נדמה שלאחרונה
שומעים בכל מקום על חברת טסלה שמגיעה לישראל ולא במקרה. לא מדובר על נישה מצומצמת או על חובבי רכב בלבד, הימים האלה חלפו. מדובר על מהלך שמשנה את פני התחבורה שהכרנו עד-כה ושיש לו השלכות על החיים של כולנו.
על מה בעצם אנחנו מדברים? חברת טסלה מייצרת רכבים חשמליים מראשיתה ומוכרת אותם בכל העולם בהצלחה גדולה. החברה הפכה ליצרנית רכב חשמלי מובילה כשמאחוריה יש קהל לקוחות גדול ונאמן. טסלה הגיעה לכך בעבודה רבה כשהמוטו שלה הוא שהרכבים יהיו טובים ואמינים, נוחים, קלים לתפעול וזולים יותר עד כמה שניתן. יתרה מזאת, מדובר על רכבים שלא מזהמים ולא מרעישים ועל כן תרומתם לאיכות הסביבה היא גדולה.
בנוסף, טסלה דואגת לשירות שהיא נותנת לכלל לקוחותיה בעולם כשכל הזמן היא משדרגת את הרכב גם אחרי שהוא נקנה. הכוונה היא שאם יש עידכון או חידוש טכנולוגי שמשפר את ביצועי הרכב, הדבר מתבצע דרך המחשב של הרכב ממש כמו עידכון תוכנה במחשב הביתי או בסלולרי שלנו. אין צורך להגיע למוסך, הכל מתבצע און-ליין, כך שהצרכנים נהנים מנוחות וזמינות גבוהים יותר.
מעבר לביצועי כביש גבוהים, רכבי טסלה מצוידים בטכנולוגיה מתקדמת שמאפשרת נהיגה בטוחה יותר, כולל חיישנים היקפיים ואפשרות עתידית לנהיגה אוטונומית מלאה, דבר שנכנס לשימוש בשנים האחרונות. הכוונה היא שנוכל לשבת ברכב ולא נצטרך לנהוג בעצמנו אלא הרכב יידע לנסוע לבד לאן שנרצה.
השילוב הזה של טכנולוגיה מתקדמת, זיהום אפס ושירות גבוה, גרם לרבים בעולם להעדיף את רכבי טסלה ולהשתמש בהם יותר. נתונים גלובליים מהשנים האחרונות מראים שבאופן כללי חלה עלייה בקניית רכבים חשמליים של כל יצרניות הרכב, אך גם כאלה מתוצרת טסלה. ישנם דגמים מסוימים של טסלה שהפכו לפופולריים מאוד, כמו למשל
טסלה מודל 3 שלה שהפך לרכב החשמלי הכי נמכר במדינות רבות בעולם.
ואיך כל זה ישפיע על הרגלי קניית הרכבים והנהיגה בישראל? ראשית, ככל שיהיו כאן יותר רכבים חשמליים, כך יפחתו הזיהום והרעש שאנחנו נחשפים אליהם בחיי היום יום שלנו. שנית, מבחינת עלויות תפעול, לרכב חשמלי יש פחות רכיבים מכניים ולכן אין צורך להגיע למוסך בתדירות גבוהה.
דבר נוסף וחשוב הוא האחזקה החודשית. רכב חשמלי לא זקוק לדלק אלא לחשמל והרכב מקבל אותו דרך טעינה שמתבצעת עם כבל לשקע ייעודי. העלויות של טעינת רכב כזה הן הרבה יותר זולות ולשם השוואה, אם קילומטר ממוצע בישראל לרכב רגיל עולה כחמישים אגורות ועלות הדלק החודשית היא בסביבות 800 שקלים לחודש, הרי שברכב חשמלי, קילומטר ממוצע יעלה כ-10 אגורות, מה שאומר שעל טעינה חשמלית נשלם בחודש כ-150 שקלים בלבד.
מעבר לכך, בכל העולם טסלה נותנת שירות מקיף לרכבים שלה בעצמה. זה מתחיל בהזמנת הרכב באתר החברה, שם ניתן לבחור דגם, צבע, סוג גלגלים ואבזורים נוספים כשכל הפרטים על הרכב, התשלום ומועד האספקה נמסרים מיידית. מבחינת תפעול, טסלה תפתח בישראל מרכז שירות ללקוחותיה כך שכל בעיה מטופלת בידי החברה עצמה עם כל האחריות המלווה לכך.
ישנם בישראל לא מעט רכבים חשמליים לקנייה כבר עכשיו ואף החל להתפתח כאן שוק חשמלי שהולך ומתרחב, אך נראה שהכניסה של חברה כמו טסלה תגרום לשוק הזה לגדול עוד יותר בשל היתרונות והסטנדרט שהחברה הזו מביאה. ככל שיותר צרכנים יגלו את היתרונות של השימוש ברכב חשמלי, כך נראה עלייה במכירות, ממש כמו שקורה בשאר העולם בשנים האחרונות.
בסופו של דבר, הנסיעה והאחזקה של הרכבים יהיו שונים מאלה שהתרגלנו אליהם עד-כה. הרכבים יהיו שקטים יותר והנסיעה תהיה נוחה. ישראל, כאמור, נכנסת לשלב חדש ומעניין בעידן התחבורתי ומצטרפת בכך לשאר המדינות המפותחות.