הממשלה אישרה אתמול (יום א', 27.2.05) בהמלצת ועדת האיתור, את מינויה של פרופ' מיכל בלר למנכ"לית הרשות הארצית למדידה והערכה (ראמ"ה).
בוועדת האיתור חברים: מנכ"לית משרד החינוך התרבות והספורט, רונית תירוש - יו"ר הוועדה; המשנה לנציב שירות המדינה, יעקב ברגר - חבר; מנכ"לית המשרד לאיכות הסביבה, ד"ר מיקי הרן - חברה; נציגת ציבור, פרופ' מרים בן-פרץ - חברה; נציג ציבור, ד"ר שמשון שושני - חבר.
בעקבות פרסום ההודעה בדבר הקמת ועדת האיתור בעיתונות, נתקבלו 14 מועמדויות (9 מתוכן נפסלו עקב אי עמידה בתנאי הסף). נתוני המועמדים הועברו לעיונם של חברי וועדת האיתור.
מיכל בלר הינה בוגרת חוגי פסיכולוגיה וסטטיסטיקה באוניברסיטה העברית בירושלים ובעלת דוקטורט בפסיכולוגיה. בעבר היתה, בין היתר, חברה במחלקה לחינוך ופסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה והקימה וניהלה את מרכז שהם לשילוב טכנולוגיות בהוראה מרחוק.
עוד שימשה מיכל כמנכ"לית המרכז הארצי לבחינות ולהערכה. בין תפקידיה הרבים מונתה מיכל למשרת מדען אורח באוניברסיטאות ומכונים שונים בחו"ל, היתה חברה בוועדות מקצועיות רבות בארץ ובחו"ל והעניקה ייעוץ מקצועי לארגונים שונים. מיכל אף זכתה במסגרת עבודתה במלגות ובמענקי מחקר.
הרשות הארצית למדידה והערכה תוביל, כך נמסר, את תהליכי המדידה וההערכה במערכת החינוך ותמלא את התפקידים הבאים:
- קיום הערכה עתית (שנתית או אחרת לפי העניין) של מערכת החינוך לשם בדיקת מידת העמידה בסטנדרטים וביעדים שיקבע משרד החינוך בתחומים החינוכיים השונים, לרבות בתחום הלימודי, בתחום הערכי ובתחום החברתי.
- בתחילת פעילותה תקיים הרשות הערכות חיצוניות בכל בתי-הספר בארץ, על-פי סטנדרטים שיוגדרו על-ידי משרד החינוך, וזאת בהיקף ובתדירות הדומים למבחני המיצ"ב הנערכים כיום בכיתות ה' ו-ח'. ההערכה תכלול בדיקה של הישגים ואינדיקטורים חינוכיים אחרים (אקלים בית-ספרי, שביעות רצון התלמידים והמורים וכו').
מדי שנה תתווסף הערכה חיצונית שנתית של כל התלמידים בכיתות ב', כמומלץ בתוכנית זו. הדוח השנתי של כל בית-ספר יכלול נתונים של הרמה הארצית, של הרמה במינהל החינוך האזורי ושל בית-הספר עצמו.
- פרסום ממצאי ההערכה בדוח שנתי שיוגש למועצה הלאומית לחינוך ויועבר לממשלה ולכנסת ויהיה נגיש לציבור.
- אחריות לפיתוח בחינות בגרות, פיקוח מקצועי על ביצוען והערכה וניתוח של תוצאותיהן וקביעת הקריטריונים הנדרשים לאישור בתי-ספר על-יסודיים לצורך מתן הערכה בית ספרית בתעודת הבגרות.
- פיקוח ותיאום השתתפותה של מערכת החינוך במחקרים ובמבחנים בינלאומיים.
- הנחיה מקצועית למערכת החינוך בתחום ההערכה והמדידה.
- פיתוח מאגר של כלי הערכה מגוונים לשימוש מוסדות החינוך ומינהלי החינוך האזוריים.
- הערכת פרויקטים ארציים ותוכניות לימודים על-פי בקשת משרד החינוך, בהתאם לתוכניות העבודה התקופתיות המאושרות על-ידי הוועד המנהל. הכנת קווים מנחים ונהלים להערכה שוטפת של תוכניות ופרויקטים במערכת החינוך.