משרד מבקר המדינה חושף ליקויים בפעילותם של מרכזי פסג"ה אשר מספקים השתלמויות והדרכות לעובדי הוראה.
דוח המבקר חושף פערים ביכולות לממן את מרכזי ההתשלמויות. מביקורת המבקר עולה כי רשויות מקומיות חלשות מבחינה כלכלית, מתקשות למלא את חלקן במימון פעילות המרכז שבתחומן ומשרד החינוך לא שקל לשנות את חלוקת התקציב בין המרכזים כדי שלא יגדל הפער הכלכלי ביניהם.
תקציב לא מנוצל
מהדוח עולה כי מרכזי ההתשלמויות שאמורים ללוות את עובדי ההוראה לא ניצלו את מלוא התקציב שהמשרד הקציב לפעילותם, ומינהל ההשתלמויות במשרד לא בדק את הסיבות לכך.
רמה נמוכה של מרצים
כמו כן, קובע המבקר המשרד לא הצליח להעסיק במרכזים מומחים ויועצים במספר וברמה האקדמית שאליהם שאף, והיעדרם עלול להוביל לירידה ברמת ההשתלמויות ולהחטאת המטרה שההשתלמויות ייעשו ברמה אקדמית. כ- 20% מבין המרצים במרכזי הפסג"ה לא עמדו בדרישות הסף האקדמיות שנקבעו בחוזר המנכ"ל.
יתרה מכך, משרד החינוך לא פיתח שיטת מדידה להערכת השפעתן של ההשתלמויות במרכזים על הנעשה בבתי הספר ועל שיפור מערך הלימוד בכיתה ולפיכך גם אין לו נתונים על כך.
המלצות המבקר:
- על המשרד להקפיד שלא ייווצר פער בין רמת השירותים שמעניקים מרכזי הפסג"ה הפועלים במרכז הארץ - ברשויות המקומיות החזקות מהבחינה הכלכלית - לבין רמת השירותים שמעניקים המרכזים הפועלים בתחומי רשויות חלשות מהבחינה הכלכלית.
- לבחון את האפשרות להגדיל את השתתפותו בפעילות המרכזים הפועלים בתחומי רשויות חלשות כלכלית על חשבון השתתפותו ביתר מרכזי הפסג"ה.
- ההישגים העיקריים של מרכזי פסג"ה צריכים לבוא לידי ביטוי בכיתה, והתלמידים אמורים להיות הנשכרים העיקריים מפעילויות המרכזים. על המשרד לפתח בהקדם כלים למדידת התרומה של ההשתלמויות לשיפור מערך ההוראה בבית הספר.