X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות שיווקיות
חנוכה: סביבון וחנוכייה, מכבים ויוונים, סופגניות ולביבות עבור רובנו, אלו הן המילים המתקשרות עם חג האורים, אבל עבור לא מעט אנשים, יש מילה נוספת שנקשרת לשמונת הימים: צרבת למה כל-כך הרבה אנשים סובלים מצרבת בחנוכה? האם אפשר להימנע ממנה? על כך בשורות הבאות
▪  ▪  ▪
מאיה נאור

צרבת: למה שורף לי?
צרבת מתרחשת כאשר חומצה עולה מהקיבה אל תוך הוושט ופוגעת בתאי הוושט. כאשר מערכת העיכול מתפקדת באופן תקין, האוכל עובר מהוושט אל הקיבה דרך סוגר שמפריד ביניהם - טבעת שרירים שתפקידה למנוע מתכולת הקיבה לשוב אל הוושט. כאשר מסיבות שונות הסוגר איננו פועל כשורה ונפתח מעצמו או שהוא נחלש ואיננו סוגר היטב את הקיבה, חומצה עוברת את הסוגר בכיוון ההפוך - נגד כיוון התנועה - מהקיבה אל תוך הוושט.
בעוד הקיבה היא "אזור המגורים" הטבעי של החומצה ולכן שם לא נרגיש בקיומה, החומצה ה"פולשת" לתוך הוושט, פוגעת בתאים שלו וצורבת אותם. כתוצאה מכך מופיעה תחושת הלחץ והשריפה בחלל החזה.
במקרים קלים, הצרבת היא אירוע חולף שתעבור לאחר זמן קצר. במקרים אחרים היא תגרום לסבל ארוך ואף עלולה להיות בעיה כרונית. גם רמת הכאב משתנה בין אדם לאדם ובין מקרה למקרה: לעיתים מדובר בשריפה קלה, אך לעיתים הכאב קשה ובלתי נסבל.
חומרת הכאב ואורכו מלמדת על היקף הבעיה ומשפיעה על הטיפול המתאים. בעוד שבצרבת קלה, ניתן לטפל באופן פשוט יחסית, במקרים של צרבת כרונית וקשה יש לפנות לרופא להתייעצות.
מה הגורמים לצרבת?
לצרבת גורמים שונים וחשוב להכיר אותם על-מנת לבחור בטיפול הנכון. אבל מאכלי החג יכולים להיות הסיבה לכך שיותר אנשים סובלים מצרבת בחנוכה.
האוכל שאנחנו אוכלים הוא גורם עיקרי לצרבות. אוכל שומני הוא גורם ידוע לצרבת ולביבות וסופגניות עשירות בשומן בגלל הטיגון והמרכיבים שמהם הן עשויות - שומנים גורמים לסוגר להשתחרר ופוגעים ביכולת שלו למלא את תפקידו.
סיבה נוספת לצרבת היא אכילת יתר: לביבות וסופגניות יכולות להיות טעימות מאוד ואפילו טעימות מדי. כתוצאה מכך אנחנו אוכלים הרבה יותר מדי, הקיבה מתמלאת ונמתחת וכך נוצר לחץ על הסוגר שלה. חשוב לזכור, שלא רק מאכלי החנוכה גורמים לצרבת - אכילת יתר של כל מאכל יכולה לגרום לכך. גם אכילה מהירה מדי יכולה לגרום לצרבת כיוון שהקיבה מתמלאת מהר מכדי ל"טפל" במזון שנכנס לתוכה.
אנשים שונים מגיבים למזונות שונים באופן שונה. יהיו כאלה שיוכלו לאכול הרבה לביבות ולא יסבלו בכלל ואילו אחרים יאכלו לביבה אחת ומייד ירגישו בצריבה בוושט. הרגישות למזון מסוים יכולה להיות תלויה גם בדברים אחרים - מה שנאכל יחד עם המזון הבעייתי, מצב הבריאות שלנו וכדומה.
לא רק בחגים
חשוב לזכור, שלעיתים הקשר בין הצרבת ובין חג החנוכה, הוא מקרי ולמעשה הגורם האמיתי לצרבת איננו מזונות החג, אלא גם מאכלים אחרים. מזונות נוספים שיכולים לגרום לצרבת הם מאכלים חריפים, מאכלים חומציים כמו עגבניות, פירות הדר ובצל ואף עשבי תיבול. גם שוקולד, קפאין ומשקאות תוססים, יכולים לגרום לצרבת.
מלבד האוכל, ישנם גורמים אחרים שיכולים לשבש את פעולת הסוגר: עישון או עודף משקל עשויים גם הם לגרום לצרבת - המשקל העודף מפעיל לחץ על הקיבה והסוגר איננו מצליח להישאר סגור.
נשים בהריון עשויות גם הן לסבול מצרבות, בעיקר מסוף השליש הראשון ועד סוף השליש השני. הסיבה לצרבת היא שק העובר הגדל שמפעיל לחץ על הקיבה. בנוסף, הגוף מייצר הורמונים שמחלישים את השרירים וביניהם גם את שריר הסוגר. גם תרופות שונות עשויות לגרום לצרבת.
במקרים מסוימים, הגורם יכול להיות מחלה שהצרבת היא רק סימפטום שלה: בקע סרעפתי, כיב קיבה, פגם בסוגר שבין הקיבה לוושט שמונע ממנו לתפקד כהלכה, ריפלוקס קיבתי-וושטי, סוכרת, אסתמה ועוד.
איך להימנע מהצרבת?
צרבת כרונית דורשת טיפול מיוחד, אבל את הצרבת שקשורה לחנוכה אפשר למנוע. קודם כל, לאכול פחות: להעדיף ארוחות קטנות בתדירות גבוהה יותר על-פני ארוחות גדולות. חשוב גם לאכול נכון: להימנע ממזונות שומניים, להעדיף לביבות וספגניות שלא טוגנו בשמן ושאינן שומניות, לאכול לאט וללעוס היטב. כמובן שכדאי גם להימנע משאר המאכלים שעלולים לעודד צרבת ולאכול יותר ירקות, קטניות, דגנים ודגים.
למי שסובל מצרבת, מומלץ ללבוש בגדים שאינם לוחצים על הבטן. כדאי מאוד לא לשכב מייד אחרי הארוחה ולאכול כשלוש שעות לפני שהולכים לישון. לא לעסוק בפעילות גופנית מאומצת מדי, אך כן לשקול הליכה קלילה במידה ומתאימה למצב, בקצב רגוע ומתון.
אם הצרבת תוקפת, כדאי לשתות מים קרים (אבל לא קרים מדי) בלגימות קטנות. גם תה קר של קמומיל או שומר יכול לעזור. אפשר לנסות ללעוס מסטיק כדי להגביר את ייצור הרוק ששוטף את הוושט ומנקה אותה. מי שסובל מצרבת ממושכת יכול להגביה מעט את מראשות המיטה כדי למנוע מחומצות הקיבה לעלות אל הוושט בזמן השינה. במקרים מסוימים ישנן גם תרופות, בלי מרשם או עם מרשם, שיכולות לעזור, אך יש להתייעץ עם רופא מטפל לפני הנטילה.
מהצרבת שנלווית יותר מדי פעמים לחנוכה, אפשר להימנע אם מקפידים על תזונה נכונה. כך אפשר להישאר עם כל מה ששייך באמת לחג האורים: חנוכייה וסביבון, מכבים ויוונים, סופגניות ולביבות, אבל בלי להגזים...

מטפלת בצרבת ובהפרעות נוספות במערכת העיכול
מאיה נאור מטפלת ברפואה סינית בקליניקה פרטית בתל אביב ובמכון הגסטרו בשיבא תל השומר
תאריך:  17/11/2015   |   עודכן:  18/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
רונית דוייב
אומנם חשוב ומאוד נעים לחגוג ולהזכיר את מנהגי החג, והרי הסופגניות, הלביבות והספינג' נועדו להזכיר לנו את נס פך השמן, אך יחד עם המסורת הנחמדה, אפשר להעביר את החג בצורה מיהנה שלא תפגע בהכרח בבריאות או בגזרה
עליס בליטנטל
בתוך שלל האירועים והפיגועים האופפים אותנו, זכינו לקורת רוח מרובה, שמחה אמיתית וחגיגת שמיני של סוכות, בסוכה של בלהה מס תיבדל לחיים טובים ומישא אשרוב ז"ל. כמיטב המסורת שמקיימת המשפחה מדי שמחת תורה, בסוכה המקושטת ועטויה בסגנון העדה הבוכרית, כולל פרוכת בית הכנסת המקורית שהעלתה משפחתו של מישא מבוכרה
יצחק מאיר
תורה ותנ"ך אין אכזר מהם לילד שהגיע אליהם מלשון אחרת, מדקדוק אחר, מניקוד אחר, מעולם שיש בו סימני פיסוק לעולם בו אם יש הם נעלמים
ראובן לייב
פסיכולוגים ממליצים על דרכים להרפיית המתח הכרוך בשיבה למעגל העבודה או לספסל הלימודים כדי להגן בכך על מערכת העצבים
רון יריב
גם אתם חשים עייפות, ישנוניות, כאבי ראש, חוסר ריכוז וחוסר תיאבון, ושקשה לכם לחזור לשגרה?    כיצד להתגבר על תסמונת פוסט החגים
רשימות נוספות
מלאכיות דואגות לסוכה לנזקקים  /  יפעת גדות
סוכות כשרות למטיילים בחג  /  מירב ארד
צניחה דרמטית בזיהום האוויר  /  איציק וולף
שִׂיר עֶצֶב לְשִׁמְחַת תּוֹרָה   /  חיים שטנגר
עיגולים של שמחה   /  ציפי לידר
ברכות לשנה החדשה  /  שמעון זיו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il