X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

לפני כמה שבועות התקשרה אליי פקידה מסניף הבנק בו אני מנהל את החשבון והציע לי את הדיל של המאה. היא אמרה שבקרוב לקוחות הבנקים לא יוכלו לחרוג ממסגרת האשראי והציע לי, תמורת עמלה צנועה, להגיע עם הבנק להסכם מסגרת האשראי.
התענוג לבזבז יותר ממה שיש לו עולה ללקוח באותו בנק 25 ש"ח בשנה (מסגרת אשראי עד 2,500 ש"ח) ועוד 10 ש"ח ברבעון. בסה"כ כל לקוח שיבקש לשמור על האופציה של חריגה ממסגרת האשראי ייאלץ לשלם לבנק 65 ש"ח לשנה. על ריבית בגין הכניסה למינוס עוד לא דיברנו.
ההוראה האוסרת על הבנקים לאפשר ללקוחות לחרוג ממסגרת האשראי נועדה להגן קודם כל על לקוחות. אולם, הבנקים הפכו גם אותה למכרה זהב ומכשיר נוסף באמצעותו הם ממשיכים לעשוק לקוחות.
מאז ומקדם ישראלים רבים חיו במשיכת יתר, האוברדראפט. לפי חוזה סטנדרטי לפתיחת חשבון עו"ש הבנק רשאי היה להרשות ללקוח, לפי שיקול דעתו, לחרוג ממסגרת האשראי ולגבות ריבית גבוהה בגין החריגה. בנקים אפשרו ללקוחות לבזבז הרבה מעבר ליכולתם ועשו על בזבזנותם רווחים נאים, כאשר הלקוחות שילמו ריבית נשך על האוברדראפט.
ב- 1997 היועץ המשפטי לממשלה פנה לבית הדין לחוזים אחידים וביקש לבטל סעיפים רבים מחוזה אחיד של בנק לאומי, בטענה כי מדובר בסעיפים מקפחים. בין היתר תקף היועץ המשפטי לממשלה הוראת החוזה המאפשרת לבנק לאפשר ללקוח לחרוג ממסגרת אשראי לפי שיקול דעת הבנק. בית הדין לחוזים אחידים פסק כי בלא הוראה אחרת של הלקוח, הבנק רשאי להעמיד לרשותו מסגרת אשראי חריגה. אולם, על הבנק לכבד את בקשתו של הלקוח שלא לחרוג ממסגרת האשראי. כלומר, בית הדין נתן ללקוח את המפתח לברז של האוברדראפט.
בעקבות פסק הדין הוציא המפקח על הבנקים בבנק ישראל הוראת ניהול בנקאי תקין מס' 325, לפיה נאסר לבנקים לאפשר ללקוחות לחרוג ממסגרת האשראי, זולת מקרים חריגים שהוגדרו בהוראה. לפי ההוראה הבנקים צריכים להסכים על הלקוחות לגבי היקף מסגרת האשראי שתועמד לרשותם ועליהם להימנע, בכפוף לחריגים מוגדרים, ממתן האפשרות לחרוג ממסגרת האשראי. בין היתר, הותר לבנק להעמיד לרשות הלקוח מסגרת אשראי נוספת (כלומר אוברדראפט) באופן חד-צדדים, ברם רשות זאת הותנתה בכך שהבנק לא יגבה עמלה על מתן מסגרת אשראי נוספת ולא יגבה עליה ריבית העולה על הריבית שנגבתה במסגרת האשראי האחרונה. כלומר, נשללה מן הבנק האפשרות להתיר ללקוחות להיכנס לאוברדראפט וליהנות מריבית חריגה על משיכות היתר האלה. לכאורה, אמור היה לבוא סוף לחגיגת הבנקים על כיסו של הלקוח ולריביות נשך על אוברדראפט.
ברם, גם מן בגזירה הזאת מצאו הבנקים פתח לרווח. לפי ההוראה, ניתן להעמיד ללקוח מסגרת אשראי מוסכמת מראש. הבנקים החלו לדרוש עמלה על עצם ההעמדה של מסגרת אשראי לרשות הלקוח. אם קודם לכן אפשרו הבנקים ללקוחות לחרוג ממסגרת האשראי וגבו על החריגה ריבית גבוהה מריבית על הלוואות רגילות, הרי שכעת הבנקים גובים עמלה על עצם ההסכמה להרשות משיכת יתר. בעבר הבנקים הרוויחו רק בגין משיכות היתר ובגין האוברדראפט של הלקוחות. כיום הבנקים מבקשים להרוויח בגין עצם הנכונות להעמיד לרשות הלקוחות את מסגרת האשראי, ולהרוויח שוב מריבית בגין ניצול האפשרות הזאת על-ידי הלקוח.
ההוראה שלא לאפשר משיכות יתר החורגות ממסגרת האשראי נועדו להיטיב עם הלקוחות על-ידי הטלת משמעת אשראי עליהם ומניעת תשלומי ריבית חריגה לבנק. דרישת הבנק לשלם עמלה על בגין עצם הנכונות להעמיד מסגרת אשראי ללקוח (להבדיל מאישור לחרוג ממסגרת האשראי) מסכלת את תכלית האיסור לחרוג ממסגרת האשראי ומטילה על הלקוח עול כספי שלא רבץ עליו לפני כניסת הוראת ניהול תקין 325 לתוקף. במקום בו אמורים היו להפסיד ריבית על משיכות יתר חריגות, מצאו הבנקים פתח לעשיית רווחים.
המפתח למניעת חגיגת הבנקים על חשבון לקוחותיהם נמצא בידי המפקח על הבנקים - ירצה יסדיר את העמלות שגובים הבנקים בגין העמדת מסגרת אשראי ללקוח. ירצה ישאיר את האופציה פתוחה ויאפשר לבנקים להכניס לכיס הלקוחות את אותו צינור השאיבה שביקש להוציא על-ידי איסור החריגה ממסגרת האשראי.

הכותב הינו בעל משרד עורכי דין.
תאריך:  02/07/2006   |   עודכן:  03/07/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
עו"ד שלמה כהן מסכם שתי קדנציות בתפקיד ומשחרר כמה הצהרות המהוות את משנתו המשפטית והפוליטית, על בית המשפט העליון והרכבו, היחידה לחקירת שוטרים (מח"ש), ועל ההחלטה בבג"צ בעניין איחוד משפחות. דעות אישיות אלה הן פוליטיות ואינן מייצגות את לשכת עורכי הדין
ד"ר אורי מילשטיין
לא רבים האנשים שגרמו למדינת ישראל נזקים כה רבים כיצחק מרדכי, לא רק במה שעשה אלא בתרבות השקר הגדול שיצר בתחום הביטחון. הנזקים שגרם לכל ישראלי הם בלתי הפיכים. ניתן היה לצפות שאילנה דיין תבין זאת
חן בן אליהו
המאבק על הארץ, על השטח, הוא ככלות הכל שטחי. מאבק זה שואב אליו את מרבית האנרגיות ומגונן בימינו על העם מהתדרדרות למאבק אימתני על הזהות. הנפת דגל לבן במאבק על הארץ, תדרבן את הדוברמנים של המאפיה להמשיך להחריב ולנעוץ את שיניהם החדות גם באופייה של מדינת היהודים
ליזי שגיא
אהבת הארץ היא כבוד לסביבה, לאדם, לדתות, לשונות... אהבת הארץ היא האהבה של מה שיש בה. הארץ היא מה ומי שחי ונמצא בה. אותו אחד שאתה מקלל על הכביש ומסכן את חייו בנהיגה פרועה, היה אתמול החייל שמאוד הערכת
שימי קדוש
מעתה כל אנס, בטרם האינוס, יחתום על התחייבות בלתי חוזרת כלפי הנאנסת, בה הוא מתחייב לענג ולגרום לה הנאה מרובה, ובבואו למחוזי בנצרת - ישלוף את המסמך המושיע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il