מתוך הספר, חלק א'
"טרום-זמן" הוא מושג שהמוח האנושי אינו מסוגל להכיל, שכן השכל האנושי איננו מכיר מצב חסר זמן... מושג הבריאה לא יכול להוות חלק מאוצר המילים של התבונה האנושית, מכיוון שהחשיבה הטבעית - זו הבאה מתוך עצמה, ללא מידע או עזרה מכוחות שמעל הטבע - איננה מסוגלת לדמיין דבר-מה שקדם לזמן... (עמ’ 39)
...האדם הוא היצור היחיד בכל המציאות כולה העומד בפני בעיית הבחירה החופשית בין טוב ורע. מרובים הם האנשים הקוראים בתנ"ך ומפרשים את האירועים המתוארים שם בדרך שעושה זאת הנחש. זאת, מכיוון שבאותו הרגע שבו תופס האדם את הדילמה של זהותו - מי הוא: נבחר בחירי או חיה מפותחת - הוא נידון להיות חופשי. רגע זה מפליא בחדשנותו...(עמ 42)
...יעד המוסריות היא לגרום לאדם לזכות בעולם הזה בכל השפע שאותו קיבל במתנה מבוראו. לשאלה "מיהו הבורא?" עונה התורה תשובה חד-משמעית: הבורא הוא מי שמפנה מקום לבריאה. זהו הצעד המוסרי העליון, שכן המעשה המוסרי אינו כי אם נתינת מקום לאחר.. (עמ’ 64)
חלק ב'
"נחמה" מהותה - הענקת משמעות למציאות. קשה לנו כשאיננו מבינים מדוע דברים קורים - במיוחד כאלו הגורמים לנו ייסורים או כשנראה לנו שמאחורי המאורעות הקשים של חיינו או עולמנו לא עומדת סיבתיות ברורה ומידתית. אנחנו מתנחמים בקלות רבה יחסית כשמישהו שאנחנו מעריכים מאיר את עיננו למשמעות הסבל והייסורים ומראה שיש מטרה, השגחה, סיבה ותכלית לכל המתרחש... (עמ’ 40).
ישנם מושגים הזרים לחשיבה המערבית, אבל התורה מחלקת את כל היצורים החיים לשני סוגים: אלו הנמצאים עדיין בתהליך רוחני אבולוציוני מתפתח, ואלו שכבר הגיעו לסוף מסלול התפתחותם. האחרונים ננעלו ונחתמו, והם עתה מצד המוות. בדרך כלל יש למנות בקבוצה זו את החיות, העופות והדגים הטורפים. תפיסה זו מזכירה את מהותו ה"קנויה" של קין ואת מהותו הגמורה וה"עשויה" של עשיו. שתי זהויות אנושיות אלו חשות שהעולם הוא קניינם ורואות במוות סיום, ובחיים - רק תהליך המוביל את האדם לקראת אותו סיום... כנגדם, רק יצורים המסוגלים עדיין להתחדש ולהשתנות צועדים בדרך החיים, תוך שהם ממשיכים להוציא מן הכוח אל הפועל את יכולת הצמיחה הרוחנית והמוסרית הטמונה בתוכם.. (עמ’ 74)
... נח עצמו היה יכול להיות הגואל, האנושות ההיולית של דורו הייתה יכולה להיות האנושות המשיחית ולקבל את התורה, וה"עולם הזה" יכול היה להיהפך מיד ל"עולם הבא"... אולם כשהבורא רואה שהאנושות עומדת בפני התאבדות מסיבית, הוא מחליט להתערב בעצמו באמצעות הטבע, להשמיד את רובה ולהותיר משפחה אחת שממנה תצא שושלת חדשה שתעביר את העולם לשלב ההיסטורי הבא..(עמ’ 110).