X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

המונח "רפואה מתגוננת" הפך בשנים האחרונות לשגור בפי הרופאים ובמיוחד בקרב הממסד הרפואי אשר גורם להחדרתו של מונח זה כחלק ממלחמה יזומה נגד מימוש הזכות החוקית לתבוע רופאים ומוסדות רפואיים בגין נזקים שנגרמו עקב טיפול רפואי לקוי.
לקראת הכנתה של רשימה זו סרקתי רשימות,מאמרים ופסקי דין וכן פרוטוקולים של רבי שיח וישיבות בנושא וניסיתי בכנות להבין על מה מדברים כאן? מה פירוש "רפואה מתגוננת"? מה הנזקים הנגרמים על-ידה ומהו היקפה?
מתברר כי למונח רפואה מתגוננת פנים רבות והשימוש במונח זה אינו אחיד. הוגן לומר כי בדרך כלל משתמשים הרופאים והממסד הרפואי במונח זה כדי לתאר מצב בו הרופאים נוקטים בפעולות רפואיות מיותרות ואף מזיקות מתוך רצון להתגונן מפני כל טענה או תביעה אפשרית מצד החולה.
בדרך כלל נטען על-ידי הממסד הרפואי כי מבוצעות בדיקות רבות ויקרות שאין בהן כל צורך רק מפני שהרופא מעוניין שלא יאשימו אותו בדבר וכך למשל מבוצעות בדיקות הדמיה יקרות, ובדיקות הריון בלתי נחוצות רק בשל חשש דחוק ובלתי מבוסס, שמא לחולה בעיה רפואית קשה ונדירה ביותר. בדיקות אלו, כך נטען, מטילות על המערכת עומס כלכלי כבד ופוגעות ברפואה מאחר והן גורמות לבזבוז משאבים הנחוצים לצרכים דוחקים יותר.
טענה נוספת, המועלית לעתים קרובות, נוגעת לביצוע פעולות רפואיות הכרוכות בסיכון מתוך מגמה ברורה להימנע ממצב בו תועלה הטענה מדוע נמנע הרופא מביצוע הפעולה למרות נחיצותה. בדרך כלל נטען לדוגמא, כי כיום לידות רבות מדי מבוצעות בניתוח קיסרי, אשר ברוב המקרים הינו מיותר ומסכן את היולדת.
לעיתים, כך נרמז, סבלו יולדות נזקים של ממש עקב ביצוע ניתוח קיסרי מיותר, בעוד שניתן היה לילדן בלידה טבעית וללא כל חשש. יצויין כי הטענה האחרונה מועלית בחצי פה ולעתים טוענים רופאים כי דווקא היולדות הן המעונינות בניתוחים קיסריים ואילו הם הרופאים פועלים להניאן מכך.
במספר מקרים לא נמנעו הטוענים את טענת הרפואה המתגוננת לנקוב במספרים. כך למשל נטען כי נזקי הרפואה המתגוננת מגיעים ל-800 מליון ש"ח לשנה ויותר. בישראל 17% מהלידות מבוצעות בניתוח קיסרי בעוד שהצורך הממשי קיים רק ב-8% וכך הלאה.
כשבאתי לבדוק את הנתונים גיליתי עובדה מעניינת. איש מאלו שנקבו בנתונים מספריים, לא טרח להפנות אותנו ולו למחקר אחד שבדק את הטענה בצורה רצינית. אם קיים מחקר כזה, ובמידה וקיים יהיה מעניין מאד לבחון אותו. מכל מקום ברשימה ארוכה של מקורות שסקרתי לא עלה בידי למצוא כל ביסוס ממשי לטענות בדבר קיומה של הרפואה המתגוננת, היקפה ועלותה. יתרה מזו דווקא גורם בכיר בניהול תביעות המוגשות נגד רופאים ומוסדות רפואיים הודה כי תופעת הרפואה המתגוננת, אם קיימת, מתקיימת רק בשוליים וכמעט בלתי אפשרי להגדיר את היקפה.
בהיעדר אמות מידה נורמטיביות, לא ניתן בכלל להתחיל לבדוק באופן ממשי האם קיימת רפואה מתגוננת. כאשר רופא טוען שלא ניתן לשלוח כל חולה הסובל ממיגרנה לבדיקת C.T בשל עלות הבדיקות ניתן להסכים לכך, אך כמה זמן צריך חולה להתלונן על כאבי ראש לפני שיישלח לבדיקה שתאשר או תשלול חשד לגידול בראשו? כמה בדיקות "מיותרות" מוצדק לעשות אם התוצאה תהיה גם גילוי של מקרים חמורים? האם ניתן לשקלל רפואה נכונה רק במאזניים כלכליות? אם נאמץ גישה כזו התוצאה עלולה להיות חמורה מאד כלפי קשישים וחולים קשים שאין כל "תועלת כלכלית" להשקיע בטיפול בהם.
העובדה שכלל לא ברור מהי רפואה מתגוננת, מה היקפה ומהם נזקיה, אם בכלל, אין כדי להרתיע רבים ובעלי השפעה בממסד הרפואי להשתמש במונח זה לצורך רקימת מניפולציות המיועדות לקדם אינטרסים מוגדרים מאד של ממסד זה. מדובר בקידום אינטרסים שבינם לבין הצרכים של החולים אין ולא כלום. ברשימות הבאות נסקור את מטרות הממסד הרפואי וכיצד הוא משתמש במיתוס הרפואה המתגוננת לקדם מטרות אלו.

תאריך:  02/04/2005   |   עודכן:  02/04/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר אלקלעי
יואב יצחק
השופטת בייניש השתתפה בדיון ובבחירת עו"ד ענת זינגר לכהונת שופטת, למרות שזו משמשת כפרקליטה של בעלה, עו"ד יחזקאל בייניש, בפרשה הפלילית בה הוא מעורב; השופטת יהודית אמסטרדם "נבעטה" לבית המשפט המחוזי ובכך הוזזה מתיק אפל, שבו נכלל למעשה גם סעיף המכתים את שרון כמי שקיבל שוחד
יואב יצחק
ראש הממשלה אריאל שרון התחמק מלהכיר בנידוני קהיר מ"פרשת העסק הביש"; אולי חשש מתגובת הנשיא מובארק; מי שהרים את הכפפה הוא הנשיא משה קצב, אך זאת לאחר פניות מצד כמה גורמים, ובראשם העיתונאי אריה אבנרי
יונה סוקולובסקי
עו"ד: מ. נוה, י. בקר, פ. פישלר
פרופ' יעקב נאמן מדבר; על המערכת המשפטית ("פרה-היסטורית"); על פרישתו הצפויה של אהרן ברק ("לא אלמן ישראל"); על רצח השופט אזר ("לסדום היינו, לעמורה דמינו"); על אפשרות חזרתו לפוליטיקה ("אני מיושב בדעתי"); ועל העבודה במשרד המסחרי המוביל בישראל ("תענוג לעבוד עם החבר'ה פה"); נאמן לדרכו;
הראיון פורסם במקור במגזין "הפרקליטים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il