X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרצאת הנגיד במועדון המסחרי והתעשייתי (27 בדצמבר, 2002)
▪  ▪  ▪
 שמות קשורים
  בנק ישראל
  ממשלה

החלטות מיידיות

עם תחילת כהונתה של הממשלה, תוך כחודש, על הקבינט הכלכלי-חברתית לאמץ חמש החלטות:
הראשונה מתייחסת לאיסטרטגיה התקציבית לעשור הקרוב, אשר צריכה להתמקד בעידוד ההשקעות, התעסוקה והצמיחה, ובמסגרתה - לתיקון הנדרש בתקציב 2003. איסטרטגיה זו תיקבע תוואי יורד של המיצרפים התקציביים בתחום הגרעון, החוב הממשלתי, נטל הוצאות הממשלה ונטל המסים. התוואי צריך להוביל את הממשלה לנטל חוב ממשלתי ולנטל מסים בשיעורים דומים למקובל במדינות המפותחות באמצעות צימצום בהוצאות הממשלה, הכל יחסית לגודל המשק. את החוק להפחתת הגרעון יש לנסח כך שיובטח מנגנון אוטומטי לעמידה ביעד הגרעון, כברירת מחדל; החוק במתכונתו הנוכחית איבד לחלוטין את אמינותו.
לממשלה יש היום חוב רשום, שאינו כולל התחייבויות אקטואריות לתשלום פנסיה לעובדיה, המגיע לכ- 500 מיליארד ₪, שהוא סדר הגודל של התוצר השנתי של המשק. חוב זה נובע מגרעונות אשר, כדי לממנם, מחייבים את הממשלה לקחת הלוואות מהציבור ובכך להפנות את כספי החסכון הנוצרים במשק למימון הוצאותיה השוטפות של הממשלה, במקום למימון השקעות של המיגזר הפרטי. במקביל, תשלומי הריבית הענקיים שעל הממשלה לתקצב מידי שנה בגין חוב זה, מחייבים אותה לקצץ בתקציבים המיועדים לתמיכה בשכבות החלשות במשק. נוסף לכך, הריבית אשר משלמת הממשלה, והיא עלתה השנה בקצב מהיר, גורמת להעלאת הריבית לטווח ארוך במשק כולו, וגם בשל כך נפגעות ההשקעות.
נקודת המוצא לתוואי הגרעון והחוב היורדים יהיה תקציב מתוקן ל-2003, על בסיס התקציב שאושר לשנה זו. בתקציב זה יש, מחד, להקטין הוצאות שוטפות בסכום של 5 מיליארד ש"ח, ומאידך להקפיא 5 מיליארד ₪ נוספים, אשר יבוצעו רק אם יסתבר שההכנסות מאפשרות עמידה ביעד גרעון של 3 אחוזי תוצר. כסכום ראשון שיופשר אם יהיו מקורות, יש לשריין 2 מיליארד ₪, מתוך 5 מיליארד ₪ שיוקפאו, לצורך האצת ההשקעות בתשתית.
עוד בתחום זה של האיסטרטגיה התקציבית יש להחליט על שינוי הגישה לחקיקה הפרטית, זו הכרוכה בתוספת הוצאות או בויתור על הכנסות. יש לקבוע כי חוק פרטי, לאחר אישורו ע"י הכנסת, יכנס לתוקף רק לאחר שיכלל במסגרת תכנית העבודה המאושרת ע"י הממשלה ויובטח כי הוא איננו משבש את האיסטרטגיה התקציבית הרב-שנתית. החוק הקיים להגבלת החקיקה הפרטית הכרוכה בתקציב אינו מתייחס לשורש הבעיה, והוא הצורך לשמור על המסגרת של המדיניות הפיסקלית, ובכל מקרה - תוקפו יפוג תוך חדשים ספורים. יש לדאוג מייד לתחליף ארוך-טווח.
ההחלטה השנייה מתייחסת לשינוי הגישה של המדינה לטיפול בצימצום מרחיק לכת במספרם של העובדים הזרים במשק. המדינה תפסיק לקבוע מכסות פרטניות של עובדים זרים לענף או למעסיק מסויים, וההיתר לעבוד במשק הישראלי למי שאינו אזרח ישראלי ינתן לעובד הזר במישרין, תמורת אגרה, לתקופה קצובה, ע"י שגרירות ישראל בארץ המוצא. שר האוצר, באישור הקבינט הכלכלי-חברתי, יקבע את המיכסה הכוללת של עובדים זרים במשק, יגדיר עדיפויות במונחים של רקע מקצועי והשכלתי הנדרשים מעובד זר, ובכפוף לכך יוצאו היתרים אישיים. מיכסת העובדים הזרים תיקטן בהדרגה, מהרמה הכוללת הנוכחית של כ- 300,000 עובדים זרים, בכדי שני שליש, תוך שנתיים. במונחים של אחוזים ממספר האזרחים בגיל העבודה (גילאי 64-15) שיעור העובדים הזרים צריך לרדת מ- 7.5% בשנת 2001 לכ- 2.5% ב- 2005.
כדי לתמוך בתהליך זה יש לפעול לייקור עלות העסקתו של עובד זר יחסית לעובד ישראלי, כאשר היום המצב הוא הפוך. במסגרת זו מעסיק יהיה חייב באגרה שנתית על העסקת כל עובד זר, וכן בתשלומים לבטוח לאומי ובהפרשה לרכישת זכויות סוציאליות, כפי שהוא חייב לגבי עובד ישראלי. הוצאות לצורך מס בהעסקת עובדים זרים תוכרנה למעסיק באותה מידה בה מוכרות הוצאותיו לצורך מס בהעסקת עובדים ישראלים. העובד הזר ישלם מס הכנסה החל מהשקל הראשון ויהיה חייב בתשלומי ביטוח לאומי, לרבות ביטוח בריאות, ובהפרשות סוציאליות, ככל עובד ישראלי. ההפרשות הסוציאליות יעמדו לזכותם של העובדים הזרים כאשר יעזבו את ישראל. מעסיק ישא, כמובן, בסנקציות חמורות על העסקת עובד זר שלא יהיה בידו היתר, או שלא ניכה משכרו מסים על פי החוק, או שלא מילא את חובתו בהפרשות סוציאליות, או שלא עמד בחוק שכר המינימום.
צריך להניח שתוצאת מדיניות זו תהיה משולשת:
- יגדל הביקוש לעובדים ישראלים, בעיקר ברמות ההשכלה הנמוכות בהן עלה שיעור האבטלה במיוחד, ויעלה שכרם;
- תיפחתנה ההשלכות השליליות המתלוות היום להעסקתם של עובדים זרים, והקצאתם תהיה יעילה יותר, בשל חופש הפעולה הגדול יותר שיוקנה לאלה אשר יעבדו בהיתר;
- יעודכנו שיטות העבודה, וישתנה הרכב התפוקה, בענפים הנשענים כיום על עבודה זולה וכתוצאה מכך יוסר אחד החסמים לגידול בפריון במשק.
ההחלטה השלישית שעל הממשלה לקבל תוך שבוע-שבועיים מיום הקמתה, מיועדת לדרוש מהמטה של הקבינט הכלכלי-חברתי להכין, תוך שלושה חודשים, כבסיס לגיבוש תקציב 2004, תכנית עבודה מפורטת בשני תחומים: המדיניות החברתית ופיתוח התשתיות הפיזיות במשק.
יעד הממשלה במדיניות החברתית צריך להיות צמצום מימדי העוני, ובכל מקרה שאפשר - ע"י עידוד התעסוקה. במהלך השנים התבטאה מדיניות הממשלה בתחום זה בהגדלה מתמדת של הקיצבאות לסוגיהן, בקצב מהיר מקצב צמיחתו של המשק ומגידול הכנסות המדינה. הגידול בקיצבאות נבע לא רק מהגידול הריאלי בקיצבאות קיימות, אלא גם מהרחבתן והעמקתן. מדיניות זו התאפשרה בשל הירידה המתמשכת בהוצאות לבטחון, אבל חייבה גם העלאת נטל המסים והחובות של הממשלה. ברור כי זו דרך ללא מוצא, והדבר התברר השנה מעל לכל ספק כאשר לא נמצאה דרך למנוע גידול פרוע בגרעון התקציבי אלא ע"י קיצוץ הוצאות אשר כלל גם את קיצבאות הבטוח הלאומי. לא זו אף זו; למרות הגידול המהיר בהוצאות לשרותים חברתיים הפערים החברתיים לא הצטמצמו.
לצרכים מעשיים צריכה, אפוא, המדיניות החברתית של הממשלה לחתור להשגת שתי מטרות המשלימות זו את זו:
- צימצום מימדי העוני. לשם כך יש להגדיר מטרה אופרטיבית כמותית אשר לאורה ניתן יהיה לבחון את מידת ההתקדמות של הממשלה בתחום זה.
- הגדלת שיעור התעסוקה לרמה המקובלת במדינות המפותחות. לשם כך יש לבנות תכניות עבודה במספר תחומים, לבצען במקביל, ולעקוב מדי שנה אחר ההתקדמות בהשגת היעד.
תחום נוסף לגביו יתבקש המטה להכין תכנית עבודה הוא ההשקעה בתשתיות פיזיות בענפי התחבורה היבשתית, הרכבות הרגילות והקלות, החשמל, הגז, המים, הביוב, הנמלים, שדות התעופה והתיקשורת. התכנית צריכה להתייחס לא רק להשקעות הישירות של הממשלה אלא גם להשקעות של חברות ממשלתיות הפועלות בתחום התשתית, ולהשקעות של חברות פרטיות הפועלות בתחום זה מכח הסכם עם הממשלה. המטרה צריכה להיות להדביק את הפיגור הגדול שהצטבר בתשתית, ולאחר מכן לאפשר אותן בקצב המתחייב מצרכי ניצול פוטנציאל הצמיחה של המשק. לשם כך יש להאיץ משמעותית את ההשקעות.
תכנית העבודה צריכה לטפל במיוחד:
- באמצעים לייעול התהליכים של אישור וביצוע פרוייקטים שמטיבעם הם רב-שנתים;
- קידום המיבנה התחרותי של שרותי התשתית;
- פיתוח מקורות מימון להשקעות לטווח ארוך;
- תפקידי הממשלה כאחראית לתכנית המיתאר הארצית מחד, והסדרת אספקת שרותי התשתיות ותימחורם, מאידך.
ההחלטה הרביעית מתייחסת להקמת פורום של הממשלה, ההסתדרות והמעסיקים, אשר ילווה את המאמץ המרוכז לשינוי תוואי הצמיחה של המשק ע"י הסכמה על ההתאמות הנדרשות לשם כך בתחום השכר, כדי להגדיל את גמישות שוק העבודה. המטה המקצועי של הקבינט הכלכלי-חברתי ילווה גם את הפורום הזה, ושר האוצר יְיָצג בו את הממשלה. סדר היום ההתחלתי של הפורום יהיה מורכב מהנושאים הבאים:
- שינוי מדיניות וסולם השכר בשרות הציבורי במטרה לבסס הסכם שיתייחס למידת השמירה על השכר הריאלי הכולל. מיבנה השכר היום הינו ירושה מתקופת האינפלציה המהירה, ובתקופות של אינפלציה נמוכה הוא גורר אחריו עליה אוטומטית בשכר הריאלי. עלייה זו איננה מוצדקת על רקע התקופה הקשה במשק, ועמידה בה מחייבת, בשל הלחץ על התקציב, פגיעה מתמשכת ביכולת הממשלה לתמוך בשכבות החלשות של החברה - תוצאה בלתי סבירה בעליל.
- קיצבאות רבות, שכר המינימום, ושכר הבכירים בשרות הציבורי, צמודים לשכר הממוצע במשק. להצמדה זו אין הצדקה עניינית והיא גורמת לעיוותים בהתפתחות השכר במשק. יש, אפוא, להחליפה בהצמדה למדד או, עדיף, בהצמדה לשכר החציוני.
- אחת ממערכות החסכון המרכזיות במשק, החסכון לפנסיה, מבוססת על יסודות רעועים והיא לא תחזיק מעמד, למגינת ליבם של כל הפנסיונרים התלויים בה. נוסף לכך היא פוגעת בפיתוח שוק ההון, שהוא תשתית חיונית לגיוס הון לצמיחה, בשל קיומן של איגרות החוב המיועדות. וכמו כן, היא איננה מכסה חלק נכבד מהמועסקים במשק, שכירים ועצמאיים. יש, אפוא, להחליפה במערכת הנשענת על השוק, מאוזנת אקטוארית, מקיפה את כל העובדים במשק, ומפוקחת ע"י רשות ממשלתית.
- ולבסוף יש להגיע להבנה על נורמות תיגמול הבכירים במיגזר הפרטי, בעלי מניות ומנהלים, שיהיה תואם את מצב המיפעל. כשם שלא יתכן שמי שאינו עובד יקבל מהמדינה מענקים בהיקף גדול יותר משכרו של מי שעובד, כך לא יתכן שבכיר במיפעל פרטי לא ישא, ביחד עם כלל העובדים, במאמץ להבראת המיפעל, אם נוצר בכך צורך.
ההחלטה החמשית מתייחסת לתשומת הלב המיוחדת הנדרשת עתה לשמירה על יציבות המחירים והיציבות הפיננסית במשק. למטרה זו צריכה הממשלה לקבל שתי החלטות:
- לדרוש מבנק ישראל להציע לה, תוך שלשה חודשים, את העידכונים הדרושים בחוק המיושן של בנק ישראל, בהתבסס על הנורמות המקובלות בעולם. בעשרות מדינות בעולם נחקקו, או תוקנו, חוקים של בנקים מרכזיים בתריסר השנים האחרונות. יש להם מכנה משותף רחב, והוא בהחלט מתאים גם לנו.
- להקים פורום אופרטיבי משותף של בנק ישראל ומשרד האוצר אשר יגבש את השינויים המיבניים הדרושים לשיכלול השווקים הפיננסיים וידאג לביצועם. במרכז שינויים אלה יש להעמיד את פרוק החסמים הגדולים להתפתחות השווקים הפיננסיים בישראל: המונופול בשוק הפנסיה, בחסות איגרות החוב המיועדות, והדואופול בענף הבנקאות ובעלותו על קופות הגמל וקרנות הנאמנות. פירוק סבלני, אבל מתמיד, של מיבנה ריכוזי זה, ביחד עם צימצום משמעותי ומתמשך של צרכי גיוס ההון של הממשלה, הינו מנוע רב-עצמה להשקעות וצמיחה, תוך שיפור המיבנה התחרותי של המשק, ולכן - תומך ביציבותו.

מיבנה הממשלה ודרכי עבודתה

הנושא המיידי אשר יעמוד על סדר יומו של מי שייבחר בראש המפלגה הגדולה ביותר בכנסת ה-16 יהיה הרכבת הממשלה הבאה. נסיון הממשלות האחרונות והעדרו של אופק כלכלי אמין מצביעים על הצורך בהתארגנות תכליתית יותר של הממשלה. להתארגנות זו כמה יסודות:
ראשית, צריך להסתפק בממשלה קטנה יותר, נניח של 15-12 שרים. לשם כך צריך לבטל או לחזור ולמזג מספר משרדים אשר נוצרו במהלך השנים ע"י פיצול משרדים קיימים, כמו המשרד לפיתוח אזורי, משרד התרבות, איכות הסביבה, עלייה וקליטה, תיירות; וכן לשלב למשרד אחד מספר משרדים אשר יש להם מכנה משותף כמו תעשיה וחקלאות, תשתיות ותחבורה, פנים ודתות, בטחון ובטחון פנים. ביטול משרדים יכל, כמובן, להיעשות ע"י מיזוג חלקים מהם במשרדים שונים. ממשלה בת 15-12 שרים דרושה לא רק בשל האיתות לציבור שיינתן בכך לאופייה של הממשלה, לא רק בשל החסכון המסויים בהוצאות, אלא - לא פחות - בשל יכלתה הגדולה יותר לנהל את ענייניה בשעה קשה זו.
שנית, בשל עומס הבעיות והצורך לטפל בהן באופן מקביל, יש לחלק את הממשלה לשניים, כהוראת שעה: קבינט בטחוני-מדיני וקבינט כלכלי-חברתי. שר לא יוכל להיות חבר בשני הקבינטים, ושר האוצר יעמוד בראש הקבינט הכלכלי-חברתי, שיפעל בסמכות מלאה של ממשלה. קבינט זה יתכנס לפחות אחת לשבוע ותפקידו יהיה לנהל מדיניות אשר תחזיר את המשק לתוואי של צמיחה תוך צימצום ממדי העוני. ראש הממשלה יקבע אילו נושאים יהיו טעונים גם אישור של הממשלה במליאתה כמו, למשל, התקציב השנתי.
ליד הקבינט הכלכלי-חברתי יש להרכיב מַטה אשר ידאג להכנת סדר היום של הקבינט. לא מדובר בעבודת מזכירות אלא בהכנת חומר לדיון ולהחלטה, בתיאום עם משרדי הממשלה הנוגעים בדבר, ולמעקב אחר ביצוע ההחלטות. ראשי המטה יהיו קבוצה מצומצמת של אנשי מקצוע אשר יגויסו לתקופה קצובה מהמיגזר הפרטי, העסקי והאקדמאי. המטה גם ידאג לדווח לציבור על סדר היום של הקבינט, חומר הרקע לאותו סדר יום - לרבות חלופות של מדיניות, ויכין סיכום תקופתי על ביצוע המדיניות ומידת ההתקדמות בהשגת היעדים. ראש המטה צריך להיות אישיות ציבורית בעלת יכולת מוכחת בתחום העשייה הכלכלית, ובעל הזדהות עם חיוניות הלכידות החברתית בשעה קשה זו.
מעבר לכל אלה, בנק ישראל יעמיד לרשות המטה את הידע אשר הצטבר אצלו בנושאים שיהיו על סדר יומו.
שלישית, תשומת לב מיוחדת צריכה להינתן לקשר שבין הממשלה לבין הכנסת, במטרה להבטיח שאותו חלק מתכנית העבודה של הממשלה הטעון חקיקה אכן יתבצע. לשם כך צריך שהממשלה תוכל להציב חברי כנסת מתאימים בראשות מספר ועדות-מפתח בכנסת, כמו ועדת הכספים, ועדת הכלכלה, וועדת העבודה. במסגרת חלוקת התפקידים לצורך ההסכם הקואליציוני יש להבהיר שתפקיד ראשי ועדות אלו חשוב כמו תפקיד של שר בממשלה. ראש הקבינט החברתי-כלכלי צריך לקיים עם ראשי ועדות אלה מפגשים שוטפים, במועדים קבועים, כדי לעדכן אותם בתכניות העבודה של הקבינט וכדי להתייעץ עימם.
רביעית, במסגרת התקציבית המאושרת, ותוך שמירה על אחידות במספר נושאי מפתח כמו שכר, יש לאפשר למשרדי הממשלה עצמאות רבה יותר מהמקובלת היום לגבי קביעת סדר העדיפויות בהוצאותיהם. מעשית פירוש הדבר צימצום מרחיק לכת של מספר סעיפי התקציב המובא לאישור הכנסת, אך לא בהכרח במספר סעיפי התקציב המשמש את המשרד לצרכי ניהול שוטפים. שינוי זה יש להתנות בהגדרת יעדים כמותיים על פיהם ייבחן כל משרד. אי אפשר להגזים בפוטנציאל ההתייעלות של משרדי הממשלה הטמון בשינוי זה, במטרה לשפר את השרות לאזרח.
כל הנושאים האלה טעונים סיכום לפני הרכבת הממשלה. אם הממשלה תורכב, ותחל לפעול, במתכונת שהיתה מקובלת עד עתה, הסבירות כי ניתן יהיה לצמצם אותה ולשנות את סדרי עבודתה לאחר מכן נראית אפסית.

סוף דבר

ראשית דרכה של ממשלה חדשה היא הזדמנות להציב סטנדרטים אחרים של מימשל. סדר היום הבטחוני-מדיני, אשר יעמוד בפני כל ממשלה, נראה ממושך וקשה, וימשיך לתבוע משאבים מכולנו. על רקע זה צריך להניח כי אחד התנאים ההכרחיים ליכולת לעמוד בסדר יום זה הוא תיפקוד תקין של הכלכלה ולכידות חברתית. נסיון השנתיים האחרונות מעלה בעליל כי יש לשנות את הדרך ולהתאים את הניהול הכלכלי-חברתי של המשק, וכמו כן את יסודות המדיניות, לצרכי התקופה. שינוי זה ניתן לבצע ביתר קלות בראשית כהונתה של ממשלה, ומשום כך יש להחליט על כך עתה, לפני שראש הממשלה המיועד יחל במלאכת ההרכבה של ממשלה חדשה.
המשך ההליכה בתלם הישן חושף את הכלכלה והחברה בישראל לסיכונים אשר, אם יתממשו, יגרמו לנפגעים רבים בכל שכבות האוכלוסיה, והשיקום מנזקיהם עשוי להימשך שנים ארוכות. כתוצאה מכך ייפגע גם החוסן הבטחוני. כדי לעצור את התכווצות המשק וכדי לחזור לצמיחה המשק זקוק לאופק כלכלי אמין, ואת זה יכולה לספק רק הממשלה, במעשים. להשגת מטרה זו תימצא הממשלה את בנק ישראל תמיד לצידה.

קשיי השליטה במציאות הכלכלית-חברתית

בשנתיים האחרונות המשק, כידוע, מתכווץ והאבטלה גְדלה. כפי שהדברים נראים עתה, גם השנה הבאה עשויה לסבול מאותן מגמות. הקשי להשלים עם תרחיש זה נובע לא רק מכך שלנגד עיננו מתבזבזים מקורות שניצולם היה מאפשר למזער את הפגיעה ברמת החיים, אלא גם מכך שקיים סיכון הולך וגדל הנובע מההשפעה המצטברת של תהליך התכווצות רב-שנתי. בשלב זה או אחר התהליך יכל להפוך למסלול לא-מסודר, לא רק מבחינה כלכלית אלא גם מבחינה חברתית, ולכן קשה לשליטה. אירוע כזה יכל להתחיל עם קבוצה עסקית בעלת משקל במשק אשר האופק הכלכלי נסגר עליה, עם ענף כלכלי אשר מיצה את אילתורי ההישרדות, או ע"י זעזוע שמקורו חיצוני אבל - בשל חולשתו של המשק - יכולה להיות לו השפעה מהותית, ישירה או עקיפה, עליו. כל זה עדיין לא קרה, אבל טווחי הבטחון מפני אירועים כאלה הולכים ומתקצרים ואין אפשרות להעריך במדוייק מתי הפתיל יאוכל. עם זאת, חשוב לחזור ולהדגיש, התפתחויות שליליות אלה ניתן, וצריך, למנוע. לשם כך יש צורך במדיניות מתאימה. כדאי לציין: לא מדובר עדיין במדיניות למיצוי פוטנציאל הצמיחה של המשק, אלא במשהו צנוע יותר, דהיינו: מדיניות להפסקת תהליך ההתכווצות של המשק כדי לעבור לצמיחה חיובית. הבעייה העיקרית היום איננה מחסור במט"ח, איננה אינפלציה, אלא חזרה לצמיחה. למטרה זו צריך לגייס את כל אמצעי המדיניות, קונבנציונליים ובלתי קונבנציונליים.
בשלהי שנת 2001, כאשר מימדי הבעיה לא נראו כה חמורים, אמרנו מה צריכים להיות חמשת מרכיביה של המדיניות שתימנע את המשך התכווצות המשק:
- המרכיב הראשון היה שליטה אמינה בתוואי יורד של גרעון וחוב ממשלתיים, לרבות ביטול החקיקה הפרטית. זאת לאחר שהסתבר במהלך 2001 כי הממשלה איננה משתלטת על הצורך להתאים את התקציב לשינוי בנסיבות, וכתוצאה מכך הגרעון גדל. מטרת מרכיב זה של המדיניות היתה להוריד את הריבית לטווח ארוך כדי לתמוך בהשקעות. הממשלה אמנם התחייבה לכך אבל לא יכלה לעמוד בהתחייבותה, והגרעון, והחוב, ועימם הריבית - עלו.
- המרכיב השני היה אמור לבנות הבנה עם ההסתדרות והמעסיקים על התאמת נורמות שונות למצבו הקשה של המשק, בעיקר בתחום השכר בשרות הציבורי והפרטי, שכר המינימום וקיצבאות הביטוח הלאומי, והסדרים חדשים של חסכון לפנסיה. מכל אלה לא יצא דבר, ובמקום זאת המסים, גם על עבודה, עלו; שכר המינימום הוקפא זמנית לאחר שעלה מאד, וקיצבאות הביטוח הלאומי קוצצו ללא הבחנה בין אלה השייכים לגילאי העבודה ואלה שאינם, וללא מיבחני הכנסה כלשהם. הפגיעה בחלשים, זו שהיתה ב- 2002 וזו המתוכננת ל- 2003, היא קשה.
- המרכיב השלישי היה צימצום משמעותי במספר העובדים הזרים. גם מזה לא יצא דבר למרות החלטות חוזרות ונשנות של הממשלה, ומספרם של העובדים הזרים כנראה אף גדל. לכך התלוו תופעות חמורות הכרוכות בפגיעה בשלטון החוק ומידה לא מבוטלת של אזלת יד באכיפתו.
- המרכיב הרביעי היה הורדת הריבית לטווח קצר ע"י בנק ישראל. הורדה זו בוצעה, אבל - כפי שחזרנו והזהרנו בעת מעשה, ואין-ספור פעמים לאחר מכן, אי אפשר היה להתמיד בה משום שמרכיביה האחרים של התכנית לא בוצעו. צריך היה, אפוא, לחזור ולהעלותה כחלק מהמאמץ למנוע התדרדרות המשק למשבר פיננסי. כזכור נמתחה עלינו בקורת, לא מיד אמנם אלא לאחר זמן, על שנתנו אמון בראש הממשלה, ואת זאת עשינו לאחר שראינו שהמשק שוקע ואין עוצר. היינו צריכים להמתין, גרסה הבקורת, כדי לוודא כי הממשלה אכן עומדת בהתחייבויותיה לפני שחרגנו ממסלול ההפחתה ההדרגתית של הריבית בו הלכנו במשך שלש שנים, מאז ראשית שנת 1999. הבקורת שיקפה, כמובן, את ההערכה הירודה שניתנה לאמינות הממשלה בתחום הכלכלי לאחר למעלה משנת נסיון.
- המרכיב החמשי היה שלב נוסף בהסרת המיגבלות השרירותיות שהוטלו בעבר ע"י הממשלה על שוקי הכספים והמט"ח. בנק ישראל הוביל, ב-15 השנים האחרונות, את תהליך שיחרור השווקים ממעורבות הממשלה ובכך נתן תוכן מעשי למושג "משמעת השוק" ושינה מן היסוד את צורת ניהול המדיניות המקרו-כלכלית בישראל. מרכיב זה בעידכון המדיניות בשלהי שנת 2001, בוצע רק עקב תמיכתו של ראש הממשלה ובשל היות הביצוע עצמו נתון בידי בנק ישראל.
במשך השנתיים האחרונות בלטה במיוחד התופעה שמירב תשומת הלב הממשלתית הוקדשה לטיפול במציאות הבטחונית המחריפה, ואילו המדיניות הכלכלית-חברתית זכתה להתייחסות הולמת בעיקר כאשר נראה היה שהממשלה עשויה לאבד שליטה על ההתפתחויות. אי-ביצוע התכנית הכלכלית עליה סיכמה הממשלה בשלהי שנת 2001, על כל חלקיה, היתה החמצה גדולה של הזדמנות לעצור את תהליך ההתכווצות של המשק בעודו בשלביו הראשונים. האתגר הגדול של הממשלה הבאה יהיה להתארגן כדי לבצע את אותה משימה, והפעם - ביתר נחרצות ותוך הסקת מסקנות מהנסיון הלא-מוצלח של העבר.
לשם כך יש לחשוב עתה על שני עניינים: סדרי העבודה של הממשלה מחד, והחלטות בסיסיות שעל הממשלה לקבל בראשית דרכה, מאידך.

תאריך:  27/12/2002   |   עודכן:  27/12/2002
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
מנסה לעכב כתב אישום שהוגש נגדו; אם יורשע עלולה להיפגע כשירותו לכהן בתפקידים ציבוריים; תלוי נגדו כתב אישום בדבר מעורבות לכאורה בהפעלת רדיו פיראטי - "רדיו גל", שפעל בעבר ונועד להיות "רדיו השמאל", כמענה לשידורי ערוץ 7
אוריאל שטרית
אהרון יפה
באדיבות מרכז אריאל למחקרי מדיניות
אהרן ברק, נשיא בית המשפט העליון
דברים בטקס השבעת שופטים (ביום 26.12.2002) בבית הנשיא
ענבל אביב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il