X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות שיווקיות

רבים יודעים כי לא כל יין מבעבע יכול להיקרא שמפניה. יין הנתזים המבעבע היוקרתי המקורי, קיבל את שמו ממחוז שמפיין הצרפתי. יינות מבעבעים מסוגים אחרים (כגון קאווה, למשל), יכולים להיות נהדרים לא פחות. אבל אם הם לא מגיעים מאותו חבל ארץ צרפתי אותנטי, אסור להם להיקרא שמפניה. על כל פנים, מיתוסים רבים צמחו סביב המשקה המבוקש והפעם אנו כאן בכדי לנתץ כמה מהמרכזיים שבהם. במאמר הבא נשפוך אור לגבי מס' מיתוסים על-אודות שמפניות - מיתוסים שייתכן שחלקכם מכירים יותר וחלק פחות.
ראשית - הכירו את דום פריניון
כיום יש מגוון רחב של בקבוקי יין מבעבעים ושמפניות למכירה, אך יותר מכל, זה שנחשב לאחד מבקבוקי השמפניה המפורסמים והיוקרתיים בעולם - הלוא הוא 'דום פריניון'. אז לפני שנדבר על המיתוס, בואו לגלות מה הסיפור סביב אותו משקה. השם דום פריניון, קרוי על שמו של האדם שנחשב בעבור רבים למי שהמציא את אופן הייצור של השמפניה. מדובר בנזיר צרפתי אשר השכיל לשפר ושלכלל את איכות ייצור היין, אולם לא הוא מי שהמציא את הרעיון בפעם הראשונה.
בין היתר פריניון פיתח שיטת ביקבוק, ששמרה טוב יותר על איכות השמפניה ומנעה מהגזים להתנדף. כמו-כן, ביוזמתו החלו להשתמש בבקבוקים עמידים ואיכותיים יותר. לפניו הם נטו להתפוצץ בגלל לחץ הגזים.

בקבוק דום פריניון ברוט יוקרתי [צילום: אתר הא ודא]

מיתוס 1 - ישנו זן ענבים אחד שמתאים לייצור שמפנייה
האם ידעתם כי שמפניה מיוצרת בשיטה ייחודית, שמבוססת על התססה כפולה של ענבים? כן, זה אחד הסודות של ייצרני היינות המבעבעים. מלבד זאת, רבים סבורים כי ישנו זן ספציפי של ענבים שמשמש לייצור יין מסוג זה. למעשה, ישנן רמות איכות שונות של יינות מבעבעים, אך גם האיכותיים שבהם יכולים להכיל כמה סוגים שונים של זני ענבים. שלושת זני הענבים אשר משמשים בדרך כלל לייצור יין מבעבע הם שרדונה, פינו מוניה ופינו נואר. אבל, כדאי לדעת שעל-פי התקן ניתן להוסיף גם סוגים נוספים על ענבים בתהליך הייצור וההתססה.
מיתוס 2: בועות גדולות מאפיינות שמפנייה יוקרתית
גודל הבועות ביינות המבעבעים איננו מצביע כלל על איכות השמפניה שאתם לוגמים. איכות השמפניה נובעת אך ורק משיטת הייצור וההיצמדות לתקנים מחמירים ולשיטות מסורתיות. הטובים ביותר דווקא מצטיינים בבועות קטנות ונהדרות. איכות השמפניה נובעת בין היתר מאופן הבציר, שחייב להיות ידני ולא ממוכן. התסיסה השנייה נעשית בתוך הבקבוק לאחר הוספת ליקר מיוחד,
עשיר בסוכר ובשמרים (מבוסס על יין בוגר). התסיסה השנייה נעשית תחת בקרה ובאיטיות. כאשר זה נעשה נכון, הבועות הנוצרות הן למעשה עדינות וקטנות.
מיתוס 3: להגיש את השמפניה כמה שיותר קרה
ידוע לכל כי את השמפניה צריך להרגיש קרה. ועוד עובדה די ידועה היא, שנהוג להגיש את הבקבוק בתוך כלי עמוס בקרח. אבל סקר גילה כי מרבית האנשים נוהגים למעשה לשתות יינות מבעבעים בטמפרטורה קרה יתר על המידה. כאשר שותים שמפניה קרה מדי, זה פוגם בהנאה ומפחית את הארומה ואת הטעם. בפעם הבאה כאשר אתם שולפים בקבוק מהמקרר, השאירו אותו מספר דקות בטמפרטורת החדר לפני שאתם לוגמים. תופתעו לגלות כיצד הטעם משתפר ואיתו גם הניחוח האופייני.
מיתוס 4: שמפניה גורמת להנגאובר חזק
האמת היא שאין שום דבר שהופך את השמפניה למשכרת יותר. רמת ההנגאובר (חמרמורת) שצפויה לאחר שתיית יין מבעבע או כל משקה אלכוהולי אחר נובעת מכמה גורמים. הראשון הוא כמובן כמות האלכוהול ששתיתם. גורם שני הוא עד כמה אתם רגילים לשתות. ויש עוד אלמנטים שמשפיעים, כמו האם שתיתם על קיבה ריקה (פחות מומלץ).
לרוב אנשים גדולי גוף מושפעים פחות מאשר אחרים, אבל לא בהכרח רק המשקל שלנו משפיע על הנטייה להשתכר. אצל כל אדם, תהליך פירוק האלכוהול בכבד שונה.
על כל פנים, שתו בהנאה אך בלי להגזים.

תאריך:  19/04/2023   |   עודכן:  19/04/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il