תביעה משפטית ראשונה מסוגה הוגשה באוגוסט 2003 בסעודיה על-ידי הסופר הסעודי אבראהים שחבי נגד אדם שהאשים אותו ב"חילוניות". שחבי נתבקש על-ידי קבוצת אנשים להנהיג תפילה כאמאם, הותקף מילולית על-ידי אדם שטען כי אסור להתפלל מאחורי אדם כמותו שהוא "חילוני וסוטה מדרך הישר". את הדברים מביא מכון ממר"י [
www.memri.co.il].
בישיבה הראשונה של בית המשפט נעשו ניסיונות לשכנע את שחבי לסגת מן התביעה, אך הוא ותומכיו נחושים בדעתם להמשיך במהלך "למען האינטרס הציבורי" וכדי לשים קץ "להאשמות חסרות הבחנה המטילות ספק באמונתם של אנשים".
הסופרת והעיתונאית היאם אל-מופלח, למשל, כתבה ביומון הסעודי "אל-ריאץ'", כי התביעה "ראויה לתמיכתם של כל המשכילים... משום שהיא בעייתם של מרבית המחברים. אנו חיים בתקופה שבה לאחר שסופר מפרסם את שכתב הוא מופתע ממבול של האשמות וכינויים המגיעים עד כדי האשמתו בכפירה והוצאתו מכלל עדת המאמינים".
"שחבי מעולם לא כתב דבר המצדיק התקפה עליו" כותבת אל-מופלח ומצטטת את שחבי שאמר: "אני מוסלמי מכף רגל ועד ראש. אין ברעיונות שאני כותב או אומר דבר המצדיק האשמה [בחילוניות ובסטייה מדרך הישר], משום שמעולם לא כתבתי או אמרתי דבר הפוגע באמונתי. אדרבה, אני מגן עליה ועל עקרונותיה...".
תגובה חריפה במיוחד לפרשה השמיע הסופר הסעודי, עבדאללה ת'אבת, אשר ניצל את ההזדמנות כדי למתוח ביקורת נוקבת על מערכת החינוך בסעודיה. במאמרו בחר עבדאללה ת'אבת לאמץ, כביכול, את זהותו של המתקיף המנסה להסביר לסופר המותקף את מניעיו: "...האם אינך יודע שאני - כמו מיליונים אחרים - למדתי מאז ילדותי כי מי שאינו איתי הוא אויבי ואויב אללה ושליחו?... הרי אתה בן של [אותה מערכת] חינוך המחנכת כי מי שמגלח את זקנו, משנה את [סגנון] לבושו ומדלל את שפמו הוא חילוני המנסה לכבוש אותי, את משפחתי, את חברתי ואת מולדתי ברעיונותיו המערביים".
"חונכתי לשנוא כל מי שאינו מוסלמי ואף כל מי שאינו סוני. אדרבה, [חונכתי] לשנוא כל מי שאינו בעל אותה דעה ודרך כשלי ולראות בהם טועים וסוטים... אתה יודע כמה פעמים שמענו [בדרשת] יום שישי, בהרצאה, בבית ספר או באוניברסיטה את הקריאה להודות לאללה ולסגוד לו מתוך הכרת טובה ושמחה על חורבנם של אחרים ועל רצח חפים מפשע ולאהוב את הפושעים העוסקים ברצח ובהתרת דמו של מי שלא אומר 'אין אל מלבד אללה' [קרי: להתיר דמו של מי שאינו מוסלמי].
אני הושפעתי מתרבות זו... מדוע, איפוא, אתם מטילים עלי בלבד את תוצאותיה... קצרה ידכם מלהעמיד למשפט את אלה העומדים מאחורי תרבות זו... ואתם מוחלים למחברי הספרים והדרשות [העוסקים] בהאשמה בכפירה וביצירת הבחנה [בקרב המוסלמים בין מי שהם מאמינים למי שהם כופרים]... כיצד אתם מבקשים ממני להיות שונה מסביבתי?... וכיצד לא אאשים אותך בחילוניות בשעה שאתה צופה בערוצי הלוויין ומאזין לשירה ועובד ברשות השידור ובטלביזיה וכותב בעיתון שכל מעינו הוא לתקוף את הטוב? כיצד לא אאשים אותך בשעה שאתה קורא ללמד את השפה האנגלית וללמד נשים לנהוג..."