, הן ההוכחה שלאורך זמן אין סתירה בין רמת חיים וחקיקה למעורבות בשוק העבודה.
אבל, התשובה לכך, לעניות דעתי, נעוצה במישור התרבותי הנתון בכל חברה וחברה. אל לנו להתעלם מזה. ולכן הנה הצעתי לכם האזרחים שלא ממש אוהבים את מעשי התרומה וגם לכם אלה שיכולים ורוצים לתרום: בואו נייסד מדד חדש ונקרא לו מדד התורמים.
יש לנו את מדד השחיתות שבודק את היקף השחיתות. נאמניו טורחים להזכיר לכולנו כמה השחיתות עולה ועולה עם השנים. יש לנו גם את מדד הדמוקרטיה שם טורחים העורכים המכובדים להראות לנו כמה הדמוקרטיה שלנו מתפוררת וכמה אנו בסך הכול אינסטרומנטליסיטים קטנים המנפנפים בדמוקרטיה פורמלית בלבד.
אז מה דעתכם על מדד חיובי משהו? מדד התורמים לחברה. למיסוד מדד שכזה, זה אני רואה בעיני רוחי את הארגונים החברתיים משתפים פעולה, משקיעים קצת ממון [ואולי נוחי דנקנר יתרום בשלב ראשון איזה מיליון] ומקטלגים את כל שיאני השכר במשק הישראלי. הרי רשימה שכזו יש גם יש. הרבה בכירים נאבקים על הכבוד להיכלל בתוכה. ממש בצידה של אותה רשימה, ממש בעמודה נפרדת, אנו נבדוק כמה תרם אותו שיאן לחברה? ואז עושים שקלול של שתי העמודות ומכתירים את איש העסקים של השנה. לא סתם איש עסקים אלא איש עסקים ערכי.
אתם יודעים מה? מאוחר יותר, כן ניתן לחשוב על עמודות נוספות. למשל אנו לא ממש יודעים לאיזה נזקקים הולך הכסף. לכן ניתן ורצוי להוסיף בעמודה אחרת את מהות התרומה ואת יעדה. לא נפלא? בין אם המדד יקום מתוך ראיה אינטרסנטית משהו בנוסח "עכשיו נראה לו לדנקנר. הוא יתרום כל שנה. לא נוותר לו" ובים אם באמת מבינים אנו עניין. החשוב הוא דווקא הטווח הארוך. ובטווח הארוך אנו נפנים זאת. או אז, אולי גם מדד השחיתות פתאום יגלה ערכים גבוהים וגם מדד הדמוקרטיה. תחשבו על זה. זה לא בשמיים.
__________
הכותב הינו ד"ר למשפט ומדיניות ציבורית ומזכיר האגודה הישראלית למדע המדינה

תאריך:  01/04/2005   |   עודכן:  01/04/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טל רבינוביץ'
נסים ישעיהו
מתוך מבט טבעי, ברורה לחלוטין פסיקת הבג"צ בדיוק כשם שמובנת גזירת המן. אם לא רואים הבדל בין יהודי לגוי - למה שהיהודים יתבדלו מאומות העולם?
בועז מושקוביץ
עו"ד אברהם פכטר
אחרי ההצבעות בכנסת אפשר להתפנות לדון בסוגיות של ההינתקות. האופציות של מתנגדי ההתנתקות וקבוצת המורדים בליכוד, הולכות ומתמעטות לקראת שעת האפס. שיבוש ההינתקות, רישום והצטרפות "פיקטיבית" לישובים ומחאה ציבורית לגיטימית הן האופציות הנבחרות. כמובן שקיימת גם האפשרות של "המסלול השקט". על הממשלה - לנקוט ביד קשה כנגד מפירי חוק ופרובוקטורים.
טל רבינוביץ'
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il