X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות שיווקיות

במהלך ההריון תשומת הלב כולה נתונה לאישה ולעובר. בן הזוג, האב, נדחק מעט לפינה ותפקידו העיקרי הוא ללוות את זוגתו, לדאוג ולהקל עליה ואחר-כך כמובן לטפל בתינוק. לפיכך, ישנה חשיבות גדולה להכיר ולדעת מה הן זכויותיו של האב. מהן האפשרויות העומדות לבחירתו ולבחירת בת זוגו? כיצד ניתן להגיש תביעה בגין דמי לידה עבורו ואיך ניתן לפצל את דמי הלידה בין שני בני הזוג? כל התשובות לפניכם במאמר זה.
מה הם דמי לידה לאב?
לכל יולדת מגיעים דמי לידה שהם 15 שבועות חופשת הלידה להם היא זכאית מייד לאחר הלידה או אפילו כמה שבועות לפניה. דמי לידה אלו מחושבים בהתאם לשכרה הממוצע בתקופה שקדמה ללידה. דמי לידה לאב מאפשרים לבני זוג לחלק את חופשת הלידה ביניהם, כך שכל אחד מהם יקבל תשלום עבור חלק מתוך 15 השבועות הניתנים.
מי זכאי לקבל את דמי הלידה ומתי?
דמי הלידה, כאמור, ניתנים ליולדת, אך ניתן להעבירם גם לבן הזוג שלה. לפי החוק, היולדת מקבלת את ששת השבועות הראשונים מייד לאחר הלידה ואת תשעת השבועות הנותרים ניתן להעביר לבן הזוג או רק חלק מהם. למשל, אישה שילדה, יכולה לצאת לחופשת לידה 10 שבועות ראשונים ולהעביר את הזכות לבן זוגה למשך חמשת השבועות הנותרים. חשוב לציין, כי לאחר שהועברה הזכות מהיולדת לבן הזוג, לא ניתן להחזירה ליולדת. ההחלפה ניתנת לביצוע פעם אחת בלבד. חשוב לציין, בן הזוג זכאי לדמי לידה בתנאי שהוא לוקח לפחות שבעה ימי חופשה ולא פחות מכך.
אם יולדת אינה זכאית ל-15 שבועות מלאים של דמי לידה, גם האב לא יהיה זכאי להם. זכאות האב תלויה כולה בזכאות האם.
תנאי נוסף לזכאות האב הוא תשלום דמי הביטוח הלאומי, כשכיר או כעצמאי, במשך 10 חודשים מלאים לפחות מתוך 14 החודשים שקדמו לחופשת הלידה או 15 חודשים מתוך 22 החודשים שקדמו לה.
כמו-כן, בן זוג של יולדת יכול לקחת שבעה ימי חופשה במקביל ליולדת. למשל, אישה שילדה יוצאת לחופשת לידה ל-14 שבועות, ושבוע אחד נוסף יהיה משותף לה ולבעלה, כך שסך-הכל ניתנו 15 שבועות. אם הלידה הייתה של יותר מתינוק אחד, ניתן להאריך את החופשה המשותפת בשבעה ימים עבור כל תינוק נוסף. כלומר, שבועיים עבור לידת תאומים או שלושה שבועות עבור שלישייה.
חשוב לציין, שזכות זו עומדת גם עבור בני זוג מאותו המין.
כיצד ניתן לממש זכות זו?
לצורך קבלת דמי לידה עבור האב, יש למלא כמובן טופסי תביעה של המוסד לביטוח לאומי. אל טופס התביעה יש לצרף את אישור המעסיק של האישה על כך שחזרה לעבודה, אישור של המעסיק של האב שאינו עובד וכמובן תלושי שכר המעידים על גובה ההכנסה שלו בחודשים שקדמו ללידה.
את התביעה ניתן להגיש עד שנה מיום הלידה, ולאחר-מכן ייתכן שהזכאות תסתיים או תקטן. מדינת ישראל דוגלת בעקרונות סוציאליסטיים ובשוויון בין המינים עד כמה שניתן ומתאפשר. גם בתקופה זו שלאחר הלידה, ניתן לעודד שוויון ולחלק את חופשת הלידה בין בני הזוג בצורה הטובה והמתאימה ביותר עבורם כמובן, ממש כמו שמחלקים את כל פעולות הטיפול בתינוק, החל מהאכלה והחלפת חיתולים וכלה בביקור בגן המשחקים או אצל רופא הילדים. אין זה אומר שכל אב צריך לממש את זכאותו לחופשת לידה ואין זה אומר שכל אם צריכה לחזור לשגרת חייה הקודמת תוך חודשיים מיום הלידה, אך זו אופציה קיימת ואפשרית שכדאי לדעת עליה ולשקול אותה במסגרת התוכנית המשפחתית המשותפת.

תאריך:  23/02/2022   |   עודכן:  23/02/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il