X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

"התקווה" היא המנונו של לאום אחד בלבד מהשניים החיים במדינת ישראל. היא אינה השיר הלאומי של כל אזרחיה. מה שמחייב החלפתו בהמנון אחר, שיבטא וישקף את רוח המקום והזמן, אינו רק אי-היותו ראוי עוד להיות המנונם של "כל אזרחיה" משום שלא זה בלבד שאינו מבטא אותם אלא מקומם אותם, אלא משום שגם אותנו, היהודים, הוא אינו מבטא עוד נאמנה.
"התקווה" מבטא את הכמיהה לציון. את הכיסופים והערגה. את הגעגוע. במהותו ובתכניו, במילותיו וברוחו, הוא שיר גלותי, ארכאי, איטי. את הערבים הוא מקומם. הוא נתפס על-ידם כשיר לאומני, גזעני, כוחני, שבהתעלמות מהם - הם אינם נזכרים בו אף לא בשמץ-רמז - יש בו משום ביזויים והעלבתם. הם מוקצים מחמת התעלמות.
גם על יהודים רבים ההמנון הזה, שקצבו איטי מאוד ורצינותו התהומית נשמעת קצת מגוחכת, מפיל שעמום ובתוך כך מעורר פיהוק: השפתיים הנפתחות והפה כולו הנפער לשיר מפיק ממיתרי הקול המהום רפה וקלוש. כמה מאתנו שרים את מלות ההמנון כשהוא מתנגן בראש חוצות?
"התקווה" הוא שיר נדודים של עם מנודה, שאינו רצוי עוד בשום פזורה מהפזורות בגלות. הוא מבטא קהילה חרדה, מאויימת, נצורה, אשר משאת הנפש וערגתה אל הארץ המובטחת מעודדת אותה ונוסכת בה תקווה. תקווה זו באה לכלל ביטוי ב"התקווה".
"התקווה" היא המנונו של עם - לא של מדינה. בעשור השישי לחיי המדינה נכון וראוי לכתוב בה ועבורה המנון אחר - קליל וקליט יותר, מלודי וקצבי יותר - שיר פשוט - לא זמר נוגה ומהורהר -שאינו מעמיס ואינו מכביד ואינו מעיק במשא הדורות שהוא מגלם בתוכו על-מי שאמורים לשיר אותו.
ההמנון החדש אמור להיות שיר שיבטא את מציאות החיים של כל תושבי המדינה, של כלל אזרחיה. הוא לא אמור לעורר רתיעה ומיאוס בקרב ערביי ישראל אלא לאפשר להם לשיר אותו כמי ששייכותם אל המקום שזה המנונו היא טבעית, מובנת מאליה, מתבקשת.
מילותיו של ההמנון הלאומי החדש אמורות להיות פשוטות. ב"התקווה" יש מילים אשר רבים מדוברי העברית אינם יודעים את פירושיהן. אני מוכן להעז להמר על כישלונם של תלמידים רבים בבחינה, שבה הם יישאלו מה משמעות המלים "נפש הומייה" "ולפאתי מזרח קדימה". ההמנון לא אמור ליצור קושי ולהערים מכשול.
כיום רבים שרים את "התקווה" - אם בכלל - כמי שכפאם שד. כאנוסים. הם קמים ומתמתחים לדום בחוסר רצון מופגן, משל הפריעו להם להמשיך לשבת ולנמנם. מזל שהשיר קצר ונגמר מהר, הם אומרים, מן הסתם, בינם לבין עצמם.
"התקווה" הפכה להיות חלק בלתי נפרד ממסורת העם היהודי ומורשתו. אפשר וצריך להמשיך לרחוש כבוד להמנון וליוצריו אבל אפשר ומותר להחליף אותו, כיום, בשנות האלפיים, בהמנון אחר. אם קשה לחבר לו מילים שיבטאו דו-קיום ואולי אף אחדות ואם קשה - קשה, קשה - ליצור באמצעותו מכנה משותף בין כל אזרחיה, ואם קשה לכתוב במקומותינו מלה שלא תעורר מחלקות ותצית להבות, אולי באמת טוב ומוטב, שההמנון החדש, המוצע בזאת, יהיה רק לחן יפה, מנגינה ערבה, שנאזין לנגינתה ונזמזמה, ללא מלים.

תאריך:  04/04/2005   |   עודכן:  04/04/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב מרדכי נויגרשל
יהדות מזווית שונה
עופר אלקלעי
עו"ד גולדבלט משה
עופר אלקלעי
יואב יצחק
השופטת בייניש השתתפה בדיון ובבחירת עו"ד ענת זינגר לכהונת שופטת, למרות שזו משמשת כפרקליטה של בעלה, עו"ד יחזקאל בייניש, בפרשה הפלילית בה הוא מעורב; השופטת יהודית אמסטרדם "נבעטה" לבית המשפט המחוזי ובכך הוזזה מתיק אפל, שבו נכלל למעשה גם סעיף המכתים את שרון כמי שקיבל שוחד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il