X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
מהדוח עולה כי ל-40% מ-349 עובדים באל-על היו קרובי משפחה שהועסקן בחברה; נמצאו ליקויים בדבר מיון המועמדים לקורסי טייס; חברת החשמל: לעובדים בכירים שיעור גבוהה של קרובי משפחה המועסקים בחברה
▪  ▪  ▪

מבקר המדינה בדק ומצא כי בחברת התעופה הלאומית, אל-על ובחברת החשמל מתקיימת תופעה קבלת עובדים לחברה על בסיס של קרבה משפחתית. מנתוני הבדיקה על העסקת קרובי משפחה של 349 עובדים באל-על, שהם סמנכ"לים, ראשי אגפים, אנשי צוות אוויר ותיקים וחברי מועצת העובדים, עולה, כי בפרק הזמן ינואר 1997 עד יוני 2002 היו לכ-40% מהם קרובי משפחה שהועסקו בחברה. זאת ועוד, ביוני 2002 לפחות 668 (כ-13%) מעובדי אל על היה קרוב משפחה בדרגה ראשונה בחברה. מקצת הקרובים הועסקו בכפיפות עקיפה או באותו אגף.
כמו כן, נמצא כי במרבית תיקיהם של 16 עובדים שהתקבלו בפרק הזמן ינואר 1997-יוני 2002, לא נמצאו תעודות על בחינות מקצועיות כנדרש, וטופסי הקבלה לעבודה לא מולאו כנדרש. בהיעדר מסמכים אלה לא ניתן לדעת אם העובדים עומדים בדרישות התעסוקה של אל על.
כמו כן נמצא, כי בתיקים האישיים של העובדים המועסקים על-פי חוזה אישי שנבדקו לא היו מסמכים הנוגעים לתהליך קליטתם לרבות בחינת חלופות. אין בחברה נוהל שאישרה מועצת המנהלים בדרך קבלת עובדים על-פי שיקול דעת ההנהלה.
בנוסף, לא נקבע בנוהלי החברה מי ממוסדותיה יקבע את מועדי הקליטה של טייסים חדשים ואת מספר משרות הטייסים שיאוישו. אין בחברה מסמכים המלמדים מי החליט על פתיחת קורס טייסים באוקטובר 200 ובינואר 2001, מי קבע מה יהיה מספר החניכים בכל קורס ומי אישר את פתיחת תהליך המיון של המועמדים.
מבקר המדינה מדגיש בדוח כי מהממצאים שנבדקו עולה, כי באשר לסדרי קבלת עובדים באל-על עולה המסקנה, כי קרבת המשפחה היתה שיקול מכריע בקבלה לעבודה, והדבר ופוגע הן בעקרון השוויון והן ביכולתה של החברה להעסיק בכל משרה את האדם המתאים ביותר.
לדעת מבקר המדינה, על החברה לגבש נוהל המפרט את דרך קבלתם של העובדים. באשר לסדרי קבלת הטייסים, עולה כי קיימים ליקויים המצביעים על בקרה לקויה על תהליך המיון של המועמדים לקורסי טייס. משרד המבקר העיר לחברה כי עליה לפעול ללא דיחוי כדי להבטיח שלקורס יתקבלו מועמדים על-פי כללי המינהל התקין תוך שמירה על עקרון שוויון ההזדמנויות. בעקבות הביקורת, הודיעה הנהלת החברה למשרד מבקר המדינה, כי תתקן את הליקויים שהעלה, בעת קבלת טייסים בעתיד.
מצב דומה קיים גם בחברת החשמל:
ממצאים דומים התגלו בבדיקת קבלת עובדים לחברת החשמל. מדוח מבקר המדינה עולה, כי המשרות הפנויות בחברת החשמל אינן מוצעות באופן שוויוני למועמדים בכוח במשק, ונפגעת יכולתה לבחור את המועמדים הטובים ביותר לאיושן.
ממצאי הדוח מצביעים כי, בכמה קבוצות של עובדים, בכללן עובדים בכירים, מנהלי מחלקות משאבי אנוש וחברי המזכירות הארצית של ועד העובדים, נמצא שיעור גבוה של עובדים שקרוביהם מועסקים בחברת החשמל. בקבוצות אחדות אחוז השיעור הוא 37%-65%.
בחברה נמנו עשרות משפחות שבהן לפחות ארבע קרובי עובדים בחברה, ובאחדות מהן אף שישה עד תשעה עובדים. המבקר מציין, כי על אף שנוהלי חברת החשמל אוסרים קרובים בתפקידים העלולים להביא ליחסי כפיפות ביניהם, ביחידות לא מעטות מועסקים כמה בני משפחה, בהם עובדים בכירים, ובין מקצתם יש יחסי כפיפות. למרות, חברת החשמל לא נקטה בצעדים לשינוי המצב.
ביקורת מבקר המדינה העלתה, כי תהליך קבלת תהליך בחירת המועמדים אינו מתועד, שיקולי הקבלה לעבודה אינם ברורים, ולכן אי אפשר לעשות בקרה על קבלת העובדים. כמו כן, לא הקפידה החברה להימנע מיחסי כפיפות בין קרובים ביחידותיה.
לדעת המבקר, על דירקטוריון חברת החשמל להכין מסמך שבו תיקבע מדיניות בדבר סדרי קבלת עובדים אשר תביא לאיוש משרות בעובדים בעלי הכישורים המתאימים ביותר לתפקידים המוצעים ותאפשר שוויון הזדמנויות לכלל הציבור.
על החברה לקבוע נהלים שיביאו לביצוע מדיניות זו ויאפשרו מעקב ובקרה.

תאריך:  30/07/2003   |   עודכן:  30/07/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נועם שרביט
חלק מהמוסדות אינם מגודרים, ברבים חסרים אמצעי קשר והתרעה; ברוב המוסדות לא נערכו לאירועי פח"ע; הליקויים נמצאו גם במוסדות החינוך הפרטיים וכן בגני הילדים
מירב לוי
ממליץ למנות גוף מוביל בעל סמכויות שיתווה מדיניות ויבצע מעקב ובקרה
הדר פרבר
יוגדל המענק לחד הוריות שיגדילו משרתן; המענק לא יחשב בהכנסה משכר בחישוב קיצבה; הטבות במעונות יום לחד הוריות שעובדות; תגובש תכנית לתמרוץ מעסיקים שיקלטו חד הוריות; היטל על העסקת עובד זר יעלה
הדר פרבר
הגידול בעיקר בעקבות העלייה של שער האירו; ערכו של ענף הפרחים וצמחי הנוי הסתכם בשנת 2002 ב-1.2 מיליארד שקל
הדר פרבר
בדוח מבקר המדינה דווח על רשלנות; במוסדות חינוך רבים לא קיימת שמירה, קירות המקלטים דליקים וקיים חוסר בציוד עזרה ראשונה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il