הדבר האחרון שמישהו צריך הוא עוד סיפור על גוגל. אבל אי אפשר לדון בקאמבק שחל בביצועי ההיי-טק, קרנות ההון-סיכון או להדפיס רשימה של 50 עושי העיסקאות המובילים בטכנולוגיה ב-2004, מבלי להזכיר את גוגל. גוגל לבדה פילסה את דרכם של העוסקים בהון-סיכון בחזרה אל אור הזרקורים. באוגוסט האחרון, גייסה תופעת החיפוש-פרסום מקליפורניה 1.7 מיליארד דולר בהנפקת האינטרנט הגדולה בכל הזמנים. בסוף יום המסחר הראשון שלה עמד שווי השוק שלה על 25 מיליארד דולר.
כיום היא שווה 53 מיליארד דולר. השפעתה של גוגל הייתה כה עזה, עד שהיא הכניסה את כל מי שעזר לממן אותה היישר ל"רשימת המידאס", ובכך עיוותה לגמרי את הדירוג המעדיף תשואות ארוכות טווח וקבועות. ג'ון דור ומייקל מוריץ זכו בשני המקומות הראשונים, אך אנשים מנוסים אלה היו נכללים ברשימה בכל מקרה. שלושה מהתומכים המוקדמים בגוגל, שבעבר לא זכו לכל אזכור ברשימה, אנדראס וון בכטולשיים, דיוויד צ'ריטון ורם שרירם, נכנסו לעשירייה הפותחת.
דירוג המידאס של Forbes מבקש לזהות את אותם אנשים אשר משתמשים בהון-סיכון כדי להעשיר את המשקיעים שלהם וכדי לבנות חברות בעלות ערך הפועלות לאורך זמן.
נוסחת הדירוג שלנו מתעלמת מהסכום המקורי שהושקע בעיסקה (הואיל ולעיתים קרובות הוא אינו ידוע). במקום זאת, אנו נותנים משקל רב לשווי השוק של החברה הנתמכת על-ידי הון-סיכון, החל בסגירת יום המסחר הראשון שלה לאחר ההנפקה הראשונית או מחיר הרכישה. אנו מייחסים משקל קטן יותר לשינוי בשווייה של כל השקעה מאז ההנפקה או המכירה. הדירוג תלוי גם במשך הזמן שהמועמד היה מעורב, ובמידת השפעתו בסטארט-אפ. בדקנו רק חברות טכנולוגיה ומדעי החיים אשר הונפקו או נרכשו בחמש השנים האחרונות.
"ההצלחות הגדולות של מחר תמיד נראות מאוד לא סבירות היום. כך קרה למרבית החברות המצליחות אשר באו ועלו מעמק הסיליקון: סאן, אפל, יאהו, גוגל", אומר מייקל מוריץ, שותף ב-Sequoia Capital מקליפורניה, אשר השקיע בשתי החברות האחרונות, כמו גם ב-PayPal.
בניגוד לחלק מהתחזיות, גוגל לא פתחה עידן של בועת טכנולוגית שנייה, עם גל מאסיבי של הנפקות. השפעתה האמיתית הייתה בכך שהיא משכה את תשומת הלב למידת הרצינות והרווחיות של חברות הדוט.קום כיום. 21 חברות הקשורות לאינטרנט הונפקו לציבור אשתקד, לעומת ארבע חברות ב-2002, וכמעט כולן מהוות עסקים צומחים ורווחיים: הקמעונאית המקוונת Blue Nile, חברת המשחקים המקוונים Shanda Interactive ו-Salesforce.com, המספקת תוכנת ניהול לקוחות באינטרנט.
סכומי הכסף שהכניסו הנפקות האינטרנט היו מדהימים: 3.2 מיליארד דולר ב-2004, לעומת 278 מיליון דולר לפני שנתיים. המיזוגים הפרטיים של העבר, שנעשו בתנאי לחץ, אינם קיימים עוד. על-פי Thomson Venture Economics וה-National Venture Capital Association, התשלום הממוצע עבור רכישת חברות אינטרנט בשנה שעברה היה 132 מיליון דולר - סכום הגבוה כמעט פי חמישה מאשר ב-2002. במאי, Symantec שילמה 370 מיליון דולר תמורת Brightmail, העוסקת בניטור דואר זבל (ספאם). חודש לאחר מכן, חטיבת AOL של טיים וורנר שילמה 435 מיליון דולר תמורת Advertising.com.
רבות מחברות אלה יכלו למות. אנשי ההון-סיכון בילו את שלוש השנים האחרונות בחדרי הישיבות, ודנו על אילו השקעות של ימי הפריחה עליהם לוותר. משמעותה של השקעה בעסקים מקוונים הייתה התחייבות לכל הפחות לעוד כמה שנים של הפסדים, ועבודה קשה ביותר. הדבר דרש אמונה ותמיכה של השותפים והמשקיעים. "רבים מאיתנו צדקו אפילו ב-2000 באשר לרעיונות שיעבדו. הייתה לנו רק בעיה בתזמון", אומר טנץ' קוקס מ-Sutter Hill Ventures (מס' 17 ברשימה).
מכל מקום, אין עוד ספק כי בשנה שעברה החלה הטכנולוגיה לחזור לעצמה, והפעם עם רווחים אמיתיים המחליפים את ההבטחות הריקות מתוכן של עידן הבועה. השנה, עמד ממוצע הגידול במכירות על בסיס שנתי עבור רשימת חברות הטכנולוגיה הנסחרות ציבורית וצומחות במהירות על 92% עבור חמש השנים האחרונות (בהשוואה ל- 78% אשתקד).
לאנשי ההון-סיכון המדורגים במקומות ה-11 עד 100, ראו forbes.com/midas.