X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
בהתאם להחלטת הממונה על ההגבלים העסקיים תפסיק אקו"ם את פעילותה ב-29.5.04; בעקבות זאת יפוג תוקפם של רישיונות השימוש שהוענקו ללקוחות, אשר ייאלצו להתקשר עם כל אחד מ-4,800 היוצרים הישראלים
▪  ▪  ▪

אגודת הקומפוזיטורים, מחברים ומו"לים למוסיקה בישראל (אקו"ם) הודיעה (יום ה', 20.5.04) על הפסקת פעילותה בעקבות הכרזתו של הממונה על ההגבלים העסקים, עו"ד דרור שטרום, לפני כחודשיים, לפיה אקו"ם הינה מונופול [ראו קישור].
אקו"ם היא אגודה השומרת על זכויות של למעלה ממיליון יוצרים בארץ ובעולם ודואגת לגביית מירב התמלוגים בעבור השימוש ביצירות וחלוקתם ליוצרים. באגודה חברים כ-4,000 יוצרים ישראלים, מלחינים, פזמונאים, מעבדים, סופרים, משוררים ומו"לים למוסיקה.
כזכור, ביום 30.4.04 הודיע הממונה כי החליט להכריז על אקו"ם כמונופול בתחום ניהול זכויות היוצרים ובמתן רשיונות שימוש בזכויות יוצרים לציבור. עוד קבע שטרום, כי "ההסדרים בדבר הקמתה ופעילותה של אקו"ם הם הסדרים כובלים, המבססים לאקו"ם מעמד של בעלת מונופולין.
הממונה על הגבלים עסקיים, עו"ד דרור שטרום, קבע כי אקו"ם היא בעלת מונופולין בניהול זכויות יוצרים ובמתן רשיונות שימוש בזכויות יוצרים לציבור (השמעה, הקלטה, שידור של יצירות ועוד). שטרום קבע, כי פעילותה של אקו"ם תוכפף עתה לחוק ההגבלים העסקיים וכן תיבחן מחדש הבלעדיות של אקו"ם ברפרטואר היצירות הזרות והישראליות.
הממונה פסק, כי "אקו"ם מונעת קיומה של כל אלטרנטיבה לרכישת רשיון לשימוש ביצירות מוסיקליות. כוחה המונופוליסטי של אקו"ם מאפשר לה לצבור כוח, לא רק מול המשתמשים אלא גם מול היוצרים עצמם שמעבירים לה את יצירותיהם, והיא מקשה על דרכם להקים לה אלטרנטיבה תחרותית".
כדי לאפשר לאקו"ם את שהות 30 הימים המוקנים לה בחוק כדי להגיש ערר על ההחלטה לבית הדין להגבלים עסקיים, קבע שטרום כי רשות הגבלים עסקיים תחל באכיפת החוק כלפי אקו"ם רק בתום 60 יום ממועד ההכרזה.
יצויין, כי עצם ההכרזה על חברה מסויימת כמונופול אינו גורר סנקציות כלפיה ואין בה משום "אות קין" שלילי, כמו במדינות אחרות בעולם, בהן ארה"ב. בישראל, משמעות ההכרזה היא למעשה הודעה למונופול, כי מעתה יקויים פיקוח הדוק יותר על פעילותו העסקית בתחום בו הוכרז כמונופול. הממונה צפוי לבחון דרך ליצירת אלטרנטיבה לאקו"ם ובכך להוזיל את שיעורי התמלוגים אותם גובה האגודה.
למרות זאת, מתעקשים באקו"ם לטעון, ש"משמעות הכרזת הממונה הינה, כי יש בהמשך פעילותה של אקו"ם משום אי-חוקיות, ולפיכך תיאלץ אקו"ם לחדול מכל פעילות מיום 29.5.04", כנראה כחלק ממאבק ציבורי שינסו לנהל נגד ההכרזה.
מאז ניתנה ההכרזה ניסתה אקו"ם להגיע להבנות עם הממונה בדבר המשך פעילותה, ולו לתקופת ביניים, עד אשר יתברר מעמדה של אקו"ם בפני הערכאות המשפטיות המתאימות.
אם יידחה הערר שמגישה אקו"ם לבית הדין להגבלים עסקיים, היא תיאלץ להחזיר ליוצרים הישראלים את זכויות היוצרים שהעבירו אליה, ולהחזיר למקבילותיה הזרות את זכויות הניהול שניתנו בידיה בנוגע לזכויות היוצרים של יצירות זרות.
בעקבות ההכרזה, מזהירים באקו"ם, יפוג תוקפם של רישיונות השימוש שהוענקו ללקוחות, אשר ייאלצו להתקשר עם כל אחד מ-4,800 היוצרים הישראלים ומעל מיליון וחצי יוצרים ברחבי העולם, אשר ביצירותיהם ירצו להשתמש.
היוצרים המומים מההכרזה
הזמר והמלחין יוני רועה אמר בתגובה: "המשמעות של החלטה כזו היא לגזור חרפת רעב על מאות אמנים ויוצרים שמחכים כל שלושה חודשים לצ'ק של התמלוגים מאקו"ם רק כדי שיהיה להם אוכל בבית".
זאב נחמה, סולן להקת 'אתניקס', אמר בתגובה: "אני לא מעכל את זה. זה נראה לי אמצעי לחץ כחלק ממשא-ומתן. לא משהו שבסופו של דבר יקרה. אם זה נכון, זו עוד שלב בהידרדרות המתמשכת של שוק המוזיקה בארץ. תהליך שלצערי ניבאתי כבר לפני שנים, ואני רואה אותו מתגשם לנגד עיניי ויוצר מציאות לפיה העיסוק במוזיקה כאמצעי פרנסה במדינת ישראל הופך לבלתי אפשרי".
המלחין אהוד מנור: "אין אח ורע בכל מדינה מערבית מתוקנת לכך שסוגרים גוף שנועד לגבות תמלוגים עבור אמנים ויוצרים", אמר מנור, "אני מתבטא בזהירות יתירה, כי זה באמת מצב שלא הגיוני בעיניי. אני מקווה מאד שיתברר שזה אכן משבר שייפתר בימים הקרובים".
הזמר מתי כספי אמר: "ראיתי את השידור של הדיון שנערך בכנסת לכבוד שבוע הזמר העברי ונדהמתי לשמוע מפיו של מנכ"ל אקו"ם, יוריק בן-דוד, על ההחלטה המזוויעה. ההחלטה הזו משמשת כקטליזטור לכל מי שחושב לעזוב את הארץ הזו ואשר נושא באישיותו ולו אחוז קטן מנפשו של אמן יוצר".

תאריך:  20/05/2004   |   עודכן:  20/05/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדר פרבר
בערב תתקיים סדרת הרצאות המלווה את סדרת הסרטים ומתארת צדדים באפוקליפסה של זמננו
רועי כוכבי
שני הבכירים, לייטננט גנרל ריקרדו סאנצ'ז וגנרל ג'ון אביזייד, הודו כי נפלו תקלות בטיפול הצבא בדוחות הצלב האדום; טוענים: ההתעללויות אינן שיטתיות, מדובר בחריגים בודדים
יפעת גדות
התשובה לגבר שלא יודע לכוון; הם רק יעזו להרים את מכסה האסלה והודעה בקול נשי תגרום להם מהר מאד להחזיר אותו למקומה
הדר פרבר
הסדרה אינה עומדת השנה בדרישות ומסתבר שהיא קצרה מידיי
מירב לוי
יוקם צוות בראשון יו"ר ההסתדרות שיעסוק בהכנת ההסכם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il