X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
התגלו ליקויים בפעילות ועדת השקעות שקובעת את אפיקי ההשקעה האוניברסיטאות עברו על חוק הנאמנות ולא נהגו בגילוי נאות כלפי התורמים בכל הנוגע לקרנות הצמיתות
▪  ▪  ▪

בחודשים דצמבר 2004-אוגוסט 2005 בדק משרד מבקר המדינה, היבטים בניהול ההשקעות הפיננסיות של אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת בר-אילן ואוניברסיטת בן-גוריון, את רישום הקרנות הצמיתות כהקדשות על-פי חוק הנאמנות.
דוח מבקר המדינה חושף את חגיגת האוניברסיטאות על כספי התורמים וההפקרות בכל הקשור לפעילות ועדת ההשקעות אשר אמורה לקבוע את אפיקי ההשקעה של תיק הנכסים ואמורה לפקח על ביצוע פעולות ההשקעות.

המלצות המבקר

לאור הממצאים קובע המבקר כי על האוניברסיטאות למלא לאלתר את דרישות חוק הנאמנות ולרשום אצל רשם ההקדשות את כל הקרנות הצמיתות שלהן, שמקורן בכספי תרומות, ושייעודן נקבע בידי התורמים למטרה מסוימת, ולהעביר לרשם במועד את הדיווחים על ההקדשות שהן מנהלות כנדרש על-פי החוק והתקנות.
כמו כן, על האוניברסיטאות לעמוד בהתחייבויותיהן כלפי התורמים בדבר הקצאת הקצבות מקבילות לקרנות שהקימו, ולנהוג בשקיפות בכל הנוגע לניכוי תקורה מפירות ההשקעה של כספי התרומות המיועדות. על ות"ת לשקול לקבוע כללים מנחים למוסדות להשכלה גבוהה בנושא ניהול השקעות ופיקוח עליהן.

הפקרות בוועדות ההשקעות

המבקר חושף ליקויים חמורים בפעילותן של ועדות ההשקעות באוניברסיטאות אשר אמורות לקבוע את אפיקי ההשקעה של תיק הנכסים ואמורה לפקח על ביצוע פעולות ההשקעות.
ההשקעות יורדות לטמיון
המבקר מגלה כי בכתב המינוי של חברי ועדת ההשקעות של אוניברסיטת תל אביב לא נקבע משך המינוי. בוועדה של אוניברסיטת בן-גוריון היו חברים שכיהנו זמן ארוך מתקופת הכהונה המרבית שנקבעה בתקנון האוניברסיטה.
בשתיים מהאוניברסיטאות שנבדקו נמצא כי אחדים מחברי ועדת השקעות נעדרו מישיבותיה בתדירות גבוהה.
לוועדת השקעות של אוניברסיטת תל אביב אין נוהל ייחודי, לא הוגדרו תפקידיה, לא נקבעו סדרי ניהולה כגון תדירות כינוסה, מניין חוקי לישיבותיה ואופן תיעוד הדיונים. אוניברסיטת בר-אילן לא החילה על ועדת ההשקעות את הסעיף בתקנון האוניברסיטה שעניינו מעקב אחר ביצוע החלטותיה ובקרה עליהן.
ועדת ההשקעות של אוניברסיטת בן-גוריון לא דיווחה לוועד המנהל של האוניברסיטה אחת לארבעה חודשים, על מדיניות ההשקעות ועל אופן ביצועה, כמתחייב מתקנון הוועדה.
באוניברסיטאות בר-אילן ובן-גוריון נמצא שדוחות על ביצוע פעולות השקעה נערכו והוגשו לוועדת ההשקעות בידי מבצעי ההשקעות של האוניברסיטאות בלא שנבדקו בידי גורם אחר.
נהלי עבודה לקויים
בשלוש האוניברסיטאות הגורם המבצע את החלטות ועדת ההשקעות הוא שרשם את הפרוטוקולים של ישיבות הוועדה. באוניברסיטת תל אביב יו"ר הוועדה לא חתם על פרוטוקולים; בפרוטוקולים לא נרשמו מהלכי הדיונים, אילו חלופות הוצגו בפני הוועדה והנימוקים להחלטותיה ולכן אין לדעת כיצד הן התקבלו.
מהפרוטוקולים אין לדעת אם הוועדה בדקה אם יושמו החלטותיה. באוניברסיטת בר-אילן נמצאו תשע פעולות השקעה, שבוצעו ללא תיעוד על התייעצויות שקדמו להן עם אחד מחברי הוועדה, שנבחר על ידה כמי שרשאי לאשר פעולות אלה.
נוהלי העבודה באוניברסיטאות בעניין ניהול ההשקעות הפיננסיות אינם עוסקים בכלל ההיבטים של ניהולן, והבקרה הפנימית לוקה בחסר; הנהלות האוניברסיטאות לא עשו סקר סיכונים בתחום ניהול ההשקעות.
באוניברסיטאות תל אביב ובר-אילן נמצא כי לעתים נוהל מורשי החתימה, הקובע שלפני פעולה כספית מסוימת נדרשת חתימה של שני מורשי חתימה על המסמכים הכספיים, יושם בדיעבד. אוניברסיטת בן-גוריון קבעה בשנת 2005 נוהל שלפיו פעולות השקעה עד 3 מיליון ש"ח אפשר לבצע בהוראת עובד אחד בלבד.

התורמים אינם יודעים לאן הולך הכסף

מבקר המדינה, מגלה כי כספי התרומים לאוניברסיטאות הפכו להפקר. האוניברסיטאות עוברות על חוק הנאמנות ולא נוהגות בגילוי נאות כלפי התורמים.
עברו על חוק הנאמנות
האוניברסיטאות לא עמדו בדרישות חוק הנאמנות, ולא רשמו כהקדשות את כל הקרנות הצמיתות שמקורן בכספי תרומות, שהתורמים ייעדו למטרה מסוימת.
האוניברסיטאות לא ניהלו את כספי ההקדשות בחשבון בנק נפרד משל שאר כספי האוניברסיטה כמתחייב מתקנות ההקדשות לצורכי צדקה, התשל"ד-1974, חוק הנאמנות ותקנות הנאמנות (דרכי השקעת כספי הקדש ציבורי), התשס"ד-2004, ולא העבירו לרשם ההקדשות את הדיווחים הנדרשים לפי חוק הנאמנות ותקנותיו.
אוניברסיטת תל אביב יישמה באופן חלקי בלבד את החלטת הוועד המנהל להודיע לתורמים כי שינתה את שיטת התאמת הערך של הקרנות הצמיתות, מהצמדה לפי המטבע בו התקבלה התרומה להצמדה למדד המחירים לצרכן.
עושים בכספי התרומות כבשלהם
האוניברסיטאות לא נהגו בגילוי נאות כלפי התורמים בכל הנוגע לגביית הוצאות תקורה מהפירות של הקרנות הצמיתות. אוניברסיטת תל אביב לא יישמה החלטה של ועדת תקורה שלה לכלול בהסכמים עם התורמים הוראות בעניין שיעור התקורה.
באוניברסיטת תל אביב החליט הוועד המנהל כי מפירות קרנות שייעודן זהה יגבו שיעורי תקורה שונים בהתאם למועד הקמתן. כך למשל, מפירות קרנות מחקר שהוקמו לאחר תשס"א גבתה האוניברסיטה 23.5% תקורה ומפירות קרנות שהוקמו לפני התאריך האמור גבתה 35%. החלטה זו בדבר השיעורים השונים נקבעה אף על-פי שהוצאות האוניברסיטה בגין אותן קרנות הן זהות.
באוניברסיטאות אין נוהל הקובע את אופן ההתקשרות עם מנהלי תיקים חיצוניים. אוניברסיטת בר-אילן התקשרה עם שני מנהלי תיקים חיצוניים בלי שבדקה מנהלים אחרים.
אוניברסיטאות בן-גוריון ובר-אילן לא תמיד מימשו את התחייבותן כלפי התורמים להקצות לקרנות שהקימו כספי הקצבות מקבילות שקיבלו האוניברסיטאות (כספים שהאוניברסיטאות מקבלות מהוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה לפי סכומי הקרנות הצמיתות שהיו להן ב-30.9.87). באוניברסיטת תל אביב לא שונתה שיטת הקצאת כספי ההקצבות המקבילות לקרנות על אף דוח מבקר האוניברסיטה בנושא.
הוועדה לתכנון ולתקצוב לא קבעה למוסדות להשכלה גבוהה כללים מנחים לניהול נכסיהם הכספיים אף על-פי שהיא הגוף שייאלץ להתמודד עם מצבי משבר כספי שאליו עלולים להיקלע המוסדות הללו אם ייכשלו בניהול נכסיהם הכספיים.

תאריך:  09/05/2006   |   עודכן:  09/05/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלומי דיאז
בשבוע שעבר השליכה על ראשו אגרטל    הבעל איבד הכרתו ונפטר שלשום בבית החולים    מעצרה הוארך    הפרקליטות מתכוונת להגיש כתב אישום
מירב לוי
הדוח מגלה כי משרד החינוך אינו נותן תמריצים לעובדי הוראה בישובים החלשים שאינם באזורי העדיפות הלאומית
אלעזר לוין
אפריקה-ישראל השכירה חנות גדולה לרשת בתי הקפה, ועוד 65 מ"ר לשתי חנויות
עומר שיקלר
מבקר המדינה מצביע על מספר כשלים בהערכות המדינה להפרטת אל-על    במשרדי הביטחון והתחבורה וברשות החברות לא נעשו חלק מן הבדיקות הדרושות לבחינת השפעתם של ההגבלות שנקבעו במניית המדינה
אלעזר לוין
ירידה של 11%    ההובלה עברה מת"א לחיפה, שבה הוצעו למכירה 370 נכסים    ת"א - 360    באר שבע - 227    אשקלון - 130    בת ים - 137    ירידה חדה בירושלים - מ- 225 ל- 119    החמרה בקריית אתא    מצב קשה בשדרות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il