X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
שר האוצר הציג את התוכנית הכלכלית בכנסת על רקע השביתה הגדולה שהחלה במשק; התוכנית כוללת ביטול של המונופלים, הורדת הריבית והאצת התשתיות; טוען: נמחוק את המושג פריפריה; מצנע: אישור הגזירות - גזר דין מוות
▪  ▪  ▪

הדיון בכנסת על התוכנית הכלכלית של האוצר החל הבוקר (יום ד', 30.4.03) בהצגתה על-ידי שר האוצר, בנימין נתניהו. נאומו של נתניהו, נקטע שוב ושוב על-ידי חברי הכנסת באולם. הדיון מתנהל על רקע השביתה הכללית במשק שהחלה בשעה 06:00. נזקי השביתה יעמדו על כ-750 מיליון עד מיליארד שקל ליום.
בנאומו דיבר נתניהו על הצעדים של התוכנית להבראת המשק בהם: ביטול המונופולים, הורדת הריבית, האצת פיתוח השתית, החלפת העובדים הזרים במובטלים הישראלים ומתן חבילת תמריצים למשקיעים זרים וישראלים.
השר נתניהו קרא לחברי הכנסת לאשר את התוכנית, והזהיר שאם לא כן, הדבר יביא לקריסה מוחלטת של המשק. הוא פנה לחברי ההסתדרות בבקשה להפסיק את השביתה ולשוב לעבודה.
מנגד תקף יו"ר האופוזיציה, עמרם מצנע את התוכנית הכלכלית של משרד האוצר, בטענה שהיא מוליכה שולל את השכבות החלשות בחברה הישראלית. לדבריו, "הגזירות הכלכליות שאנו מבקשים לאשר היום, יש בהם גזר דין מוות. החברה הישראלית מתפוררת לנו בין הידיים. אם יאושרו הגזירות, יהיה זה מסלול ישיר להפיכת מדינת ישראל למדינת עולם שלישי, מדינה נחשלת וחלשה. המאבק על זכותם של אזרחי ישראל לעבוד בכבוד, הוא מאבק של כולנו. זהו מאבק על עתידה של המדינה ושל החברה הישראלית. במדינת ישראל שמתפארת בערכי הסולידריות שלה ובאימרה: "ישראל ערבים זה לזה", יש עשרות אלפי אזרחים החיים על סף ייאוש ואובדן תקוה".
יו"ר ההסתדרות, עמיר פרץ, תקף את נאום נתניהו ואמר: "לא אנהל מו"מ שהתנאים שלו הם שאם לא אסכים, יעקפו אותי בחקיקה". פרץ האשים את נתניהו כי הוא מטעה את הציבור בנאומו, וכי המידע שהופיע בנאום אינו מדוייק ואמין.
החוק יובא הערב לאישור מליאת הכנסת בקריאה ראשונה, וצפוי רוב לאישורו.
נאומו של שר האוצר בנימין נתניהו:
כולנו מסכימים שיש מצוקה נוראה במשק. מצוקה זאת פוגעת בהרבה שכבות של האוכלוסיה. מקורה בהיעדר צמיחה והגירעון העצום שהולך ומחמיר. הגירעון הוא כמו משקולת אדירה שמאיים למשוך את המשק למצולות. זה מקביל לאוברדרפט אישי שיש לכל אחד.. זה בעצם מה שהבנקים הבינלאומיים אומרים לנו. אין לנו ואנו לא ניתן, תקצצו את הגירעון הזה. הגירעון פוגע בילדים, זקנים חקלאים, בכולם.
ובכן כולנו מסכימים לגבי איפיון הבעיה הזאת. הדבר השני שאנו מסכימים הוא שצריך לעשות משהו כדי להציל את המשק. אנחנו הולכים להקטין את המשקולת, לשים ידים ולמשוט את המשק הישראלי מהמצולות ולהביא אותו לחוף מבטחים. הדבר השלישי שאנו מסכימים עליו, שאני משער, שאי אפשר לחלק כסף שאין לנו. אנו מוכרחים לייצר כסף חדש. כסף חדש אפשר לייצר רק אם יש צמיחה, רק אם יש מקומות עבודה חדשים, רק אם יש השקעות, פרנסה.
אלה שלושת הדברים שאנו מסכימים עליהם: מצוקה, גרעון תופח, ושאנו חייבים לייצר צמיחה. איך מייצרים צמיחה?
במשק מתכווץ, וזה מה שיש לנו בשנים האחרונות, וזה לא ייחודי למשקים העולמיים. כלכלת ישראל מתכווצת זו השנה השלישית והדבר הזה גורם לגירעונות וקיצוצים השאלה שעומדת בפנינו איך גורמים לצמיחה. לתוכנית הכלכלית יש שישה עקרונות מרכזיים:
הדבר הראשון - הורדת הריבית. במדינת ישראל יש אולי את הריבית הגבוהה ביותר בעולם. בלתי אפשרי לקדם את העסקים, לקדם אשראי, ועוד מעט יהיה גם בלתי אפשרי לממשלה למכור את הכסף. הריבית היא גם עריצות חברתית שאין שניה לה. אני לא מכיר שואב אבק שלוקח כסף מעניים ומעביר אותו לעשירים יותר מאשר הריבית.
משקי הבית בישראל - האוברדרפט הזה נעשה יותר קשה כשהריבית במשק עולה. למי אין אוברדרפט - לעשירים! לעניים יש אוברדרפט. למעשה עובר הרבה כסף מהעניים לעשירים באמצעות הריבית. אין בעיני דבר מעוות יותר מבחינה חברתית מעריצות הריבית. דוד קליין שולט בריבית רק במגבלות צרות ביותר.
ככל שהגירעון הממשלתי גדל, הריבית גדלה. ולכן הפעולות שאנו מדברים כאן יקטינו את הריבית ואת האובדרפט. יפתחו קווי אשראי, לעסקים. עד לרגע זה, קיבלנו החלטה בממשלה, אך עוד לא עברה התוכנית, אבל שווקי האשראי כבר הגיבו. הריבית של בנק ישראל ירדה בחצי אחוז, והיא תרד, היא תקל על האזרחים והמשכנתאות.
הדבר השני הוא ביטול וצמצום המונופולים. אני אומר את זה לתשומת לב הלובי החברתי. אין אפשרות ולא יכולה להיות אפשרות, להמשיך במערכת של מונופולים. מונופולים על החשמל, והמים. כל פעם שאנו פותחים ברז אנו משלמים מס על חוסר יעילות. במדינת ישראל יש יותר חצי מונופולים, תאגידים שנשלטים בידי ועדים גדולים שהם גובים כסף קודם כל מהאזרח הקטן.
אני רוצה להמחיש על מה שאני מדבר. אנחנו נתקלנו בהתנגדות אדירה ממונופול שנקרא בזק. כשבאנו להפריט וליצור תחרות בשיחות הבינלאומיות. ובכן, מה קרה, מה שקרה זה שנפתח השוק.
ההוצאה של הפרטת הפלאפונים היא ירידה דרסטית במחירים, ירידה של 80%. מה שקרה כמובן הוא שעל-ידי זה כל אזרחו אזרח מצוי המצב שהוא נושא עימו את הפלאפון הסלולרי יכול להתקשר לחו"ל. אנו מציעים לצמצמם את המונופולים. הרבה חברות מונופולים של חברות ממשלתיות, אנו חייבים ליצר תחרות שהיא נשמת אפם של תחרות וצדק חברתי. כי מי שמשלם את המחיר שהריכוזיות והמונופולים הוא האזרח הקטן. זה משפיע על החלש והעני ולא על העשיר.
הדבר השלישי הוא האצת התשתיות. אנו נשלים במהירות את רשת הכבישים המהירה הארצית. אני שוחחתי אתמול עם אחד מראשי כביש 6 ואנו פועלים יחד כדי להשלים את הכביש הזה שיטוס מבאר שבע ועד עכו. אנו משלימים את כבישי הרוחב, וזה יהפוך את ישראל מנוידת. רשת מסילות ברזל - רכבות מהירות שינו את פני ארץ, נמלי תעופה. אנו יוצאים בתוכנית רב שנתית שתשנה את פני המדינה.
מה זה עושה? זה נותן תעסוקה. אנשים צריכים לייצר את הבטון ואת הכביש. אנשים צריכים לייצר את הרשת ואת המתכווץ יש אנשים שעובדים רק על כביש ישראל. על-ידי פעולת האצת תשתיות. אדם נכנס לאוטו בבוקר נכנס לכביש ונעצר. הוא נתקע בפקק.
יקרה משהו נוסף, שאני יודעת שכל חברי הכסת תומכים בו. אני יודע שזה דבר שמעניין את שרי הממשלה, אנו נשנה גם את המפה החברתית של המדינה. העבודה שיש עיירות פיתוח, ואנו שואבים כסף ,ואנו לא יכולים. אבל ברגע שנוכל הגיע לבאר שבע במהירות, להגיע לדימונה ולירוחם במהירות, הדבר הזה יחד עם מדיניות של פיתחת קרקעות ינייד אוכלוסיה. הדבר זה ינייד אוכלוסיות חזקות לפריפריות ויחסל את המושג פריפריה במדינה. אני משוכנע שהאצת התשתיות היא לא רק האצה כלכלית היא גם שינוי חברתי , שינוי שאנו מייחלים לו שינוי במדינה, ויבא למהפיכה במדינה.
הדבר הרביעי: החלפת העובדים הזרים במובטלים ישראלים
הדבר הרביעי ואנו מדברים על דבר שחברי הכנסת כולם התבטאו בו ובצדק וזה כמובן, הצרה הגדולה של 300 אלף עובדים זרים עם אוכלוסיות שלמות שיושבות בליבה של מדינת ישראל, ובמקביל הפרדוקס של 300 אלף ישראלים מובטלים. מצד אחד, עובדים זרים ומצד שני 300 אלף ישראלים מובטלים. הממשלה כבר החלה בתנועת מספרים. הממשלה החלה בהחלפת העובדים הזרים בעובדים ישראלים, 60 אלף כבר הוחלפו. והדבר הזה גורם לכך שעוד כסף יכנס לכלכלה הישראלי. הם מוצאים את הכסף מישראל לניגריה, וכו'.
מתן חבילת תמריצים
הדבר הבא, אנו נגיש לכנסת, אנו עומדים להציע חבילת תמריצים לזרים ולישראלים, שיעלה את ישראל בעיני המשקיעים. להתחיל לייצר מוצרים ושרותים, למכור אותם לחו" ולהכניס כסף למדינה. אנחנו הולכים להביא בפני הממשלה חבילת תמריצים שעיקרה הפחתת מיסים משמעותית והחרפת מיסים משמעותית, אבל הדבר העיקרי הוא שפתאום נעשה יותר כדאי להשקיע בישראל. כי אחרי שתיסכן כדי להקים את העסק אתה תקבל יותר כסף. את החיבלה נביא בהמשך, אך גם כהקדמה לדבר החשוב ביותר.
אני לא מכיר משק אחד שיצא ממימון בלי שהוא הוריד מיסים באופן דרמטי. זה מתמרץ את העובד ללכת לעבוד. במדינת ישראל, רמת המיסוי היא גבוה מאוד. אבל קורה דבר נוסף שמוריד מס, הדבר שקורה הוא דאתה מאשר למעסיק לתת יותר בנטו ופחות בברוטו. זה מאיץ הצמיחה הגדול ביותר. אתה מתמרץ גם את העובד וגם את המעסיק, אין דבר שמאיץ יותר את קצב הצמיחה מהורדת מיסים. אנו באים כאן, בחבילה של אמצעים שבאה לעשות דבר שונה במדיניות שאני שומע ולפעמים נעשתה בממשלות קודמות.
כאשר אתה מגדיל את ההוצאות הציבוריות ואתה מגדיל את המיסוי, נוצר גירעון ומה שקוה היא שככל רמת המס ולה וככל שאתה מגדיל אותו מעבר לרמה מסוימת, אנשים לא עובדים והם מנסים להעלים אותו. והתוצאה שנוצרת היא מיתון. הגירעון יכול להגיע לממדים של קטסטרופה.
האלטרנטיבה של הגדלת המיסים וההוצאות היא הקטנת המיסים, זה זכה להצלחה באירלנד, ברוסיה, בתיאלנד, והיא מנוסה עכשיו גם בארגנטינה. יש מדינות שהתחילו להבין את מה שאני אומר בזמן, זה פשוט ניסיון החיים. שם היתה תוכנית מעבדה, ניסיון מעבדה בכלכלות העולם.
הקיצוץ שאנו מדברים עליו הוא 11 מיליון ש"ח. יש שתי אפשרוית, למעשה רק אחת. אפשרות אחת שהכנסת תדחה את התוכנית הזאת. אני לא מאמין שזה יקרה, אני יודע שזה לא יקרה, משום שחברי הכנסת יש בהם גם חוש של אחריות. הנפילה שלנו מעבר לתהום. אני מבקש מכולכם לתת יד לתוכנית. והיא כיום התוכנית היחידה. אני מבקש שחברי ההסתדרות להפסיק את השביתה המיותרת הזאת. אני מבקש להמשיך את המשא-ומתן בכל התחומים.

תאריך:  30/04/2003   |   עודכן:  30/04/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדר פרבר
זאת בעקבות הודעת ארגון הבריאות העולמי על שיפור המצב בקנדה, סינגפור והונג קונג; בסין עדיין נלחמים ב-SARS
הדר פרבר
דירג את הצמיחה הכלכלית של החברות הבריטיות; חברת 'אדי וסול זכאי' הממוקמת במקום ה-18 בגידול בצמיחה הכלכלית של החברה בשנת 2002
הדר פרבר
ואיש מונה במקומו של חמי מורג, שהחליט שלא לקבל עליו את התפקיד מסיבות אישיות
הדר פרבר
תצא לדרך במסיבה שתערך במשך 24 שעות רצופות בנמל תל אביב
הדר פרבר
המטרה: חשיפת השוק הישראלי למוצר התיירותי כחול לבן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il