X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הצעת החוק שהכין משרד המשפטים ושמגבילה את שיקול דעתם של שופטים בהגיעם למתן גזר הדין, פותרת אולי חלק מבעיית אי השיוויון אבל יוצרת בעיות קשות אחרות
▪  ▪  ▪

בהצעת החוק שהוכנה על ידי משרד המשפטים, ושמטרתה הגבלת שיקול הדעת של השופטים בקביעת עונשם של עבריינים שהורשעו, יש כמה חסרונות, שמעמידים את המורשעים והשופטים בפני מציאות חדשה ובעייתית.
לפי הצעת החוק, שהוצגה על ידי צמרת משרד המשפטים במסיבת עיתונאים ב-31 באוגוסט, תוקם ועדה מיוחדת שתקבע מהו העונש הראוי לכל עבירה (עונשים שייקראו בשם "עונשי מוצא"). הוועדה תתכנס באופן קבוע והיא תהיה מוסמכת לעדכן את עונשי המוצא בהתחשב בנתוני הפשיעה המשתנים. עונשי המוצא, שיקבלו את אישור ועדת החוקה של הכנסת, אמורים לשמש, לפי ההצעה, עיקרון מנחה, אך השופטים יהיו רשאים לסטות מעיקרון מנחה זה ולהחמיר או להקל בעונשו של הנאשם שהורשע בהסתמך על נסיבות מיוחדות ואמות מידה מפורטות שייקבעו בחוק החדש.
הצעת החוק מבוססת על דו"ח ועדת גולדברג מאוקטובר 1997, ועדה שהחלה בפעילותה לפני כתשע שנים ושבחנה את דרכי ההבנייה של שיקול הדעת השיפוטי בגזירת הדין.
במסיבת העיתונאים הנ"ל הבהירו שרת המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה, בין היתר, כי המצב המשפטי הקיים, המשאיר לשופט שיקול דעת רחב מאוד, גורם פעמים רבות לאי שוויון וכי היעדר אמות מידה לגזירת עונשים דוחף את רמת הענישה כלפי מטה.
אלא שאף אם יתכן שיהיה ברפורמה זו כדי לתקן רעה חולה אחת, והיא הפערים הבלתי סבירים בעונשים המוטלים על עבריינים ערבים בהשוואה לאלה המוטלים על עבריינים יהודים, אין יוזמה חקיקתית זו רצויה.
הביקורת מושתתת על שלושה טעמים עיקריים:
הראשון, לא ניתן לדבר על "עבירות זהות" או על "עבריינים זהים": כל מקרה הוא בעל מאפיינים המיוחדים רק לו; מאחרי כל עבירה עומד מניע שונה ותוצאות כל מעשה פלילי מיוחדות רק לו.
השני, היוזמה החקיקתית החדשה תוביל לכך שהשופטים ייטו לאמץ את "עונשי המוצא", אף אם מצפונם וניסיונם יקראו להם לפסוק לנאשם שהורשע עונש אחר.
השלישי, שיטת שיקולים המנחים לענישה וקביעת עונשי המוצא שמקורה בדין האמריקני, זכתה גם בארה"ב לביקורת נוקבת וכבר ניתנו שם פסקי דין שקבעו ששיטה זו היא בלתי חוקתית בעליל.
כל אדם, אף אם הורשע בדין, זכאי לכך שהשופט שאמור לקבוע את עונשו יפעל מבלי שמערכת של שיקולי מדיניות תגביל בצורה כה מהותית את שיקול דעתו.
אם מעוניינת המערכת המשפטית הישראלית לפעול לתיקון התופעה הלא רצויה של פערי ענישה חריגים, ניתן להגיע למטרה הרצויה בדרכים שונות (לרבות פרסום המקרים החריגים והבעת הסתייגויות מהם באמצעים שונים ולאו דווקא פומביים; העמקת ההדרכה וההכשרה של השופטים בכל הנוגע לשיקולים הראויים בגזירת הדין וכיו"ב), ולא על ידי קביעת מערכת כללים שתגביל בצורה משמעותית את שיקול הדעת השיפוטי.

הכותב הוא עו"ד, יו"ר המכון להשתלמות עורכי דין של לשכת עורכי הדין
תאריך:  11/09/2005   |   עודכן:  11/09/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יראון פסטינגר
חיימי שניידר
נצא מרצועת עזה ונשאיר את בתי הכנסת שלמים וההמון הפלשתיני לא יעשה בהם שמות    או שכן. ואם כן, הרי נחשוף פעם נוספת, לכל יפי הנפש שפקפקו והאמינו, את פרצופם האמיתי של שכנינו
אברהם שרון
לפני שמונה שנים היא נהרגה בנסיבות טראגיות שהמיסתורין אופף אותן עד היום    די בקריאת שורות אחדות מהביוגרפיה של ליידי די, כדי להעריך את תרומתה, צנועה וזעומה ככל שהיתה, למאמץ להפוך את העולם למקום אנושי יותר
מוטי שפירא
ברגעי משבר יביעו הפוליטיקאים קודם זעזוע ואחר כך "יפילו את את התיק" עליכם    בשביל זה הם יצרו אתכם, בשביל זה יצרו את הבירוקרטיה
עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי
"התמכרתי להימורים והפסדתי חצי מיליון שקלים, אולי יותר", אומר אלחנן טננבאום    כתבה שהתפרסמה ביום שישי 18.03.2005 בעיתון "ידיעות אחרונות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il