X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
השליח הצ'צ'ני, זכאייב, נעצר בנמל התעופה היתרו בחודש דצמבר 2002, לאחר שהגיע ללונדון מדנמרק; ביהמ"ש הבריטי פסק כי דרישת רוסיה מונעת ממניעים פוליטים וכי ישנו חשש רב כי זכאייב יעונה קשות אם יוסגר
▪  ▪  ▪

בית משפט בריטי דחה (יום ה', 13.11.03) את בקשתה של רוסיה להסגיר לידיה את השליח הצ'צ'ני הבכיר אחמד זכאייב (44), המבוקש ברוסיה מזה זמן, בגין האשמות כי עסק בטרור באופן פעיל.
זכאייב, המשמש כשליחו המיוחד של מנהיג המורדים הצ'צ'נים אסלן מסחדוב, הגיע לבריטניה בחודש דצמבר 2002, וזאת לאחר ששהה בדנמרק תקופת מה. הרוסים ניסו גם ללחוץ על דנמרק כדי שזו תסגיר את זכאייב, אולם ללא הצלחה. ולפיכך, משנודע להם כי נחת בלונדון הגישו הם בקשה רשמית להסגרתו.
רוסיה מאשימה את זכאייב בלא פחות מ-13 אישומים, שכולם נוגעים לפעילויות טרוריסטיות שביצע לכאורה בצ'צ'ניה בשנים 2000-1995.
בית המשפט הבריטי באמצעות השופט טימוטי וורקמן קבע בהחלטתו, כי נראה שבקשת ההסגרה הרוסית נועדה לאפשר לרוסיה לתבוע את זכאייב בגין השקפותיו הפוליטיות, ובשל היותו בעל לאומיות צ'צ'נית ולכך לא יתן בית משפט בריטי יד. השופט וורקמן הוסיף וקבע: "הגעתי למסקנה הבלתי נמנעת שאם רשויות השלטון הרוסיות מוכנות כבר כיום לענות עדים ופעילים צ'צ'נים זוטרים מכל הדרגים, הרי שישנו סיכוי משמעותי שגם מר זכאייב עצמו יעונה, ולפיכך יהיה זה בלתי צודק ובלתי מוסרי להחזירו לפדרציה הרוסית בעת הזו".
מייד עם היוודע תוצאת פסק הדין, מיהר הקרמלין לפרסם תגובה נזעמת, בה האשים את בריטניה בניסיון להצדיק טרור ובפירוש סלקטיבי ומוטעה של החוק הבינלאומי.
דוברו המיוחד של פוטין לענייני צ'צ'ניה הוסיף ואמר, כי החלטת בית המשפט היא "לא רק המשך מדיניות הסטנדרט הכפול שמאפיינת את בריטניה עוד מימי המלחמה הקרה, אלא אף ניסיון להצדיק ולהכשיר טרוריזם". גם משרד החוץ הרוסי פירסם הודעה כי ההחלטה עלולה לערער את היחסים בין שתי המדינות, וכן לסכן את המלחמה הגלובלית נגד הטרור, לאור התנהגותה הצבועה של בריטניה, שמחד - התחייבה בפני האו"ם להילחם בטרור הבינלאומי באשר הוא קיים, ומאידך, סירבה לעשות במקרה הנ"ל את מה שנתבקשה, קרי: להסגיר "רב מחבלים" לבת בריתה רוסיה.
זכאייב ותומכיו מאידך, שיבחו את ההחלטה והצהירו כי בהחלטה זו הכיר למעשה בית המשפט בטענות הצ'צ'נים כי הרוסים מבצעים באופן שיטתי הפרות של זכויות אדם בסיסיות במאבקם נגדם. זכאייב הוסיף ואמר: "אנחנו נמשיך במאבקנו על אדמתנו כנגד המשטר הרוסי הפושע, נילחם וננצח".
ארגון אמנסטי אינטרנשיונל שיבח את ההחלטה, וקרא לפתוח בחקירה מקיפה לאור העדויות שעלו במשפטו של זכאייב לפיהם עונו צ'צ'נים כדי להוציא אינפורמציה מפלילה כנגד זכאייב. גם השחקנית ונסה רדגרייב, שעשתה לעצמה מנהג לתמוך בעוסקים בטרור ברחבי העולם, מפלשתינים ועד צ'צ'נים, התייצבה לימינו של זכאייב למן פתיחת משפטו והודיעה לאחר מתן פסק הדין, כי "מדובר בהישג המדיני הגדול ביותר של העם הצ'צ'ני ושל זכאייב מאז ומעולם".
זו אינה הפעם הראשונה שבריטניה מסרבת להסגיר לרוסיה אדם המבוקש על ידה. רק לפני חודשיים העניקה בריטניה מקלט מדיני למיליארדר הרוסי בוריס ברזובסקי שנמלט מרוסיה לבריטניה. ברוסיה הוא מבוקש בגין עבירות מרמה והונאה. היה זה אותו שופט וורקמן שפסק לטובת ברזובסקי ונגד הסגרתו, שגם אותה ראו רבים כבקשת הסגרה על-רקע פוליטי ולא פלילי.
מסתבר כי ברזובסקי לא טמן את ידו בצלחת גם במקרה של זכאייב, והיה זה הוא (באמצעות ארגון שהוא תומך בו פיננסית) שמימן לזכאייב במלואה את הגנתו המשפטית, במעין "אחוות נדכאי" המשטר הרוסי.
ספק אם ברזובסקי היהודי, היה מודע לקשרים המעולים שבין המורדים הצ'צ'נים לאירן, החיזבאללה, ופעילי אל-קעאידה ברחבי העולם, ולשיתוף הפעולה האינטנסיבי ביניהם, ואם היה מודע הרי שתמיכתו בזכאייב נראית תמוהה מאוד על פניה, וזאת בלשון המעטה.

תאריך:  14/11/2003   |   עודכן:  14/11/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר כרמון
דוח חדש של האו"ם מוסר כי למרות מאמצי ארה"ב המימון לאל-קאעידה מוסיף לזרום ללא הפרעה; רק 84 מדינות אוכפות בפועל את הסנקציות על ארגון אל-קאעידה
אלונה קורן
התוצר של גוש האירו צמח ב-0.4% ברבעון השלישי; שיעור האבטלה עומד על 8.8%
יפעת גדות
כ-14 מיליון דולר, שגוייסו מקהילות בארה"ב במשותף עם ממשלת ישראל, הושקעו עד כה בתכנית "פאקט"
עומר כרמון
ע'זי בוריג'את, מנסה לשכנע כי ישנם פלשתינים המתנגדים לאלימות; חבריו ומשפחתו חוששים כי הוא איבד את שפיותו
מיכאל דבורין
משרד ההגנה הטיוואני שהודיע על מעצרם מסר כי אף שהנזק שגרמו השניים הינו בלתי מבוטל, הצליחו השלטונות למזערו והעניינים חזרו לשליטה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il