X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אינטרנט ומודיעין רשת
▪  ▪  ▪

ראשיתו ולידתו של האינטרנט טמון בצרכי ניידות המידע של צבא ארה"ב בראשית שנות השישים. עם התגברות המלחמה הקרה והעימות הבין גושי גדל הצורך מחד בהגנה על מידע רגיש ומאידך גיסא בייעול מערכות הפיתוח ושיתוף מכוני וגורמי מחקר שונים, המרוחקים זה מזה מרחק רב בזמן אמת. ב-1978 עם המצאת פרוטוקול:
ה- (TCP/IP - (Transmission control protocol/Internet protocol, שהפך ב-1983 לשפה הרשמית של האינטרנט, ולאחר תקופה קצרה של כשני עשורים בלבד של מחקר ופיתוח ושימוש מעשי שהוגדרו כהצלחה מסחררת (Arpanet-הרשת הצבאית האמריקנית) אוחדו שלוש רשתות המקור - המחקרית, הממשלתית והצבאית) - ויצרו את הבסיס לרשת האינטרנט במתכונתה הנוכחית.
באמצע שנות השמונים נרשמה אבן דרך נוספת עם הפיכת האינטרנט לגורם תקשורת והעברת מידע מרכזי בין חברות ותאגידים - בינם לבין עצמם ובינם לבין לקוחותיהם. פריצת הדרך התאפשרה מ"בום" מכירות המחשב האישי והמיני מחשב בתקופה זו, ומיחידות הקצה הרבות שנוצרו כתוצאת תהליך זה.
כשם שהמצאת הכתב לפני כ-3500 שנה, הפקיע את הידע מנחלתם של מעטים לטובת הכלל, והיוותה בכך גורם מכריע בתהליך ההתפתחות האנושית והקדמה בזמן העתיק, ראשיתו של התהליך שהפך לגורם מרכזי בהתפתחות האינטרנט נעוץ בהפיכתו לגורם מסחרי בנחלת הכלל גם כן, ובכך כזרז ומאיץ של קידמה ופיתוח אנושי בזמן המודרני. תהליך שהחל ב-1991 לערך.
לקראת סוף שנת 2000 עם חציית גבול השני מיליארד דפי רשת, מאות מיליוני אתרים, עשרות מיליוני משתמשים, יותר ממיליארד קונים וירטואליים, עשרות מיליוני מחשבים מארחים ובפריסה כלל עולמית הופך האינטרנט למאגר המידע הגדול, הזמין והיחיד מסוגו בעולם בתחום מקורות המידע המשניים, כשהוא דוחק הצידה את מוקדי המידע והמידענות הקלאסיים כספרנות והמידענות המסורתית.
אם כן, בתהליך דיאלקטי שנפרש על פני כשני עשורים בלבד הפך האינטרנט מגורם הגנה על צורכי מידע והישרדות לכלי מחקרי רב רושם, ולאחד מכלי איתור המידע ומקורות המודיעין המשניים, היעילים והייחודיים ביותר מסוגם. שורשיו הצבאיים נשכחו. הם אינם כעת אלא פרהיסטוריה מעורפלת, הערות שוליים היסטוריות בלבד. מצורכי הגנה עד לכדי תיאורו כאוטוסטראדה של מידע. ניידות המידע מהווה אם כן גם כיום נדבך מכריע אך לא בהגנה אלא באיתור המידע.
אך עם זאת מהווה השימוש באינטרנט לצורכי מודיעין אמיתי ואיכותי ולצורכי איתור מידע ספציפי בעיה סבוכה. עבור מי שמתעדכן בחדשות באמצעי התקשורת האלקטרוניים או קורא עיתונים נדמה שהאינטרנט וה-WEB מכילים את התשובות לכל השאלות שהוא עשוי לשאול אי פעם. כל שאתה נדרש לעשות הוא להתחבר לרשת, להקיש על מספר מקשים וכל הידע שבעולם נפרש לפניך בצורה נוחה לשימוש. ואולם אם תישאל את כל מי שניסה אי פעם להיעזר באינטרנט כדי להשיב על שאלה מסוימת או כדי לאמת מידע באופן ודאי, סביר שתשמע סיפור שונה לחלוטין ותשובה כמו: איני מצליח למצוא דבר באינטרנט ואיני יודע אם אני יכול לסמוך ולהסתמך על הנתונים שמצאתי ועל אלה המפרסמים אותם, או "החיפוש שביצעתי הניב מידע רב אך חסר תועלת ברובו, ולכן נאלצתי לוותר".
אהוב ומאלף כאחד הוא תיאורו של קליפורד סטול, חלוץ החיפושים ברשת ומחבר הספר "ביצת הקוקייה", את תחושותיו של המחפש באינטרנט. על-מנת לספק לקורא מעט חומר רקע ולעזור לו להעריך כראוי את קישוריו המחקריים של מר סטול, עלינו לציין כי הספר עוסק בדרך שבה השתמש ברשת לחיפוש העקבות של "הפורץ מהנובר" (Hanover Hacker), עקבות אשר הובילו לחשיפת רשת ריגול שהייתה קשורה לקג"ב. זה היה לקראת סוף שנות השמונים, בזמן שרוב העולם עדיין לא שמע על האינטרנט.
למרות הרקע המחקרי הנהדר ויכולתו המוכחת והמופגנת לאתר מידע, להלן תיאורו של מר סטול את האינטרנט ואת מאבקו לאתר תשובה ספציפית: "מה שרוכלי האינטרנט לא יספרו לך הוא שהאינטרנט הוא אוקיינוס של נתונים לא מאורגנים שאפילו לא מתיימר להיות מושלם. היעדרם של עורכים, מנתחי מידע ומבקרים, גורם לכך שהאינטרנט הפך לשממה של נתונים לא מסוננים. אינך יכול לדעת מה ראוי לקריאה וממה כדאי להתעלם. לאחר שהתחברתי אל האינטרנט, ניסיתי לבצע חיפוש אחר מידע העוסק בקרב טרפלגר. החיפוש הניב מאות קבצים שלשם הצגתם נדרשו כ-15 דקות. בין פריטי המידע נכללו, בין השאר, ביוגרפיה שנכתבה על-ידי תלמיד כיתה ח, משחק מחשב שלא פעל ותמונה של אנדרטה בלונדון. אף אחד לא ענה על השאלה....... ! "כיצד ניתן אם כן בתוך כל אלה למצוא מידע אמין או לייצר מודיעין אמיתי ואיכותי.
את מוקד הידע השני בתחום המקורות המשניים בעולם המידע והמודיעין מהווה כיום הספרנות הקלאסית וענף המידענות המסורתית. בעייתם המובנית של שני ענפי משנה אלה אל מול יתרונותיו של האינטרנט מתבטאת בחוסר יכולתם להתמודד עם היות האינטרנט מאגר המידע הגדול והזמין בעולם, המכיל כמויות עצומות של מידע וידע. מעבר לכך, המידענות הקלאסית יוצרת עבורך, איש התעשיה, היצואן, היבואן, או איש העסקים הקטן והבינוני, בעיה נוספת ולא פחות חמורה. זמינותו של המידע, בנוסף על איתורו, אספקתו ועיבודו ללא תשתית ורקע מודיעיני תחרותי, דורשים ידע מעמיק מוקדם, זמן לימוד רב והשקעה גדולה של זמן. זמן שבעולם העסקי המודרני, שבו מעגלי ייצור ושיווק מזורזים, דינמיות עסקית וגלובליזציה גוברת הם ממאפייניו הבולטים, הוא גם יקר וגם מצרך נדיר.
אם כן כיצד בכל הבלבול והתבערה הזאת (מקורות גלויים ולא גלויים כבר הזכרנו?)יכול משהוא למצוא משהוא? זאת שאלת מיליון הדולר. כיום אנו מעדיפים ומוכרחים, בעיקר משיקולים כלכליים, שיקולי רווח והפסד ושיקולי עלות תועלת-וגם משיקולי נוחות-לקבל לשולחן לא את המידע, כי אם את המודיעין ערוך, מסונן, מעובד, מסודר ובזמן אמת. זה לא המידע אלה המודיעין שמאפשר למנהלים ולמקבלי ההחלטות הבכירים בחברה להגיב בטקטיקת שוק נכונה ולערוך תחזיות ארוכות טווח שנחוצות לה לצורכי התחרות בשוק.
ידע ומודיעין הם כוח!ידע ומודיעין הם שליטה!אך ידע ומודיעין הם למעשה הרבה מעבר לכך. ידע ומודיעין הם תנאי הכרחי לבניית כל מערכת עסקית תחרותית ומצליחה, ותפעול נכון ושוטף שלה. התשובה לשאלה ששאלנו זה עתה מורכבת מארבעה רבדים לפחות.
ברובד הראשון יש להכיר בכך שהאינטרנט הוא רחב ולא מאורגן, כך שאפילו מחפשים ותיקים ומנוסים חווים לא פעם תסכול מהשימוש בו למטרות איתור מידע וכי עובדה זו היא מציאות מוגמרת. בנוסף יש להודות שגם האלטרנטיבה המוצעת בתחום המקורות המשניים אינה עולה בקנה אחד עם המציאות העסקית והגלובלית כיום. ברובד השני יש להבין כי המציאות אותה הזכרנו זה עתה וצורכי המידע המודרניים מחייבים שינויי תפיסה, התמחות וגישה מקצועית חדשה וייחודית.
ברובד השלישי משתקפת התשובה בהפנמת העובדה שאין האינטרנט לבדו יכול לענות כאמור על צורכי המידע שלך. על כן עולה ובהדגשה יתרה חשיבותם של מקורות המידע הראשוניים המסורתיים והרישות האנושי שלהם כשהם מגובים ביתר שאת על-ידי האינטרנט. הרובד האחרון הוא ההכרה וההבנה שהמידע בצורתו הגולמית, היינו העבודה המידענית לבדה, אינה אלא שלב אחד בלבד בדרך לתוצר הסופי, שהוא התוצר המודיעיני בלבד.
המודיעין התחרותי על זרועותיו השונות מהווה את העבודה המידענית והמודיעינית על שלביה השונים הלכה למעשה. המודיעין התחרותי מהווה תפיסה וראייה כוללת של בעיית המידע על היבטיה ורבדיה השונים והקשריה לעולם העסקי. פעל יוצא של תפיסה זו הנו ראיית השלבים והתהליכים השונים המרכיבים את המודיעין התחרותי הן בראייה כוללת והן בראייתם כתומכים מרכזיים במערכי החברה השונים בכל זמן נתון. עובדה שלה השלכות רבות על היישום בשטח ועל יכולת תחרותית יעילה ומשופרת של החברה בשווקים הגלובליים והדינאמיים של היום.
מודיעין טכנולוגי לדוגמא אינו מפתח מיומנויות ברישום ובתכנון פטנטים חדשים וקניין רוחני בלבד. הוא מהווה את עמוד השדרה והחוליה המרכזית עבור מחלקות המחקר והפיתוח (R&D) ואת מערכת העצבים העסקית של מערך השיווק המספקת מיומנויות אסטרטגיות בתחום, מגבירה את יכולות הפרסום וניתור השוק על מתחריו השונים, משפרת את יכולות המכירה של סוכני החברה בשטח והנותנת מענה ומייצרת קמפיינים שיווקים כמענה ליוזמות של המתחרים או כיוזמות עצמאיות.
ביכולתו של המודיעין הטכנולוגי למנוע הפתעה מצד המתחרים עם מוצר, שירות או קמפיין חדש שעלול לפגוע או להביך את החברה. עבודת המודיעין הטכנולוגי מתבססת אם כן על ניתור ומעקב מסועף של רישום פטנטים חדשים וקניין רוחני, התרעות ומחקרי שוק, סקירה של עיתונות כללית ומקצועית כאחד לרבות העיתונות הכתובה והמשודרת וכיו"ב. הוא מבוסס לכן על ידע ויכולות רב תחומיות שהכרחיות בעבודה היום יומית ובעבודת השטח.
מיקרו מודיעין עסקי הוא לא רק מודיעין בדרגת יעילות וזמינות גבוהה במיוחד, זו היא גם ובעיקר חוליה הכרחית ומקשרת בין שלבי הייצור והפיתוח לבין שלבי היישום בשטח והנותנת מענה לצרכים ייחודיים וייעודיים מצד אחד והעוזרת להתמודדות עם בעיות של פרמטרים משתנים ובלתי צפויים בזמן אמת מצד שני. זהו אם כן מודיעין יעיל ואפקטיבי במיוחד עבור מערכי התחבורה והלוגיסטיקה בחברה והערוך לספק פתרונות מיידיים בנסיבות של חוסר וודאות ועומס רב.
המודיעין האסטרטגי מהווה לא רק מודיעין איכותי אלא את התמונה הגדולה עצמה, תמונה שהכרחית כאמור להנהלה הבכירה בחברה לצורכי תכנון אסטרטגי עתידי ותחזיות ארוכות טווח. הוא הוא המודיעין המאפשר להנהלה הבכירה להגיב בטקטיקת שוק נכונה ובכל רגע נתון. זהו כאמור כלי אסטרטגי למקבלי ההחלטות ולהנהלה הבכירה בחברה מדרגת סמנכ"ל ומעלה בלבד.
יתרה מזאת, עובדת היותו של המודיעין התחרותי מקצוע רב תחומי, מהווה את הייחודיות המבדילה והתוחמת אותו ממחקרי שוק, מקצועות העיתונאות הכלכלית והתכנון האסטרטגי לסוגיו הלכה למעשה. ייחודיות זו מהווה אם כן נגזרת ואת הסיבה לשימוש בכלים ויישומים אינטרדיסציפלינריים רחבים ככל האפשר שהם אחד מסימני ההיכר המובהקים של דיסציפלינה זו. בחברות מתקדמות, הכלים אותם שואל המודיעין התחרותי ממקצועות רבים, תפקידם להבין ולהגדיר את הספקטרום התחרותי\ עסקי בכללותו. הוא מורכב מכוונות, תנועות ותנועות נגד של מתחרים, לקוחות, ספקים, טכנולוגיה, רגולאטורים ממשלתיים וגורמי אכיפת חוק ומשפט וכו. המושג הנפוץ להתפתחויות ולשחקני שוק אלה הוא "HIP"-"HIGH IMPACT PLAYER".
היישום בפעל של כלים ושיטות לקומפוזיציה ותמונה אינטנסיבית ואינטגרטיבית של כל השחקנים היא מטרה מרכזית ובעלת חשיבות גדולה במיוחד עבור ממקבלי ההחלטות בחברה. קומפוזיציה זו יוצרת סינתזה של חלקי סט הכלים שלא ניתן להשאלה בצורתו זו משום מערך אחר בחברה. ניתן להגיד, שבהתבסס על תפיסה וגישה זו, פיתח המודיעין התחרותי בכל אחד מחמשת שלבי מעגל המודיעין המסורתי סט כלים ושיטות ייחודי משלו.
גישה דומה עולה ומתגלה בתחום הלינגוויסטיקה, היינו הידע והשליטה בשפות. בתחום הזה יש להודות כי המודיעין התחרותי לא המציא את הגלגל. ידע בשפה והיכרות טובה עם השטח והתרבות היוו תמיד בסיס נוח וכר פעולה פורה לפעילות מודיעינית יעילה. אך האינטנסיביות, הקומפוזיציה של תת סט כלים זה שלא ניתן להשאלה גם היא משום מערך אחר בחברה והקונסטלציה הייחודית בה נמצא סט כלים זה בתוך הקומפוזיציה עצמה מהווים את ייחודיותו ומומחיותו של המודיעין התחרותי בתחום.
בעלי יכולות אלה ברמה של שפת אם והכירות מקבילה עם התרבות העסקית והשטח הריהם בבחינת בני הבית, הנולדים והדרים בו, שמימי ילדותם רגילים הם להכיר את צורת הבית ותכונתו ומוצאיו ומובאיו בכללם ובפרטיהם, לנשום את האווירה המיוחדת שלו, ולראות בעיניהם מקרוב את מה שנמצא בפנים הבית, כל החפצים השונים שבתוכו וסידורם ואופיים וסגנונם ומטרתם והיחסים ההדדיים שלהם, בעוד מי שהוא זר לבית ועומד בפניו כפעם בפעם מן החוץ אינו רואה אלא את הכתלים הדוממים, ובכדי לקבל מושג מן החיים המרחשים בתוך הבית צריך הוא להשגיח מן החלונות ולהציץ מן החרכים, ועל אודות מה שבפינות הפנמיות ביותר, בחדרי חדריו של הבית, אין לו אלא להסתפק בהשערות בעלמא.
לסיכום ניתן לאמר שצורכי המידע והמודיעין של היום מחייבים כאמור גישה חדשה. גישה שהיא פועל יוצא ממורכבות השוק של היום והתהליכים המרכיבים אותו. את הפתרון ניתן לספק ברמת המודיעין בלבד. אין יותר ביכולתה של המידענות לבדה לעמוד בשינויים ובאינטנסיביות שהיא נחלתו של השוק המודרני, אגב היותה מקצוע וכלי עזר חשוב והכרחי למודיעין התחרותי.

תאריך:  09/04/2005   |   עודכן:  10/04/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כרמית גרינפלד-זרביב
עו"ד מוטי דנוס, עו"ד מעין נוה
ביומה האחרון בבית משפט השלום בתל אביב, לאחר 12 שנים על כס השיפוט, העניקה השופטת נירה לידסקי ראיון נדיר למגזין "הפרקליטים"    "התאכזבתי ממערכת המשפט    הייתי מכניסה פסיכולוג שיעמוד על אופיים ועל רמת האינטליגנציה של מועמדים לשמש כשופטים    עורכי דין צעירים לוקים בחוסר תרבות ובחוצפה    ואת הרב עובדיה יוסף הייתי מעמידה לדין"    השופטת לידסקי פורשת לגמלאות    הראיון המלא
ד"ר יאיר שיבר, עו"ד
יהונתן דחוח-הלוי
בועז מושקוביץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il