X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
נכסי פוליסות ביטוח חיים הסתכמו בשנת 2000 בכ-71 מילארדי ש"ח
▪  ▪  ▪

בנק ישראל מסר דיווח על נכסי ענף הביטוח, ולפיו נכסי הפוליסות בענף זה הסתכמו ב-2000 בכ-71 מיליארדי ש"ח - ומהווים %6.3 מתיק הנכסים הכספיים של הציבור. חלקן של תוכניות ביטוח החדשות, מסוג "משתתפות ברווחים" בנכסי הענף, עלה בהדרגה בסוף 2000 והגיע ל-%43.
בבנק ישראל מסבירים, כי במסגרת הרפורמה בענף הביטוח נסגרו תוכניות הביטוח הישנות שהבטיחו תשואה לעמיתים חדשים, תוך שמירה של זכויותיהם של העמיתים הוותיקים, הראשאים להמשיך ולהפריש לתוכניות הישנות באותם תנאים.
חברות הביטוח המנהלות את הפוליסות החדשות הישנות השקיעו את החלק המרכזי של נכסיהן באיגרות חוב מממשלתיות בלתי סחירות, זאת בעוד שבתוכניות החדשות מושקעים מרבית כספי התוכניות בשוק ההון והיתר בהשקעות חופשיות אחרות.
עמיתים חדשים רשאים להפריש רק לתוכניות הביטוח החדשות, אשר אינן זכאיות להנפקה של אגרות חוב מסוג חץ. התשואה בהן אינה מובטחת מראש, אלא תלויה בביצועי חברות הביטוח.
בבדיקה השוואתית שערך בנק ישראל בין הישגי הפוליסות החדשות לבין אלה הישנות, עולה כי במהלך החמש שנים האחרונות השיגו הפוליסות החדשות תשואות ממוצעות שנעו בין %3.3 ל-%5.1. זאת לעומת תשואה מובטחת של %3.5-%4.25 במרבית התוכניות הישנות. משמעות הדבר: המנהלים היטיבו להשקיע ולהשיג רווחים גבוהים יותר עבור בעלי הפוליסות.
התוצאות מצביעות על כך כי בממוצע, יצאו העמיתים החדשים נשכרים מהרפורמה, וזאת עוד מבלי להביא בחשבון תמורות נוספות של הרפורמה לשכלול השווקים והגדלת הנזילות בהם.
נוסף לכך, מאז קיומה של הרפורמה עלתה בהדרגה מעורבות חברות הביטוח בשווקים הפיננסיים. עובדה זאת עשויה לעלות את כניסתן לתוקף של תקנות ההשקעה החדשות של חברות הביטוח, אשר הרחיבו את מגוון הנכסים בהן רשאיות החברות להשקיע.
מבנק ישראל נמסר עוד, כי על אף שהתשואה על איגרות החץ, המונפקות לחברות הביטוח, גבוהה יחסית - ונטולת סיכון, היא אינה בהכרח גבוהה תמיד מהתשואה על אלטרנטיבות השקעה אחרות הקיימות במשק, הנושאות סיכון דומה. כך למשל, במהלך השנים 2000-1999 היתה התשואה הממוצעת על אגרות החוב הממשלתיות צמודות המדד ל-10 שנים יותר %5.1 ו-%5.4, בהתאמה. לעומת זאת, התשואה על אגרות החץ המונפקות לחלק בארי של תוכניות הביטוח מבטיחות התשואה היא %4 בלבד. לפיכך, המחויבות של משקיעים מוסדיים מסוימים להשקיע שיעור גבוה מנכסיהם באגרות החוב המיועדות פוגעת לעיתים בתשואות שיכולים לקבל העמיתים שלהם.
עדות לכך מהווים מכרזים לפדיון מוקדם של איגרות חוב חץ, שהנפיק משרד האוצר לחברות הביטוח בשנים האחרונות. במסגרת מכרזים אלה פדה האוצר לחברות הביטוח שהיו מעוניינות בכך, איגרות חוב חץ בפדיון מוקדם, בסכום כולל של 3 מיליארדי ש"ח. החברות השקיעו את התמורה שקיבלו בשוקי ההון והכספים, כנראה לנוכח תשואות גבוהות יותר, שניתן היה להשיג בהם באותה עת.
מהמחלקה המנויטרית נמסר, כי מעורבותם של משקיעים מוסדיים בשוקי ההון היא תנאי הכרחי להתפתחות שוק הון עם מכשירים פיננסיים מתחוכמים.
בבנק הפועלים טוענים, כי בענף הפנסיה בוצעה בשנת 1995 רפורמה חלקית וגם אחריה נמשכת הנפקתן המאסיבית של איגרות חוב המיועדות, לקרנות הפנסיה החדשות והוותיקות. לפיכך, יש לפתוח קרנות חדשות דוגמאת תוכניות הביטוח החדשות, אשר לא תהיינה זכאיות לאגרות חוב מיועדות כלל ותשקענה את נכסיהן בשווקים הפיננסיים. הסדר כזה, לא יפגע בזכויותיהם של העמיתים הקיימים בקרנות הוותיקות. על-פי הניסיון שנלמד מהרפורמה בענף הביטוח, רפורמה כזו לא רק שתתרום לשכלול השווקים אלא שבטווח הארוך אף תביא לשיפור התשואות לעמיתים.

תאריך:  03/07/2001   |   עודכן:  03/07/2001
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מערכת מחלקה ראשונה
המטבחון החליט: להגביר פעילות הסיכולים (חיסולים), ולבמקביל את הפעילות המדינית כנגד ערפאת - כדי לחשוף ברבים את חלקו בהפעלת טרור; פרס הצהיר: אני בממשלה למלא מדיניות חוץ שאני מאמין בה. לא אשאר בממשלה אם לא אוכל לפגוש בערפאת
יואב יצחק
דיון מתוח התקיים בנושא בוועדת החוקה חוק ומשפט; הנשיא (בדימ.) משה לנדוי הביע התנגדות; השופט יצחק זמיר טען, כי למיטב ידיעתו - רוב השופטים בישראל מתנגד להקמת בית משפט לחוקה; ההכרעה נדחתה למועד אחר
מירב לוי
שר התקשורת אישר את הרכישות, אך היתנה זאת בהתחייבותה של בזק לפיה החברה לא תגדיל את אחזקותיה באדאנת או הרחבת שיעור חשיפתה מעבר ל-%50
מירב לוי
- כך טוען יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט אופיר פינס; פינס דרש מהיועץ המשפטי לפתוח בחקירה
מירב לוי
השר שלום שמחון:
התוכנית שאושרה הינה הדרך הטובה ביותר להביא לחיסכון במים בשנה זו; על-פי התוכנית, יקבלו החקלאים תמיכת בתמורה לכך שיחסכו במים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il