X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
ערבים ישראלים בשירות הטרור

שני רופאים גוייסו לפעילות בחמאס

שני הרופאים למדו ברומניה ושם נוצר הקשר עם אנשי החמאס והאחים המוסלמים אחד מהם עבר אימונים בטורקיה ונפגש עם מפעילים בסעודיה
▪  ▪  ▪

במשך כעשור פעלו שני רופאים ערבים-ישראלים בשירות ארגון החמאס. כך הותר לפרסום (יום א', 23.10.05). השניים נעצרו בחודש ספטמבר השנה על-ידי שירות ביטחון כללי והיחידה המרכזית של מרחב גליל במשטרת ישראל.
השניים, נזמי חסין ועא-סאלם זידאן, שני ערבים-ישראלים רופאי שיניים מאזור נצרת והגליל, למדו במהלך שנות ה-90' רפואת שיניים ברומניה. בחקירה נודע, כי בשנים 1994-2003 גוייסו לתנועת החמאס, עברו אימונים בחו"ל לטובת ביצוע פעילות חבלנית, נפגשו עם מפעילי חמאס לאחר חזרתם לארץ וקיבלו משימות מטעם הארגון.
בכוונת פרקליטות מחוז חיפה להגיש במהלך יום ב' נגד השניים כתב אישום, המייחס להם עבירות חמורות ביותר, כגון: סיוע לאויב במלחמה ומגע עם סוכן חוץ. כמו כן, הפרקליטות תבקש להאריך את מעצרם של השניים עד לתום ההליכים.
נזמי חסין, בן 35, תושב שכונת כרום בנצרת, הודה בחקירתו בפני חוקרי השב"כ, כי במהלך לימודיו בתחילת שנות ה-90' השתתף בתפילות ובשיעורי דת אשר נערכו במסגד ברומניה, במהלכן הושמעו נאומים מסיתים אשר כללו הפצת האידיאולוגיה של תנועת "האחים המוסלמים" על-ידי שייח' דתי ופעיל נוסף בארגון. בשב"כ מציינים, כי חרף ידיעתו של חסין כי השייח' משתייך לתנועה זו, חבר חסין לשייח' ולפעיל נוסף הקשור אליו.
עא סלאם זידאן, בן 36, תושב כפר מנדא, הודה בחקירתו כי בתיווכו של נזמי חסין הכיר וקיים קשרים בישראל עם מפעיל מטעם החמאס, תוך שמתחילת הקשר הבין שמדובר בגיוסו לחמאס על-ידי מפעיל שמבקש להסתייע בו לביצוע פעילות ביטחונית בישראל. המפעיל ביקש מזידאן לחפש עבורו ועבור נוספים דירות להשכרה בכפר מנדא, במטרה לשכן בהן אנשים עם "סחורה". זידאן הסכים לאתר דירות כאמור.
גוייס לחמאס ועבר אימונים בטורקיה
במהלך החקירה הודה חסין כי בשנת 94' נפגש עם השייח' והפעיל בדירתו ברומניה, שם גויס רשמית לחמאס לטובת סיוע לארגון בביצוע פעולות נגד ביטחון מדינת ישראל, וכן קיבל תדריך טרם יציאה לאימון ביטחוני בטורקיה. בפגישה נוספת שנערכה בדירה ברומניה, עבר חסין הכנה לקראת האימון הביטחוני בטורקיה.
אימונים בעיקוב, איסוף מידע, הצפנה והתנהגות חשאית
במהלך 94' יצא חסין לטורקיה באוטובוס, אולם חזר על עקבותיו לאחר שהפעיל מסר לו שהאימון התבטל. חסין קיבל מהפעיל את הוצאות נסיעתו וכן סכום כסף נוסף לטובת הזמנת טיסה לטורקיה. זמן כלשהו לאחר מכן יצא בטיסה לטורקיה שם ביצע אימון ביטחוני יחד עם שלושה מגויסים נוספים בנושאים מגוונים כגון: עיקוב, איסוף מידע, הצפנה והתנהגות חשאית. האימונים התקיימו באיסטנבול במהלך חמישה ימים, כל זאת במטרה לסייע לארגון החמאס בביצוע פעולות כנגד המדינה.
בנוסף לאימון זה נאמר לו על-ידי השייח' והפעיל, כי הוא עתיד לצאת לאימון צבאי באירן. אולם לבסוף לא יצא מאחר וברשותו דרכון ישראלי. בסיום האימון שב חסין לרומניה ונפגש שוב עם השניים, בפגישה זו התבקש להגיש סיוע באיסוף מידע על מקומות שונים בישראל וכן התבקש לסייע באיתור ערבים ישראלים על-מנת שיעניקו עזרה לארגון בנושאים שונים.
טרם שובו לישראל נמסר לחסין כי ייצור עימו קשר מפעיל אשר ימשיך איתו את הקשר מטעם האירגון.
המפעיל יצר קשר עם חסין במהלך שנת 95', והשיחה התנהלה על-פי הקידוד שנקבע ברומניה. חסין אף הודה בחקירתו כי בשנת 97' נפגש עם המפעיל במרפאה שלו ושל עא סלאם זידאן בכפר מנדא, וכי השניים שוחחו אודות חפצו של ארגון החמאס לקדם את מטרותיו בסיועו של חסין.
העביר שמות של חברים למטרות גיוס
כשנתיים לאחר מכן, בשנת 99', נפגש חסין עם המפעיל בשנית במסעדה בנצרת לאחר תיאום מראש. במפגש זה התבקש חסין לסייע באיתור של ערבי ישראלי שניתן לסמוך עליו ושיוכל לסייע לארגון החמאס בפעילותו. בהמשך לקשירת הקשר עם הארגון ולשם קידומו הסכים חסין לבקשת המפעיל ומסר לו את מספר הטלפון של עא סלאם זידאן, תוך שמביע נכונות לסייע בשכנועו של עא סלאם לגיוס.
כמו כן, במהלך הפגישה שאל המפעיל את חסין לפרטיהם של מספר אנשים מערביי ישראל אשר למדו עימו ברומניה. חסין הודה כי העביר למפעיל מידע נוסף אודות שלושה ערבים-ישראלים אשר למדו ברומניה, להערכתו של חסין לאור רצונו של המפעיל לגייסם לפעילות ביטחונית.
יום למחרת נפגש חסין עם עא סלאם זידאן והציע לו לסייע לפעילות ביטחונית בתוך ישראל מטעמו של ארגון איסלאמי סודי. זידאן הסכים. לאחר שהסכים ציין חסין כי אדם מטעם הארגון ישוחח עם זידאן. בהמשך לכך ובמטרה לקדם את הקשר הפגיש חסין את המפעיל עם זידאן במרפאתם בכפר מנדא, ואף הסיע את השניים מהמרפאה לכיוון נצרת.
ביולי 99', כשלושה חודשים לאחר פגישתם, נענה זידאן לבקשת המפעיל והגיע למפגש בטורקיה במימונו של האחרון, שם נפגש עם מפעילי החמאס במשך שלושה ימים. זידאן צוייד למשימות מודיעיניות שעיקרן השגת דירות להלנה (אותה משימה לה נתבקש בפגישתם הקודמת), איתור פעילים נוספים מקרב ערביי ישראל, בדיקת יכולותיו להשיג דשן (כחומר כימי) ופתיחת כתובות אימייל לשם העברת משימות נוספות.
עוד הודה זידאן בחקירתו, כי מסר למפעיל את שמו של חאלד קדח, תושב כפר מנדא, לטובת סיוע לפעילות החמאס. ביום השני שהה בטורקיה בדירה עם אדם אלמוני וביצע יום אימונים שעיקרו תדרוך ביטחוני ותדרוכים בנושא הצפנות, הכנות מטענים ועוד.
קיבל סכומי כסף למימון נסיעותיו
ביום השלישי קיים זידאן עם המפעיל פגישה נוספת, במהלכה הנחה המפעיל את זידאן כיצד להשתמש באינטרנט ופתח עבורו כתובת דואר אלקטרוני. בהמשך מסר המפעיל לזידאן סכום של 400 דולר למימון נסיעתו, וכן סכום של 300 דולר אותו התבקש בעת הצורך למסור בישראל לידי אדם הקשור לארגון עוין. הוא תודרך להתקשר מטלפון ציבורי למספר שנמסר לו לאחר הגיעו לישראל. לאחר חזרתו אכן נפגש זידאן עם אדם בנצרת ומסר לו את הכסף כפי שנתבקש.
אחרי טורקיה - סעודיה
זידאן הודה כי הקשר הטלפוני בינו לבין המפעיל נמשך בין סוף 1999 לתחילת 2000. עוד הודה זידאן כי בשנת 2002 תיאם עם המפעיל את הגעתו לעומרה בסעודיה.
עת שהה בסעודיה נפגש עם המפעיל ששאל אותו אודות התקדמותו בביצוע משימותיו. בפגישה זו הונחה זידאן לאסוף מידע אודות מקומות הומי אדם באזור תל אביב, בדגש על קניונים ומבנים גבוהים המאוכלסים בקהל רב. באותה הזדמנות נקבעה עימו פגישת המשך בחו"ל, שלא נתממשה. הקשר הטלפוני בין המפעיל לזידאן נמשך גם לאחר שובו של זידאן מסעודיה בשנת 2002.
בכל מהלך התקופה המתוארת ידע חסין כי זידאן מקיים מגע עם סוכני חוץ ומסייע לארגון החמאס בפעילותו נגד ישראל ולא עשה דבר למנוע זאת. בנוסף, מסר חסין לזידאן בשנת 2003 את מספר הטלפון המעודכן של השייח' על-מנת שזידאן יוכל לצור עימו קשר ולפגשו.
במערכת הביטחון מציינים, כי צפה ועולה פעם נוספת האטרקטיביות של ערביי-ישראל כיעד לגיוס והפעלה בזכות היותם אזרחי מדינת ישראל בעלי תעודות זהות ישראליות שמאפשרת להם גישה למקומות ואתרים בשטח ישראל, מבלי שיעוררו חשד.
"במקרה דנן ניצל ארגון החמאס את הגישה לנזמי חסין, ערבי-ישראלי, בעת שזה למד ברומניה, לשם גיוסו לפעילות טרור, באופן המזכיר את דפוס הפעולה של אירן וארגון החיזבאללה, אשר בשנים האחרונות גייסו בחו"ל מספר פעילים אשר הופעלו בתחומי ישראל", אמרו במערכת הביטחון. הם עוד מציינים, כי גיוסו של חסין איפשר לחמאס לגייס ערבי-ישראלי נוסף, ובכך להרחיב את חדירתו לאוכלוסיית ערביי ישראל, תוך ניצולם לביצוע פעולות כנגד מדינת ישראל.
בשבוע שעבר הותר לפרסום, כי ערבי ישראלי, מחמד חלף בן 54, תושב ג'ת, נעצר על-ידי השב"כ ומשטרת ישראל לאחר שפעיל חמאס מטולכרם הודה כי חלף העביר לו חומרים אשר שימשו לייצור מטענים עימם בוצעו מאוחר יותר פיגועים נגד מטרות ישראליות.

תאריך:  23/10/2005   |   עודכן:  24/10/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נמרוד דוויק
תערוכה חדשה בנושא אקולוגיה בשם "תווי יער - הספרייה" תעלה בגלריה אנגל    התערוכה מציגה יומן אישי דרך מספר מדיות המפרש את מצב הטבע    הפתיחה - במעמד השר לאיכות הסביבה, שלום שמחון
נמרוד דוויק
הרצאות בנושאי מדע ינתנו במרכז לחינוך מדעי בתל אביב אחת לחודש, ההרצאות הן בחינם ויעסקו במדע    המטרה: הכנסת המדע לסדר היום הציבורי
אסף גדות
סטונדנט באוניברסיטת וונדרבילט שבטנסי המציא באופן מקרי חומר חדש היכול להפיק אור לבן בוהק ובשילוב עם נורות LED פשוטות יוכל להחליף לחלוטין את נורות-הלהט המסורתיות
יוסי עבדי
סוף לאנרכיה בשטחים? סוכנויות הידיעות הפלשתיניות מדווחות על החלטתו של אבו מאזן לפרק את "גדודי חללי אל-אקצה"    המטרה : אימון ושילוב הכוחות עם מנגנוני הביטחון הפלשתינים
עידן יוסף
יהודים רבים יתכנסו הלילה בבתי הכנסת ללילה שכולו תורה    בלילה זה נחתם הדין    חלק מן השיעורים ישודרו בשידור חי ברדיו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il