X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
חוות דעת משפטית של המועצה לצרכנות קובעת כי אם חברת החשמל התרשלה הרי שבית המשפט יחייב אותה בכל הנזקים שנגרמו לציבור עקב הפסקות החשמל של הימים האחרונים
▪  ▪  ▪

מעליות תקועות, פקקים אינסופיים, שיבושים בבחינות הבגרות, ובמקרה אחד אפילו תאונה קטלנית, כל אלה הן תוצאות הביניים של הפסקות החשמל היזומות מטעם חברת החשמל. האם ניתן לתבוע בגין נזקים אלו את חברת החשמל?
חוות דעת משפטית של המועצה הישראלית לצרכנות בעניין הפסקות החשמל קובעת, כי אם בדיקת רשויות המדינה תעלה כי הימנעות חברת החשמל מלהפעיל את מתקני החשמל תוך "אמינות, זמינות, איכות ויעילות" כפי שמחייב אותה החוק, מקורה ברשלנות, הרי שאם הנושא יובא בפני בית המשפט, לא מן הנמנע שבית המשפט יחייב את חברת החשמל בכל הנזקים שנגרמו לציבור.
היועץ המשפטי של המועצה לצרכנות, עו"ד זאב פרידמן, מנסה לעשות סדר בדברים. "חוק משק החשמל נועד להסדיר את הפעילות במשק החשמל לטובת הציבור, תוך שהחוק קובע שהוא נועד להבטיח אמינות, זמינות איכות ויעילות", אומר פרידמן.
האם חברת החשמל רשאית לבצע הפסקות חשמל?
לפי החוק ניתנת אפשרות מוגבלת להפסקת האספקה ולמשל כש"לדעת הספק עולה או עשוי לעלות הביקוש על יכולת האספקה של המערכת באופן העלול לפגוע במתקניו באופן העלול לפגוע בהם", תוך מתן הודעה מראש על כל הפסקה.
למרות זאת, מציין עו"ד פרידמן, ניתן להפסיק את אספקת החשמל לפרק זמן קטן מ- 60 דקות ללא הודעה ובלבד שקיימת או עלולה להתקיים סכנה לגוף, לרכוש או מטעמים של יעילות וחיסכון.
האם הניתוק אפשרי גם כאשר הוא צפוי מראש?
אם ההפסקה הייתה 'סיפור ידוע מראש', חובה היה ליידע את הצרכנים ומראש על ההפסקה האפשרית ולאפשר לצרכנים להיערך לכך מראש. הפסקות החשמל אינן כדין אם לא קיים חשש לנזק, לגוף, רכוש, או מתקני חברת חשמל ולא ניתנה הודעה על כך. הוראות החוק המאפשרות הפסקות חשמל יזמות לא נועדו לאפשר לחברת החשמל להתרשל בתחזוקת המתקנים, ולא להיערך לביקושים גבוהים, קובע עו"ד פרידמן.
האם יש תקדים להכרה באחריות של חברת החשמל במקרים דומים?
עו"ד פרידמן, מצטט פסיקה של בית המשפט, שקבע בעבר, כי "האחריות על איכות החשמל הינה בראש ובראשונה של חברת החשמל, והצרכן הביתי המשלם עבור החשמל זכאי לקבל אותו ברציפות וללא גרימת נזקים".
האם זהו הנימוק המשפטי היחידי נגד חברת החשמל?
קיים נימוק משפטי נוסף: חברת החשמל הינה גוף מונופוליסטי דו- מהותי, המחויבת לפעול בסבירות ובהגינות. משכך, אם ניתן היה מבעוד מועד להעריך כי בזמן הקרוב צפויים ניתוקים או אם הייתה הערכה כזו בידי החברה, הרי שהגינות וסבירות מחייבים לתת, ולו בהתראה קצרה כגון הודעה בתקשורת המשודרת על המהלך הצפוי שהיה יכול למנוע נזקים. זאת אף אם אין על חובה על-פי החוק לעשות כן.

תאריך:  05/06/2006   |   עודכן:  05/06/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ברוך לוי
הגישה טיוטת תשקיף ראשונית לרשות לניירות ערך לצורך הנפקה ציבורית אפשרית בישראל
ברוך לוי
כך דורש מנכ"ל הסתדרות העובדים הלאומית משר הפנים    350 עובדי העיריה לא קיבלו משכורות במשך חמישה חודשים    בתיאום עם הסתדרות העובדים הלאומית, פתחו העובדים ביום ה' האחרון בשביתה ללא הגבלת זמן
עומר שיקלר
שני פעילי טרור נהרגו כאשר כלי טיס של חיל האוויר שיגר טילים לעבר רכב בו נסעו    לפחות שלושה אחרים נפצעו    צה"ל דיווח: המטרה - פעיל בארגון ועדות ההתנגדות
מתן פריידין
כך אמר יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ יורי שטרן בדיון שהתקיים בוועדה בעניין חידוש רשיונה של חברת "השמירה" שפגעה בזכויות עובדים    ח"כ שלי יחימוביץ' "גם הכנסת עוברת על החוק"
ברוך לוי
בשנה החולפת נרשמה עלייה ריאלית בערך הייצור החקלאי, ונמשכו מגמות הגידול בייצוא, בהכנסות ובצמיחת הענף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il