X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
פרופ' זוהר גושן, העומד בראש הוועדה לממשל תאגידי, מציע להקים בארץ בית משפט המתמחה בדיני חברות עמדתו מעוררת מחלוקת בקרב המשפטנים, אך זוכה לתמיכת הקהילה העסקית
▪  ▪  ▪

פרופ' זוהר גושן, מומחה למשפט מסחרי מהקריה האקדמית קריית אונו ואוניברסיטת קולומביה שבניו-יורק, העומד בראשות הוועדה לממשל תאגידי, ממליץ במסגרת דוח הוועדה, להקים בישראל בית משפט המתמחה בדיני חברות וניירות ערך. בית המשפט המוצע, יפעל במודל הדומה לזה הנהוג במדינת דלוור שבארה"ב.
הכוונה היא, שבית משפט שכזה ירכז את הטיפול בתביעות של דיני חברות ודיני ניירות ערך, לרבות תביעות פליליות. בדרך זו, מאמין גושן, ירכשו השופטים - שייזכו גם להכשרה מתאימה לפני מינויים ובמהלך עבודתם - את המיומנות הדרושה. כך גם ההחלטות השיפוטיות יינתנו במהירות הנחוצה לעולם העסקים ולשוק תוענק עקביות בהלכות.
לדידו של גושן, "בהיעדר בימ"ש מתמחה, שיש בכוחו למנוע את קיפוח המיעוט, לא יתפתח שוק שבו בעלות מפוזרת של מניות".

גושן אופטימי

נראה שהמלצתו של פרופ' גושן לכינונו של בית משפט מתמחה לדיני חברות ודיני ניירות ערך עוד רחוקה מיישום. גושן עצמו נשמע אופטימי. לדבריו, מדובר אומנם בחזון, אך לא כזה שייקח שנים. הוא מאמין, כי ההשקעה כדאית והיא תחזיר את עצמה בסופו של דבר ע"י הקטנת רמת ההתדיינות. מעל הכל, הוא מודע לכך שהדוגמא של דלוור היא ייחודית בעולם, אך הוא סבור שהיא ראויה גם ראויה לחיקוי ותביא תועלת למגזר העסקי בישראל.
ביום חמישי הקרוב (25.5.06), יתקיים בקריה האקדמית אונו, כנס בנושא זה בראשות פרופ' גושן ובהשתתפות נשיא בית המשפט העליון פרופ' אהרן ברק, שופטים ממדינת דלוור, משה טרי, יושב-ראש הרשות לניירות ערך, ועורכי דין מארה"ב.

ההצלחה של דלוור

מעט רקע היסטורי: עד 1911, רוב החברות בארה"ב התאגדו בניו ג'רזי, מדינה תעשייתית גדולה. זאת מאחר שפעל במקום חוק חברות מתקדם וכן היה שם בית משפט המתמחה בדיני חברות. השופטים היו מיומנים מאד, והיתה עקביות בפסיקה משום שאותם שופטים דנו בכל המקרים. מאחר שהיו הרבה התדיינויות, היה בסיס רחב לתקדימים, שמאפשרים להסתמך ולתכנן.
הכל עבד כמו שעון שוויצרי עד שבשנת 1911 בא לשכונה מושל חדש, וודרו וילסון, לימים נשיא ארה"ב, שטען שהחוק אינו מגן על בעלי המניות. הוא מאפשר למנהלים לעשות ככל העולה על רוחם. וילסון הכניס תשעה תיקונים לחוק, תיקונים שנדחו על הסף בידי הקהילה העסקית.
בינתיים, מדרום לניו-יורק, שוכנת לה מדינה קטנה בשם דלוור. במדינה זו היה חוק חברות זהה לזה שבניו ג'רזי וגם לה היה בימ"ש מתמחה לניירות ערך. דלוור הודיעה, שאצלה אין תיקונים וכל התקדימים שניתנו בניו ג'רזי, הם תקדימים מחייבים בדלוור. היא אימצה את כל התשתית הפסיקתית של ניו ג'רזי והחוק שהיה לה לפני התיקונים והפכה להיות המרכז של בית משפט מתמחה לדיני חברות.
כיום, רשומות בדלוור למעלה משני שליש מהחברות הנסחרות בארה"ב. 50% מהחברות הפרטיות, ו- 60% מחברות ההיי-טק הישראליות. בית המשפט המתמחה לדיני החברות שבדלוור נחשב לבית המשפט הטוב והיעיל מסוגו בעולם.

ההצעה היא קטסטרופה

את ההצלחה האמריקנית של דלוור, מעוניין פרופ' גושן לייבא לישראל, ואולם, הצעתו של גושן מעוררת ביקורת רבה בקהילה המשפטית בישראל. ד"ר עמיר ליכט, דיקן ביה"ס למשפטים במרכז הבינתחומי בהרצליה ופרופסור נספח בביה"ס למשפטים באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה, טוען כי הצעתו של פרופ' גושן היא אולי רעיון חביב, אך מיותר לגמרי.
מדובר, לדבריו, בהצעה לא חיונית העמוסה בבעיות יישום קשות. מעל הכל, ד"ר ליכט שולל תכלית השלילה את הרעיון שהקמת בית דין מתמחה תייתר רגולציה כזו או אחרת. לדבריו, אם אכן כך יעשה מדובר יהיה בשגיאה קולוסאלית. "הרעיון לכרוך את הקמת ביה"ד בשינוי במשטר המשפטי הוא לא פחות מאשר קטסטרופה", קובע ליכט בנחרצות.
ליכט גם אינו משוכנע שהמודל של דלוור אכן ראוי לחיקוי. לדבריו, ההבדלים בין אופי השוק בישראל ובארה"ב מעמידים בספק את מידת התאמתו של מודל דלוור לישראל. בעוד שבארה"ב השליטה היא מפוזרת ועיקר ההתדיינות נוגעות להצעות רכש והשתלטויות שנובעות מאופי השוק, בארץ, רכישות ומיזוגים נסגרים בין בעלי שליטה בגלל אופיו הריכוזי של שוק ההון הישראלי, מה שמייתר את הצורך בדלוור.

תמיכה בהצעה בקהילה העסקית

לעומת הביקורת הנרחבת בקהילה המשפטית, הצעתו של גושן זוכה לעדנה בקרב אנשי עסקים ישראלים. דני גולדשטיין, יו"ר איגוד החברות הציבוריות ויו"ר "פורמולה", אומר כי המצב הקיים הוא רע מאוד, שכן חלק מהבעיות עמן מתמודד המגזר העסקי בישראל מוכרעות ע"י שופטים שחסרים התמחות בתחום. כך נקבעים תקדימים שרחוקים מכוונת המחוקק וחלק נכבד מהם אף גובל באבסורד.
גולדשטיין סבור, כי קיומה של ישות משפטית מתמחה תגביר את ביטחון כל הגורמים הפועלים בשוק ההון ובתעשיית ניירות הערך. השופטים יפסקו בצורה ראויה והדבר יוכל להביא להקטנת הרגולציה הישראלית, שבנויה רבדים-רבדים. כך גם נדמה יותר לנאורות שבמדינות, כאשר על כס השיפוט יישבו שופטים שמכירים את הנושא.
בנוסף, טוען גולדשטיין, מידת ההיתכנות של הקמת בית משפט מתמחה תלויה רק בשאלת התקציב. "אם ייווצר תיעדוף נכון ניתן יהיה להקים את מערכת המשפט החדשה ולגייס לשורותיה מומחים מהשוק הפרטי ומהאקדמיה וכאלה לא חסרים במקומותינו".

תאריך:  22/05/2006   |   עודכן:  23/05/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלומי דיאז
חברת "אמית" חשודה כי הבריחה לסין מזל"ט וקיבלה תמורתו מיליונים    ייתכן שמזל"טים נוספים נמכרו באותה עסקה    בחקירה נוטלים חלק גם מלמ"ב ויחב"ל
אלעזר לוין
מאשרת את הידיעה הבלעדית ב- Nfc על רכישת מגרשי עופר-פקר ב- 60 מיליון שקל    תשקיע עוד 70 מיליון שקל בבנייה
הדר פרבר
"המסר שלי לעירקים הוא שכשהם בוחרים בממשלה זה פותח בפניהם הזדמנויות אדירות"    אמר כי יש לסייע בבנייתה מחדש של המדינה
הדר פרבר
כ- 70 פעילים, רובם עירומים מלבד מסיכות דמויות דב, טוענים כי הדובים נטבחים בקנדה רק בכדי לייצר את הכובע המסורתי של שומרי הארמון
מירב לוי
כך טען השופט טירקל בהרצאה שנשא במכללת האקדמית נתניה    הוסיף: לרבים מן השופטים אין גישה למשפט העברי והם אף נרתעים ממנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il