X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
[צילום: סטיב הלבר/AP]
סוד העברי
באותו הרגע שבו תופס האדם את הדילמה של זהותו - מי הוא: נבחר בחירי או חיה מפותחת - הוא נידון להיות חופשי

מתוך הספר, חלק א'
"טרום-זמן" הוא מושג שהמוח האנושי אינו מסוגל להכיל, שכן השכל האנושי איננו מכיר מצב חסר זמן... מושג הבריאה לא יכול להוות חלק מאוצר המילים של התבונה האנושית, מכיוון שהחשיבה הטבעית - זו הבאה מתוך עצמה, ללא מידע או עזרה מכוחות שמעל הטבע - איננה מסוגלת לדמיין דבר-מה שקדם לזמן... (עמ’ 39)
...האדם הוא היצור היחיד בכל המציאות כולה העומד בפני בעיית הבחירה החופשית בין טוב ורע. מרובים הם האנשים הקוראים בתנ"ך ומפרשים את האירועים המתוארים שם בדרך שעושה זאת הנחש. זאת, מכיוון שבאותו הרגע שבו תופס האדם את הדילמה של זהותו - מי הוא: נבחר בחירי או חיה מפותחת - הוא נידון להיות חופשי. רגע זה מפליא בחדשנותו...(עמ 42)
...יעד המוסריות היא לגרום לאדם לזכות בעולם הזה בכל השפע שאותו קיבל במתנה מבוראו. לשאלה "מיהו הבורא?" עונה התורה תשובה חד-משמעית: הבורא הוא מי שמפנה מקום לבריאה. זהו הצעד המוסרי העליון, שכן המעשה המוסרי אינו כי אם נתינת מקום לאחר.. (עמ’ 64)
חלק ב'
"נחמה" מהותה - הענקת משמעות למציאות. קשה לנו כשאיננו מבינים מדוע דברים קורים - במיוחד כאלו הגורמים לנו ייסורים או כשנראה לנו שמאחורי המאורעות הקשים של חיינו או עולמנו לא עומדת סיבתיות ברורה ומידתית. אנחנו מתנחמים בקלות רבה יחסית כשמישהו שאנחנו מעריכים מאיר את עיננו למשמעות הסבל והייסורים ומראה שיש מטרה, השגחה, סיבה ותכלית לכל המתרחש... (עמ’ 40).
ישנם מושגים הזרים לחשיבה המערבית, אבל התורה מחלקת את כל היצורים החיים לשני סוגים: אלו הנמצאים עדיין בתהליך רוחני אבולוציוני מתפתח, ואלו שכבר הגיעו לסוף מסלול התפתחותם. האחרונים ננעלו ונחתמו, והם עתה מצד המוות. בדרך כלל יש למנות בקבוצה זו את החיות, העופות והדגים הטורפים. תפיסה זו מזכירה את מהותו ה"קנויה" של קין ואת מהותו הגמורה וה"עשויה" של עשיו. שתי זהויות אנושיות אלו חשות שהעולם הוא קניינם ורואות במוות סיום, ובחיים - רק תהליך המוביל את האדם לקראת אותו סיום... כנגדם, רק יצורים המסוגלים עדיין להתחדש ולהשתנות צועדים בדרך החיים, תוך שהם ממשיכים להוציא מן הכוח אל הפועל את יכולת הצמיחה הרוחנית והמוסרית הטמונה בתוכם.. (עמ’ 74)
... נח עצמו היה יכול להיות הגואל, האנושות ההיולית של דורו הייתה יכולה להיות האנושות המשיחית ולקבל את התורה, וה"עולם הזה" יכול היה להיהפך מיד ל"עולם הבא"... אולם כשהבורא רואה שהאנושות עומדת בפני התאבדות מסיבית, הוא מחליט להתערב בעצמו באמצעות הטבע, להשמיד את רובה ולהותיר משפחה אחת שממנה תצא שושלת חדשה שתעביר את העולם לשלב ההיסטורי הבא..(עמ’ 110).

מגלים את הסוד
"סוד העברי" על חומש בראשית
▪  ▪  ▪

סדרת סוד העברי מבוססת על שיעורים של הרב יהודא לאון אשכנזי (מניטו) ועוקבת אחרי תולדות האנושות בחומש בראשית מזווית ראייה מוסרית, חינוכית ואקטואלית. מתבררים בהם שאלות קיומיות נוקבות. כך למשל, בחירה מול גורל, העם הנבחר מול מקום העמים, תכלית ההיסטוריה, גלגוליה וייעודה ועוד.
הנושאים מוצגים לקורא באומץ לב, ראייה חדשנית ואהבת האדם. כמו-כן, כיום שהעיסוק בתורתו הפך להיות נרחב ביותר, מרתק לדעת כי סדרה זו היוותה את פריצת הדרך הראשונה של העלאת שיעורי הרב אשכנזי בעברית והנגשתם לציבור הישראלי הצעיר.
הספר הראשון בסדרה, מתמקד בסיפור הפותח של חומש בראשית - בריאת העולם, חטא אדם הראשון, לידת קין והבל והידרדרות הדורות מאדם עד נח. הוא עוסק במגוון נושאים מרתקים שעולים בו: קנאת אחים ותיקון משוואת האחווה, מה קורה כשבני אדם מאבדים את האבחנה בין טוב לרע ובין גבולות האני והאחר, מיהו צדיק ומהו יעד ההיסטוריה הם בין הרעיונות, המסרים והלקחים הנידונים בחלק זה.
בספר השני בסדרה, מתוארת הידרדרות האנושות מרצח קין את הבל, דרך רמיסת ערך האלוהות שבאדם לרמת הדומם, העיר או החברה, ועד למצב המעורבב וחסר הגבולות שמביא למבול שמשמיד את העולם ומאתחל אותו מחדש בשלוש שושלות - של שם, חם ויפת, בני נח - שמהם נבנית האנושות כפי שאנחנו מכירים אותה עד היום.
ייתכן שעיסוקו של הרב אשכנזי בפרטי התהליכים שהובילו את האנושות לשואה הקוסמית של המבול והיציאה ממנה, נבע מחוויית השואה של דורו, דור מלחמת העולם השנייה. נראה שלב לימודו של הרב הונע מניסיון להבין, לפענח ולהסביר את ההקבלה שבין המהלכים שהתרחשו בתחילת ההיסטוריה כפי שהיא מתוארת בתורה, לבין אלו שהתרחשו ומתרחשים בימינו, במה שהוא תפס כסוף ההיסטוריה, מתוך רצון להבהיר לבני דורו ש"התורה היא דרמה אך לעולם לא טרגדיה", ושתורה זו, שניתנה לעם ישראל מבורא העולם, היא נצחית, ממשית ותמיד רלוונטית.
מתוך מודעות עמוקה לתהליכים, לשלבי המעבר ולהזדמנויות המוחמצות והבלתי-ממומשות, מבקש הרב אשכנזי להאיר את ההתפתחות הבלתי-נמנעת שהאנושות חייבת להגשים - בין אם תרצה ובין אם לאו.
בחלק השלישי, מתואר כיצד מתוככי האנושות המרוסקת שלאחר המבול, נולד ילד בשם אב-רם, בן לשושלת שם ועבר - היא שושלת "שומרי הסודות" - שינפץ את פסילי האלילים ויביא להרס ממלכת בבל העתיקה ומלכה, נמרוד בן כוש, משושלת חם, ראשון הכובשים, ולאחר מסע ארוך ומאתגר, יוליד יורש שמבניו יצאו עם של נביאים שתפקידם לגאול את העולם.
בדור השואה והתקומה הורה לנו הרב אשכנזי שתכלית ההיסטוריה וכיוונה הם המאמץ הקולקטיבי של עם ישראל להוליד זהות מוסרית מושלמת שבכוחה, ומתפקידה, לגאול את האנושות כולה. את סיפורו של אברהם העברי הוא ביקש ללמד מתוך ניסיון להסביר את הניסיונות והשלבים שעובר עם ישראל באחת התקופות הקשות והמרתקות של מעבר מדור השואה לדור התקומה בימינו, בחינת "מעשה אבות, סימן לבנים".
אגב, עקב שינוי הוצאה, שונה לבוש הכריכה של כרך ג' מהכותר "סוד העברי" ל"שומרי הסודות", וגרעין החיטה על-רקע כחול לבן הפך למערה מוארת באור נגוהות.
המחברת מספרת כי "בשנים שבין כתיבת הכרך השני והשלישי של הסדרה הקשבתי שוב ושוב למאות הקלטות של שיעורי הרב אשכנזי שעסקו בפרשיות הקשורות לאברהם בחומש בראשית, קראתי אינספור מדרשים, פרשנויות של ראשונים ואחרונים ובכתיבתי, ביקשתי תמיד להישאר נאמנה לרעיונות ולמסרים של חכמת חז"ל".
מחברת הספרים, הסופרת גבריאלה בן שמואל היא דוקטור למחשבת ישראל ומרצה ביהדות. בנוסף לטרילוגיית פרי העיון סוד העברי הנוכחית, ישנו גם את ספר ההגות על הקבלה "מן האין אל האני". ב-2018 יצא חלקה הראשון של הטרילוגיה שושלת שומרי הסודות: הברית. לאחר מכן יצא הספר השני, האש - רומן היסטורי מרגש שמבוסס על אירועים אמיתיים. כל חלק בטרילוגיה עומד בפני עצמו.
ניתן לרכוש את הספרים במכון מניטו, בהוצאת חווה ובחנויות ספרי קודש. את סוד העברי ג ("שומרי הסודות") אפשר לרכוש אצל גבריאלה בן שמואל. מייל: gabybs667@gmail.comאתר הספרים: gavrielabooks.co.il

[צילום: משה ניסנבוים]
[צילום: משה ניסנבוים]
תאריך:  28/07/2022   |   עודכן:  28/07/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ניסנבוים
הספר פונה לכל אדם שחווה פציעה, חבלה, דלקות, כאבים כרוניים או מגבלה כלשהי    המסר המרכזי שעובר בספר הוא שבהחלט אפשר לחיות ללא כאב וללא משככי כאבים
משה ניסנבוים
ישנו כאן ריאליטי מסוג אחר, כזה שמזכיר אופרת סבון וסדרת דרמה משובחת, רק שהפעם אלו אנשים במציאות
משה ניסנבוים
אם יש משהו מדהים בתורות הנפלאות של רבי נחמן מברסלב, הוגה חסידי ואדמו"ר שפעל לפני מעל 200 שנה, זוהי הרלוונטיות העכשווית שלהן
משה ניסנבוים
אלבום מרהיב שמפגיש בין הטקסט העתיק מלפני אלפי שנים לצילומים העכשווים והאקטואליים של הארץ    מצליח להביא את הביטוי "תמונה אחת שווה אלף מילים"
משה ניסנבוים
לכולם יש מקום, והקצוות יכולים להתקיים רק כאשר לכל קצה יש קצה מנוגד ולכל דעה יש דעה הפוכה    רק עולם שמכיל את הקצוות ויודע להתמודד עם הניגודים הוא עולם שלם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il