X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות שיווקיות

מערכת השתן בגוף האדם אחראית לייצור תקין של שתן בגוף והובלתו מחוץ לגוף. מדובר על מערכת שמורכבת משתי כליות, שתי שופכנים שהם צינוריות עדינות שמובילות את השתן מהכליות לשלפוחית השתן, שלפוחית השתן עצמה והשופכה שהוא צינור שמוביל את השתן מהשלפוחית מחוץ לגוף.
אבנים בכליות היא מחלה שבה מינרלים ומלחים שונים מופרשים בשתן ומתגבשים בכליות ליצירת אבן אחת או יותר מאבן אחת. גודל האבנים יכול לנוע בין גרגר זעיר לאבן בגודל של מספר סנטימטרים. אם האבן מצויה בתוך הכליה ולא בדרכי השתן היא לרוב לא גורמת לתסמינים, אולם, אם היא נודדת לצינור השתן היא עלולה לחסום אותו ולגרום לכאבים משמעותיים מאוד.
כיצד נוצרות אבנים בכליות?
אבנים בדרכי השתן נוצרות אם השתן מרוכז מדי. מדובר על תופעה אשר מובילה להתגבשות של גבישים בכליות המורכבים ממינרלים ומלחים. מערכת השתן היא מערכת שכוללת, בין היתר, מנגנון שתפקידו הוא למנוע היווצרות גבישים מעין אלה, אולם, לעיתים המנגנון המדובר נכשל בפעולתו ונוצרים אבנים בשתן.
רוב האבנים שנוצרות בכליה הן קטנות והן נפלטות באופן עצמאי דרך דרכי השתן. אולם, אם מדובר על אבן גדולה באופן יחסי, היא יכולה לחסום את השופכן ואת הכליה ולגרום לכאב חד ורציני מאוד שהאדם ירגיש במותן ובבטן התחתונה. לא פעם הכאב יקרין גם לאשכים ולמפשעה אצל גברים. אם מדובר על חסימה מעין זאת שמתקיימת לאורך זמן, לא פעם היא יכולה להוביל לפגיעה משמעותית מאוד בתפקוד הכליות ועל כן, יש לטפל במצב באופן מהיר מאוד.
יותר מ-50% מהמקרים שגורמים לאבנים בכליות כלל אינם יודעים. אם אדם סובל כמה פעמים מאבנים בכליות, ניתן לערוך בירור מטבולי אשר כולל איסוף שתן של 24 שעות ובדיקות דם. הבירור יכול להצביע על הפרעה מטבולית כלשהי שגורמת ליצירת אבנים פעם אחר פעם. אם נמצאה הפרעה מעין זאת, ניתן לטפל בה באמצעות תרופות או באמצעות שינוי תזונתי.
מה המוצא של אבנים בכליות?
כ-80% מסוגי האבנים בכליות יכילו תרכובות שונות של סידן. הסוגים הנפוצים ביותר הם:
אבני סידן - מדובר על הסוג הנפוץ ביותר של אבנים בדרכי השתן, כאשר האבנים הללו מכילות מרכיב סידני והן נוצרות כתוצאה מריכוז גבוה מאוד של סידן בשתן.
חלק קטן יותר מהאבנים יהיו אבני סטרוביט. האבנים הללו יהיו מורכבות ממגנזיום, אמוניום ופוספאט והן נוצרות כתוצאה מזיהומי כליה.
אבנים נוספות הן אבנים בעלות מקור גנטי שמהן סובלים רק אחוז בודד מהאוכלוסייה של החולים במחלה זאת. הן נוצרות בשל פגמים מולדים במערכת השתן או בכליות.
אבנים נוספות הן אבנים שנוצרות כתוצאות מרמה גבוהה של חומצה אוקסלית. מדובר על חומצה שמעודד היווצרות של אבנים בדרכי השתן.
האם יכולות להיווצר אבנים באיברי גוף אחרים?
לאחר שהבנו מדוע אבנים נוצרות בכליות דווקא, אתם בוודאי תוהים האם תתכן אפשרות של היווצרות אבנים באיברי גוף אחרים. ידוע כי אחד מהאיברים שבהם תיתכן היווצרות אבנים הוא כיס המרה. היווצרות של אבנים בכיס המרה זה דבר שיכול להסב כאב משמעותי לאדם ופגיעה מהותית באיכות חייו. לא פעם, יהיה צורך להסיר את כיס המרה כולו כתוצאה מאבנים בכיס המרה.
אבחון וטיפול באבנים בכליות הוא דבר חשוב מאוד. יש לבצע את האבחון כמה שיותר מהר וזאת בכדי לקבל טיפול מתאים ולמנוע נזק בלתי הפיך לכליות. מדובר על איבר חשוב מאוד בגוף האדם והעדר טיפול בזמן עלול לגרום במצבים חמורים גם לכשל כלייתי שיוביל לצורך בדיאליזה או להשתלת כליה.

תאריך:  30/08/2021   |   עודכן:  30/08/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il