X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות שיווקיות

כמו במקרים רבים אחרים הנוגעים לגוף האדם, את המונח מניסקוס (Meniscus) סביר להניח שתכירו רק אחרי פציעה. במפרק הברך יש שניים כאלו, אחד פנימי ואחד חיצוני, העשויים סחוס בעל צורה של סהר.
כאשר סחוס זה פועל כשורה הוא מסייע לייצב את הברך ולספוג זעזועים ואף מונע שחיקה של הברך. אך עומסים כבדים, שחיקה מתמשכת וחבלות עלולים לגרום לקרע במניסקוס.
מהו קרע במיניסקוס
למרות שהמניסקוס מתוכנן לעמוד בעומסים ולהגן על הברך שלנו, קרע במניסקוס הוא תופעה נפוצה יחסית. פציעה במהלך פעילות גופנית או אפילו תנועה לא נכונה, שינויים ניווניים או חבלה אחרת עלולים להוביל לפגיעה במניסקוס. לעיתים זו תהיה פגיעה קלה יחסית ברצועה המחברת את המניסקוס לעצם השוק, ולעיתים יווצר קרע של ממש המלווה בכאבים חזקים ואפילו הגבלת תנועה. כאשר הקרע במניסקוס הוא תוצאה של פציעה ייתכן גם שהסימפטומים יופיעו רק לאחר כמה ימים, כאשר האזור יתחיל להיות נפוח ונוקשה.
כיצד מאבחנים קרע במניסקוס?
בכל מקרה של חשד לקרע במניסקוס יש לפנות לבירור רפואי, רצוי אצל אורטופדיים המתמחים באזור הברך. כדי לקבל תמונה מדויקת של סוג הפגיעה, מיקומה והיקפה מומלץ מאוד לבצע גם בדיקה קלינית אצל פיזיותרפיסטים היודעים לאבחן בעיות בתנועתיות של הברך, ולהשלים גם בדיקת MRI המספקת נתונים מדויקים מאוד בנוגע למצב הברך.
בניית תוכנית הטיפול
בסיום האבחון, כאשר ברורה לנו מידת החומרה של הפגיעה במניסקוס, ניתן לבנות את התוכנית הטיפולית. תוכנית הטיפול השמרנית תכלול טיפול פיזיותרפיה ותרופות כאשר המטרה היא לשקם את הברך, לשפר את טווחי התנועה ולהקל את הכאב. עם זאת, במקרים חמורים, או כאשר מדובר בספורטאים מקצועיים הנדרשים לביצועים גופניים מעולים, ייתכן כי יהיה צורך בהליך ניתוחי הנקרא ארתרוסקופיה.
גם במקרים שבהם הבדיקות מעלות שיש צורך בניתוח, תהליך שיקום הברך יכלול טיפול פרה אופרטיבי, כלומר טיפול פיזיותרפיה המקדים לניתוח. טיפול מסוג זה יכין את הברך לקראת הניתוח ואף עשוי לקצר משמעותית את זמן ההחלמה. בתהליך זה, המטרה העיקרית היא לחזק את שרירי הליבה ואת השרירים שסביב הברך, תוך הקפדה על שימור מצב המניסקוס.
טיפול אחרי הניתוח
ניתוח במניסקוס מתבצע בשתי דרכים עיקריות - הסרת החלקים הקרועים שבמניסקוס או תיקון הקרע באמצעות תפרים. שיטת הטיפול תיבחר בהתאם למצב המטופל, אך בכל מקרה לאחר ההתאוששות מהניתוח יש להמשיך בטיפול פיזיותרפיה (פוסט אופרטיבי) שיסייע להחזיר את הברך לתפקוד מלא. לשם כך
פיזיותרפיסטים נעזרים בטכניקות ידניות, ובטיפולים נוספים כגון טיפולי חימום וקירור, טיפול חשמלי (TENS), תרגילים, חבישות ועוד. בשלב הראשון הטיפול יתמקד בפעולות יום-יומיות של הברך, ובהמשך יהיה ניתן לפתח את הטיפול גם ליכולות ספורטיביות מתקדמות.
על-מנת להשיג החלמה מלאה ולשמר את בריאות הברך לאורך שנים חשוב לפנות לאבחון ולטיפול סמוך ככל האפשר לרגע הפגיעה.
פנייה לאנשי מקצוע המתמחים בתחום והקפדה על הנחיות רפואיות תסייע לשקם את האזור במהרה ולשמור על איכות חייו של המטופל.
הכתבה באדיבות מרכז פיזיותרפיה צהלה - [קישור]

תאריך:  01/08/2022   |   עודכן:  01/08/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il