שיעור הזכאים לבגרות עומד כיום על 54.1%. בשנת 2004 חל גידול קל של 1.3% בשיעור הזכאים לבגרות - כך עולה מנתונים שהוצגו היום (יום ד', 30.3.05) במסיבת עיתונאים שערך משרד החינוך, בהשתתפות השרה לימור לבנת, ומנכ"לית המשרד, רונית תירוש.
מהנתונים עולה, כי חלה עליה של 4% בשיעור הלומדים לבגרות בתשס"ד בהשוואה לתשס"ג. בסך הכל בארבע השנים האחרונות נרשמה עליה של 9.7% בשיעור הלומדים לבגרות.
אחוז ההצלחה מגיע ל-54% אם מותירים בחוץ את נתוני ערביי ישראל והחרדים. בקרב האוכלוסיה החלשה מדובר בעליה גבוהה יותר של 7%.
לדברי שרת החינוך, לימור לבנת, העליה בשיעור הלומדים הינה בעקבות מדיניות משרד החינוך לפיה אין להנשיר תלמידים מהמערכת. כמו כן, ייחסה השרה לבנת את ההצלחה גם לעבודת הקב"סים (קציני ביקור סדיר) שתוגברו בתוספת של מאה תקנים נוספים, ולהפעלתם של פרויקטים שונים בהם נחשון וסמסטר קיץ. פרויקטים אלה נועדו לתגבר בעיקר תלמידים חלשים ממדרג חברתי כלכלי נמוך ותלמידים הנמצאים במעבר שבין כיתה ט' ל-י', אשר בו נמצא שיעור נשירה גבוה במיוחד.
הבנות ממשיכות להוביל על הבנים
על-פי הנתונים, הבנות מובילות על הבנים מבחינת זכאות לבגרות.
שיעור הבנות הזכאיות לבגרות, בנתיב העיוני עומד על 69.88% לעומת 58.64% בקרב הבנים. בנתיב הטכנולוגי עומד שיעור הזכאיות לבגרות על 50.03% לעומת 44.39% בקרב הבנים.
עליה במספר הזכאים במגזר הערבי:
הנתונים מצביעים על גידול בשיעור הזכאים לבגרות בקרב תלמידי המגזר הערבי. בשנת 2004 חלה עליה של 2.5% בשיעור התלמידים הזכאים לבגרות לעומת תשס"ג. משמעותה של עליה זו, 478 זכאים נוספים לבגרות. בסך הכל, במהלך ארבע השנים האחרונות חל גידול של 5.7% בשיעור הזכאים במגזר זה, שהם עוד 96 תלמידים זכאים. במגזר הדרוזי חלה ירידה של 2.2%, מדובר ב-7 תלמידים, שאינם זכאים. במגזר הבדווי חלה ירידה של 1.8%, שהם 47 תלמידים לא זכאים.
בשל הירידה המתמשכת במגזרי העולים, הבדווים והירידה בשנת 2004 של המגזר הדרוזי, מינתה המנכ"לית תירוש את יו"ר המזכירות הפדגוגית, פרופ' יעקב כץ, לעמוד בראש ועדה שתבדוק באופן יסודי ונקודתי את הסיבות שהביאו לירידה בשיעור הניגשים לבגרות. הוועדה תגיש את ממצאיה למנכ"לית המשרד עד ה-30 ליוני 2005.