X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המקרה של מפוני גוש קטיף
▪  ▪  ▪

שר האוצר שוקל להעניק למתנחלים שיפונו גם קרקעות וגם פיצויים ואין פוצה פה. היינו מצפים כי לוחמי הצדק החלוקתי ישנסו מותניים ויקראו לעברו "חדל" אך אין קול ואין עונה. ולמה אני שואל? האם עקרון הצדק החלוקתי סובל את ההקצאה העודפת למפוני גוש קטיף? הרי מפוני הגוש מקבלים כבר פיצויים ואפילו יש אומרים כבר מוגדלים? נדמה כי לא בחינה כלכלית היא אלא בחינה פוליטית של קבוצות כוח בעלות אינטרס הפועלות במסגרת של מערכת כללי משחק המתמרצת התנהגות כוחנית ואשר נבחריה מובלים ומובילים התנהגות זאת. ולא, זה לא בגלל הינתקות אם חשבתם לטעון. זו פשוט הנורמה החלוקתית. אם תרצו מלבישים עליה את מחלפותיה של ההינתקות. על רקע האנדרלמוסיה בכללי המשחק אין פלא שהיא מתאימה.
שר האוצר בנימין נתניהו בוחן את האפשרות להגדיל את חבילת הפיצויים למפוני גוש קטיף באמצעות הענקת מגרשים חינם לכל אחת ממשפחות המתנחלים, ובלבד שמדובר בקרקעות השייכות למנהל מקרקעי ישראל ולא לקרן הקיימת. לא אתייחס להפרדה האסטרטגית שעושה בנימין נתניהו בין קק"ל למנהל תוך איתות כי חלק מהאדמות יש להשאיר לערך היהודי וחלק אחר לערך דמוקרטי. בהקשר הדמוקרטי לא התייחס לכך כי במהלך מחטפי מקצה נתניהו מהחלק הדמוקרטי לטובת החלק היהודי. זה מעניין אך לא זו כוונתי במאמר זה.
כוונתי להתחקות אחר שני כללי משחק המתמרצים את התנהגותו של נתניהו. והמדובר מועצת מקרקעי ישראל ובעקרון הצדק החלוקתי. לצורך כך אנסה למצוא מקבילות בפרשת הקצאת הקרקעות לקיבוצים ולמושבים - בג"צ הידוע כבג"צ הקרקעות.
מועצת מקרקעי ישראל הינה הגוף הקובע את מדיניות הקצאת הקרקעות בישראל. סביר להניח כי רצונו של נתניהו יתקבל באוזניים קשובות בין חברי מועצת מקרקעי ישראל. על מועצה זו אמר בג"צ בפסק הדין הידוע בעניין קרקעות הקיבוצים והמושבים בשנת 2002 (בג"צ 244/00 עמותת שיח חדש ואח' נ. מינהל מקרקעי ישראל ואח) כי "נראה לנו, כי מועצת מקרקעי ישראל היא הגוף המתאים לקבוע את הוראות המעבר הכלליות במקרה שלפנינו, וכי המינהל יישם הוראות אלה על העסקאות השונות, על-פי הנסיבות הנוגעות לכל אחת מהן...". זאת למרות שנטען לגבי המועצה כי היא נעדרת שיקוף רחב וחבריה נמנים על מגזר צר הכולל בעיקר את תנועת ההתיישבות.
לגבי עקרון הצדק החלוקתי. מהו צדק חלוקתי? זאת לא ממש נדע. זאת גם לא הגדיר לנו בג"צ בפסק הדין המפורסם של הקיבוצים. בג"צ כן הדגיש את חשיבות המקרקעין בישראל "יש למקרקעין חשיבות גדולה במיוחד במדינה כמו ישראל, אשר גבולותיה צרים, צפיפות האוכלוסייה בה גדולה... יש לדאוג לעתודות קרקע מספיקות לצרכים השונים בעתיד: הן שטחים לבניה, לחקלאות, לתעשיה ולתעסוקה אחרת, והן שטחים פתוחים.... לרבות שמירה על איכות הסביבה, הכל בהתאם לתכניות בניין עיר קיימות וצפויות. נדרשת גם מודעות לצורך בפיזור האוכלוסייה. נדרשת מדיניות קרקעית שקולה ומאוזנת הלוקחת בחשבון את כל השיקולים האלה... ".
אז אם מועצת מקרקעי ישראל הינה הגוף המתאים והצדק החלוקתי לא ממש מוגדר אז מה הפלא שכל דכפין ייתי וייקח. וכל דצריך ייתי ויטרח. ואם בחריזה עסקינן השיטה במצבים כגון דא אחת היא - המחטף.
_______________________
הכותב הינו מרצה למשפט ומדיניות ציבורית.

תאריך:  25/04/2005   |   עודכן:  25/04/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
ויצמן היה אגדה בחייו. הקדיש את חייו למדינת ישראל. לצד מנחם בגין, היה מאדריכלי השלום עם מצרים. שילם מחיר כבד על העצמאות שהפגין כפוליטיקאי. נאלץ לעזוב את תפקידו כנשיא המדינה בגלל מעשיו שנחשפו בפרשת ויצמן-סרוסי
חנה בית הלחמי
על המחבלים שאינם מחבלים, ההתרעה שאף אחד לא התריע ואלפי משפחות תקועות לשווא על כביש 4 לאחר ליל הסדר, למשך שעות. מי במשטרה ובכוחות הביטחון ישלם את המחיר? זה מה שקורה במדינה ביטחוניסטית, כשכוחות הביטחון חושבים שהם אלוהים ושוכחים שהם בסה"כ, נותני שרותים. אצלי, הם לא מקבלים טיפ על שרות כ"כ פוגעני וגרוע
עמנואל גרטל
האם יש היבט יהודי בתיחקור הקרבות בחווה הסינית?
יצחק-ג'קי אדרי
מנהיג מרד "העובדים העבדים" הראשון של העם היהודי.
חנה בית הלחמי
יש שביל זהב בין האשה המודרת לגבר המודר. אם מישהי או מישהו מכם/ן מזהה את עצמו/ה בסיפורים הללו, או את בן/בת זוגו, דעו: זה לא האידיאל. צאו מזה. להשאר עם הילד/ה בבית שנים, ע"ח המימוש העצמי, זה משהו שלא הייתם מאחלים לחבר/ה הכי טוב/ה שלכם, נכון? אז למה לאפשר את זה לבן או בת זוגכם? כי זה נוח?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il