X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כספת / מבזקים
הנימוק הכלכלי שהוצמד לאישור קו הרכבת המהירה לירושלים הוא בסך הכל אמירה נבובה שעלתה למשלם המיסים 1.7 מיליארד שקל וחמש שנים מבוזבזות
▪  ▪  ▪
לא כלכלי בעליל

הקבינט הכלכלי-חברתי אישר את חידוש העבודות בפרויקט הקו המהיר לירושלים. ולמה? כי עשו בדיקה כלכלית ומצאו ש"הפרויקט כלכלי יותר מאשר בבדיקה שנערכה בשנת 2003".
עדיין לא מדובר בפרויקט ריווחי מבחינה כלכלית, אבל מישהו בדק ומצא שאם התשואות מהקו המהיר היו אמורות לתת סכום של X, עכשיו הן יהיו X פלוס משהו. אז מה בדיוק השתנה בחמש שנים שהפך את הפרויקט לכלכלי?
זהו שכלום לא השתנה. עלויות הברזל ושאר מוצרי הגלם התייקרו, העבודות התמשכו באופן שייקר את העלות, ארגוני הסביבה למיניהם הגישו התנגדויות על גבי התנגדויות. וביני לביני הספיקה עלות הקו להתייקר ב-1.7 מיליארד שקל!!!
ומה בכל זאת כלכלי בפרויקט? אומדן מחודש שנעשה ולפיו מספר המשתמשים ברכבת כפול מהמספר שהעריכו בתחילה. לא שמספר הירושלמים גדל, אלא בא מישהו והעריך שחרדים ירצו לנסוע יותר כי אין להם הרבה כלי רכב פרטיים (אולי זה כי הם מעדיפים להישאר בירושלים?). בענף הרכבות יודעים שחיזוי מספר הנוסעים כמוהו כחיזוי מזג האוויר - תלוי איזה חזאי שואלים. מי בכלל יכול לבוא ולהעריך 7 שנים קדימה מה יהיה ב-2014, השנה בה אמורה סלילת הקו להסתיים (דגש על "אמורה", כי בישראל כמו בישראל יהיה מי שידאג לעכב את זה עוד.
אחרי הכל גם מספר נוסעים כפול לא יכסה שום דבר, ובאף מדינה לא מדברים על רכבת כ"פרויקט כלכלי". רכבת היא עסק לא-ריווחי, ואם רצו שתהיה רווחית היה צריך לגבות מכל נוסע 1,000 שקל לכרטיס נסיעה בקו חיפה-ת"א. מדי שנה מסובסדת על-ידי הממשלה ב־400-300 מיליון שקל, וזה לא כלכלי לאיש. אז למה בכל זאת צריך רכבת מהירה לירושלים? ממש לא בגלל הכסף אלא בגלל שזה לאומי ולא ייתכן שעיר הבירה תהיה מנותקת, בגלל התאונות, בגלל העומסים בכביש 1, בגלל זיהום האוויר ובגלל ים של סיבות - אלמנטים שאינם יכולים להימדד במונחים של כסף. הנימוק של האוצר כאילו הקו כלכלי הוא בסך הכל פוליטיקה, ומשחק במספרים.

תאריך:  02/12/2008   |   עודכן:  02/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
כששמע המתמודד ברשימת הליכוד על כוונת שס לבקש את התיק אותו מבקשת לעצמה מפלגתו גיחך וחטף עקיצה מיו"ר שס
עידן יוסף
הקבליסט המפוקפק חוזה בלי כיסוי את נפילת נתניהו בתחילת 2009 ומקבל במה מכובדת ברשת ב'
עידן יוסף
האם השפיע הלבוש של יו"ר קדימה על התגובה של שס להשתלחותה [צילום: AP]
עידן יוסף
משהו רע עובר לאחרונה על nrg יהדות. מאז התפטרות העורכת בעקבות סתימת פיות מוצאים את דרכם לערוץ גם נחשים ועקרבים
יואב יצחק
קרע גדול פרץ בין בת התעשיינים לבין בעלה    אחת הבעיות המרכזיות: השקעות בנדל"ן בחו"ל בהיקף עשרות מיליוני דולרים שנפגעו קשות
רשימות נוספות
מי בוחש במכרז הווינר והטוטו  /  יואב יצחק
רדיו לא אזורי  /  עידן יוסף
נאום פוליטי בבסיס צבאי  /  עידן יוסף
לכלוכית  /  יואב יצחק
ההפקרות הפוליטית מבית ביילין  /  יואב יצחק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il