X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות שיווקיות
[צילום: יח"צ]
התנגדות לצוואה - הטענות השכיחות
בבית משפט כנגד צוואה
כאשר מתברר לקרובי משפחה שיקירם שנפטר נישל אותם מן הירושה, הם עשויים להגיש הליך של התנגדות לקיום צוואה אשר מטרתו לפסול את הצוואה ובמסגרתו מעלים נימוקים שונים לפסילת הצוואה עו"ד ד"ר רן מובשוביץ סוקר עבורנו את העילות השכיחות המופיעות בהליכי התנגדות לצוואה בישראל

בדרך-כלל מכילה התנגדות לצוואה טענה של תלות באחר, כסיבה המלמדת שהצוואה לא נערכה ברצון חופשי, וכי המצווה היה כפוף ל-"השפעה בלתי הוגנת" של הזוכה ברכושו בצוואה. ברם, לא רבים יודעים, כי בתלות כשלעצמה אין כל פגם, ויש להוכיח ניצול בלתי הוגן של התלות, על-מנת שבית המשפט יקבע שהייתה השפעה אסורה, אלא שקו הגבול בין סיוע לגיטימי וניצול הוא קו דק ובלתי ברור. מסיבה זו, מרבית ההתנגדויות לצוואה המתבססות על השפעה בלתי הוגנת נכשלות.
טענה שכיחה אחרת הנשמעת בהליכי התנגדות לצוואה היא אי-כשירות של המנוח. המתנגד טוען, כי המנוח לא היה כשיר לערוך צוואה ומביא לתמיכה בטענה זו מסמכים רפואיים שבהם צוין כי המנוח לקה בדמנציה או אלצהיימר, אך לא רבים יודעים, כי העובדה שאדם לקה בדמנציה אינה מעידה בהכרח כי לא הבין את השלכות צוואתו כאשר ערך אותה ולא די בהוכחה של ליקוי קוגנטיבי או נפשי כגון דיכאון בכדי לשכנע את בית המשפט שהמנוח היה בלתי כשיר. אין די בחששות - יש להוכיח בראיות את אי-הכשירות.
טענת מעורבות בעריכת צוואה גורסת, כי המנוח לא ערך את הצוואה לבד, אלא שהזוכה או מי מטעמו היו מעורבים בעריכת הצוואה, אם באמצעות הסעתו של המנוח למשרד עורכי-הדין, שכנועו לערוך את הצוואה, הבאת עורך-דין חבר לצורך עריכת הצוואה, ותשלום שכר הטרחה עבור עריכתה, אלא שפסיקת בתי-המשפט בישראל מלמדת, כי נדירים המקרים שבהם יקבע שהזוכה היה מעורב בעריכת הצוואה. כבר נקבע, כי הסעת המנוח לבדה למשרד עורכי-הדין או איתור של עורך-דין שיערוך את הצוואה, אינם בגדר מעורבות, ואפילו מקרה שבו שולם שכר הטרחה על-ידי הזוכה, לא הביא לפסילת צוואה שנערכה לטובתו.
פגם שנפל בצוואה הוא עילה שיכולה להביא לפסילתה, אך השאלה היא מהם אותם פגמים שיפסלו צוואה. פסקי הדין שניתנו בישראל מחלקים את הפגמים לשתי קבוצות. הקבוצה הראשונה היא פגמים שבצורת הצוואה, ואלו הם פגמים שניתן לתקנם בפסק דין של בית משפט והצוואה לא תיפסל בעטיים, ואילו הקבוצה השנייה מכילה פגמים כה חמורים שגורמים לכך שהצוואה לא תחשב צוואה. רשימת הפגמים היסודיים הללו קצרה במיוחד, כך שהסיכוי לפסול צוואה לפיהם נמוך במיוחד. כך לדוגמה, צוואה בכתב יד, לא תחשב צוואתו של המנוח, אם נרשמה שלא בכתב ידו של המנוח.
לעיתים עולות שאלות של פרשנות הוראות הצוואה, ושאלות אלו עשויות להוות סיבה לפסילתה של הצוואה או הוראה מהוראותיה. לדוגמה, לא ניתן להבין מהוראת הצוואה למי התכוון המנוח להוריש את הזכויות בדירתו. הוראה שכזו היא "הוראה סתומה" ועל-פי חוק הירושה, היא תיפסל. עם זאת, בתי-המשפט בישראל עושים מאמץ מיוחד להכשיר הוראות פגומות בצוואה על-ידי תיקונן או פרשנותן על-פי עדויות בדבר רצונו האחרון של המנוח. באופן שכזה, דוחה בית המשפט בדרך-כלל טענות בדבר הוראות בלתי ברורות בצוואה.
צוואה בלתי חוקית היא צוואה המכילה הוראה הנוגדת את החוק בישראל ולכן, חרף רצונו של המנוח, תיפסל ההוראה שבצוואה. עם זאת, נדירים המקרים שבהם תיפסל הוראת הצוואה ובית המשפט ייטה לבחון את האפשרות לתקן את ההוראה על-מנת שרצונו של המנוח שערך את הצוואה יתממש ולו בקירוב. כך לדוגמה, המנוח קבע בצוואתו מי יהיה הבן הממשיך במשק החקלאי, וזאת חרף העובדה שרשות מקרקעי ישראל לא אישרה את זהותו. לכאורה, הוראה בלתי חוקית ואולם בפועל, רשות מקרקעי ישראל יכולה לאשר בהליך בבית המשפט את הבן הממשיך, ואזי ניתן להכשיר את הוראת הצוואה.
עינינו הרואות, כי התנגדות לצוואה היא הליך סבוך במיוחד, והסיבה העיקרית לכך היא העדרו של השחקן המרכזי בסכסוך - המנוח. בית המשפט אינו יכול להתרשם באופן ישיר ובלתי אמצעי מרצונו של המנוח, ועל כן הוא נאלץ להסתמך על עדויות וראיות חיצוניות במטרה להסיק מסקנה לגבי רצונו האחרון ולכן אין די בציטוט סעיפי חוק הירושה, ויש להעמיק בטיעון על-מנת לשכנע שיש לפסול צוואה וזהו אתגר משמעותי בפני עצמו. כאן נכנס לפעולה עורך-דין ירושה, עורך-דין המומחה בתחום של התנגדות לצוואה וסכסוכי רכוש במשפחה. עורך-דין בעל ניסיון והבנה מעמיקה בתחום של דיני ירושה, ידע להצביע בפני בית המשפט על אותה דקות עובדתית-משפטית, שיכולה להביא לתוצאה המקווה של פסילת צוואה פגומה.
משרד עו"ד ד"ר רן מובשוביץ, מחבר הספר "סכסוכי ירושה הלכה למעשה", עוסק באופן בלעדי בייצוג בסכסוכי ירושה, לרבות התנגדות לצוואה, פסילת צוואה, ביטול צוואה, הגנה על צוואה, ביטול מתנה וסכסוכי אפוטרופוסות. לייעוץ מקצועי וחסר פשרות פנו אלינו ב-03-7321519.

תאריך:  17/12/2020   |   עודכן:  17/12/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כתיבת המומחים
כתיבת המומחים
מחלקה ראשונה
רון לאודר, מציין את הקמת המרכז לקידום התעסוקה שאותו הקים, מאמין שמתן הזדמנויות שוות לצעירים בפריפריה לצד השקעה בחינוך היהודי ברחבי העולם הם סוד עוצמתה של מדינת ישראל
כתיבת המומחים
כתיבת המומחים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il