X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
כך אמר (23.5.06) ד"ר בן ציון להב בכנס לשכת עורכי הדין באילת פרופ' פלאוט: אפליה מתקנת תהפוך את ישראל לרפובליקת בננות
▪  ▪  ▪

כנס לשכת עורכי הדין באילת, מתקרב לסיומו, ואולם, מושבי הדיונים המרתקים מוסיפים לנפק כותרות משפטיות. אחד המושבים, עסק (23.5.06) בנושא ההעדפה או האפליה המתקנת.
במהלך הדיונים, צפה ועלתה מחלוקת עקרונית ביחס לשימוש באפליה מתקנת בין שני מומחים למשפט חוקתי - פרופ' סטיבן פלאוט, מאוניברסיטת חיפה וד"ר בן-ציון להב, מהקריה האקדמית אונו.

אין תקציב לסיוע המשפטי

עו"ד יורם סגי זקס, שהנחה את המושב, ציין מספר גורמים בעטיים מעמדה של זכות הייצוג אינו משקף את הרטוריקה של בתי המשפט בנושא: תקציב דל לסיוע המשפטי, העדר ייצוג בחצי מיליון הליכים אזרחיים, היעדר ייצוג על-ידי עו"ד בשיעורים גבוהים בהליכים פליליים ועוד. לדבריו, לא תיתכן עשיית צדק בלי ייצוג לשני בעלי הדין בהליך המשפטי.
לדבריו הצטרף עו"ד שחר ולנר, יו"ר ועדת הסיוע המשפטי של הלשכה, שציין כי לא יעלה על הדעת שח"כ מקבל עבור ייצוג בתיקי תעבורה תקציב של 16,000 ש"ח ואילו עבור סיכומים בתיק המטופל ע"י עורך דין במסגרת הסיוע המשפטי הממלכתי משולם סך של 350 ש"ח בלבד.

זכות הייצוג אינה חוקתית

השופטת סביונה רוטלוי, מבית המשפט המחוזי בתל אביב, שעמדה בראש ועדה שגיבשה, בין היתר, המלצות בעניין ייצוג קטינים בהליכים אזרחיים, סקרה את ההתפתחות שחלה בפסיקה ובחקיקה בנושא ייצוגם של קטינים.
לדבריה, במצב הנוהג כיום, זכות הייצוג אינה חוקתית שכן לרבים אין זכות גישה שווה לערכאות ובכלל זה גם לקטינים. רוטלוי הביעה תקווה כי לשכת עורכי הדין תסייע בקידום הצעת חוק שתיישם את המלצות הוועדה בראשה עמדה, ליצירת מערכת נורמטיבית חדשה שתשפר ייצוג של ילדים בערכאות שיפוטיות.

זכות יסוד או רפובליקת בננות?

לדידו של להב, שאף פרסם מאמר אקדמי בנושא, הזכות להעדפה מתקנת הינה חלק מהזכות החוקתית לכבוד האדם ולכן כל חוק הפוגע בזכות להעדפה מתקנת צריך לעמוד בתנאי פסיקת ההגבלה. הוא ציין, שראוי להעניק לאנשים עם מוגבלות, העדפה מתקנת בגופים ציבוריים כפי שניתנת כיום לנשים וערבים.
לעומתו, פרופ' פלאוט, הביע התנגדות לביצוע אפליה מתקנת מכל סוג שהוא. לדבריו, בפועל אפליה מתקנת יוצרת דעות קדומות וגורמת להורדת סטנדרטים ופגיעה בחברה. "אם נתחיל לחלק תפקידים מכוח ממונה על שוויון – נהפוך לרפובליקת בננות המתבססת על בינוניות", אמר פרופ' פלאוט.
על דברים אלו, חלקה עו"ד ציונה קניג-יאיר, מנהלת המחלקה המשפטית של שדולת הנשים בישראל, שיזמה את הצעת החוק להקמת נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה. לפי נתונים שמסרה, מאז 1993 ועד 2004 עלה שיעור הנשים בדירקטוריונים של חברות מ- 4.7% ל- 37.2%. לעומת זאת, שיעור ייצוגם של נשים בכנסת הינו נמוך למדי ולא חל בו שינוי לטובה להבדיל ממקומות אחרים בעולם המערבי.

ייעוץ אפקטיבי רק בזמן אמת

זכות חוקתית אחרת שנדונה במושב נוסף, היתה הזכות לייצוג על-ידי עורך דין.
עו"ד אביגדור פלדמן, מבכירי עורכי הדין בישראל, התייחס לפסק הדין יששכרוב שהתקבל באחרונה על-ידי בית המשפט העליון. פסק הדין קבע כי הפרת זכות הייצוג של נחקר יכולה לגרום לפסלותן של הודאות שנגבו ממנו.
פלדמן טען, כי ספק אם תוצאת פס"ד יששכרוב, תיטיב באופן ממשי עם נחקרים וחשודים בביצוע עבירות פליליות, שכן בפרקטיקה נוהגת המשטרה לדחות ככל האפשר פגישה של עצור או נחקר עם עורך דין עד לאחר השלמת חקירתו. "יעוץ משפטי אפקטיבי הוא כזה שניתן לתיתו בזמן אמת במהלך חקירה או שחזור ביצוע עבירה", אמר עו"ד פלדמן.

תאריך:  24/05/2006   |   עודכן:  24/05/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר שיקלר
כוח צה"ל שפעל ברמאללה הותקף על-ידי מאות פלשתינים שיידו לעבר החיילים בקבוקי תבערה ובלוקים    חמושים ירו לעבר החיילים ואלו השיבו באש    חייל צה"ל נפצע קל בנגב בפינוי כלים    צה"ל ירה בתגובה לירי קסאמים
אורון חדי
כעביה איחסאן השתתף בתגרה המונית באצטדיון בשפרעם לפני ארבע שנים, במהלכה תקף את מפקד כוח השיטור במקום    ביהמ"ש נמנע מלגזור עליו מאסר בפועל, בין היתר בגלל "שהחל ללמוד ראיית חשבון"
מירב לוי
כך הורה שר התשתיות, בנימין בן-אליעזר    בכך מיישם השר את החלטת הממשלה בנושא
יהונתן דחוח-הלוי
העיר בגדד נתונה יותר ויותר לשלטון המליציות הדתיות הסוניות והשיעיות    אלה, החותרות ליישם מדינת הלכה בדומה לשלטון הטליבאן, מטילות עונשי מוות על הליכה ללא צעיף ראש או גילוח זקן    בגדד 2006 - משיח לא בא
עומר שיקלר
בזן ודור-אלון גיבשו הסכם לפיו יימכרו לבזן 70 תחנות דלק ציבוריות מתוך תחנותיה של סונול תמורת 51 מיליון דולר במזומן    בזן תוכל לרכוש בתנאים דומים 10 תחנות נוספות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il