X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
t
נשיא בית הדין הפלילי הבינלאומי מבהיר היום כי "חוקי בית הדין אינם מאפשרים לתבוע חשודים בפשעים שביצעו לפני ה-1 ביולי 2002" בכך, הדגיש הנשיא כי סדאם חוסיין לא יוכל להישפט בפניו המשמעות המיידית: ראש הממשלה ושר הביטחון - חסינים גם הם בפני העמדה לדין, שכן העברות שיוחסו להם בוצעו בטרם הוקם גוף השיפוט
▪  ▪  ▪
הרמטכ"ל (במיל.) יעלון

נשיא בית הדין הפלילי הבינלאומי, אמר (יום ב', 7.11.05) כי "חוקי בית הדין אינם מאפשרים העמדתם לדין של החשודים בפשעים שבוצעו לפני ה-1 ביולי 2002". בראיון שהעניק לסוכנות הידיעות AP, התייחס השופט הקנדי, פיליפ קירשק, למשפטו של הרודן העירקי המודח, ואמר כי בית הדין בראשו הוא עומד "אינו יכול לדון במשפטו של סדאם חוסיין", משום שלא ניתן להעמיד לדין חשודים בפשעים שבוצעו טרם הקמתו.
התבטאותו של השופט קירשק, הינה בעלת השלכות מהותיות ביחס לאישים ישראלים רבים אשר ניצבים תחת הסכנה של העמדה לדין. המשמעות המיידית הינה כי ראש הממשלה, אריאל שרון, שר הביטחון, שאול מופז, וכן קציני בכירים במילואים לא יוכלו להישפט בפני בית הדין הפלילי בהאג, על עבירות שבוצעו בטרם שנת 2002.
הסכנה: תביעות כנגד קציני צה"ל וראשי הביטחון
ככלל, אחד הסעיפים המאיימים על אזרחים ישראלים, מגדיר העברת אוכלוסיות או יחידים מחוץ למקום מגוריהם, הריסת בתים, עינויים וגרימת נזק חמור בגוף או בנפש - כ"פשעים בין לאומיים". מה שנתפס בעיני ראשי מערכת הביטחון כצעדי ביטחוניים הכרחיים, יכול להביא קצינים רבים לעמוד תחת איום של כתבי אישום פליליים.
ברמה החוקית, דן בית הדין הפלילי בתביעות המובאות בידי מדינות שאשררו את "אמנת רומא" משנת 1998. ישראל, שהייתה בין המדינות שחתמו על האמנה, חזרה בה לאחר שנודע כי בין סמכויותיו של בית הדין נכללים גם סעיפים המאיימים על אזרחיה. חרף היעדר האשרור, אין לישראל חסינות מיוחדת שכן ניתן להגיש תלונות כנגד אזרחי מדינות אשר אינן חברות בבית הדין, כל עוד ביצעו פשעים בשטח המדינות החברות באמנה.
כיום הרשות הפלשתינית איננה עומדת בסטטוס של מדינה עצמאית-ריבונית, ועל כן אינה יכולה להצטרף לבית הדין הפלילי. עם זאת, באם ישתנה המעמד המדיני של הרשות, והיא תצטרף כחברה מן המניין - פעולות ישראל בשטחים עלולות להביא להגשת תלונות בבית הדין. אגב כך, באם סוריה תאשרר את האמנה ותצטרף למעגל חבריה, תושבי רמת הגולן עלולים להפוך ל"פושעי מלחמה" על-פי הגדרות בית הדין הבין לאומי.
בלגיה עדיין יכולה לתבוע
למרות שאין בסמכותו של בין הדין הפלילי הבינלאומי היכולת לדון בתביעות כנגד ראש הממשלה ושר הביטחון, אשר ניהלו את כוחות הביטחון בטרם שנת 2002, נראה כי עדיין עולה ומרחפת סכנת התביעה מצד גופים אחרים.
בלגיה, לדוגמה, חוקקה בשנים האחרונות חוק המאפשר למערכת המשפט המדינתית לשפוט 'פושעים' שביצעו "פשעים נגד האנושות" ו"פשעי מלחמה"- הגם שלא בוצעו בשטחה של בלגיה או כנגד אנשיה.
באחרונה הוזכר כי ישנם גורמים אשר מעוניינים להגיש כתב אישום נגד שמעון פרס על אחריותו לאירועים בכפר קנא במבצע 'דין וחשבון' בלבנון. לצד זאת, יש הסוברים כי בעתיד גם נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, עשוי להיות מואשם ב"פשעים נגד האנושות" על אחריותו למלחמה באפגניסטן ובעירק.

תאריך:  07/11/2005   |   עודכן:  07/11/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי עבדי
סיפורי ההתעללות בכלא העירקי לא נגמרים: דובר כוחות הצבא בעירק הודיע כי חמישה חיילים נעצרו בחשד כי "הכו עצירים במסגרת מתקני הכלא"    נציגי הצבא הדגישו: "המעצר בוצע לאחר חקירה מקיפה ואינטנסיבית שקיימו הכוחות"
עומר שיקלר
שרון שמר על עמימות עד הרגע האחרון    לפיד, לאחר מפלת שרון: צריך להקדים את הבחירות    שרון: פלגנות ומניעים אישיים הכשילו מינוי של שני אנשים ראויים
יוסי עבדי
ראש ממשלת בריטניה אמר היום כי "תמיכתה של אירן בפעילות טרור מונעת ממנה כל התקדמות בזירה המדינית"    בלייר האשים את סוריה ואירן בכך שמנסות לסכל את שלטון הדמוקרטיה בעירק, מתוך חשש כי יביא את אזרחי משטרם "לתהליך התעוררות"    בתוך כך, פנתה אירן לאיחוד האירופי והציעה: "בואו וננסה למצוא פתרון בדרכי שלום"
מחלקה ראשונה
11 שנה אחרי שבנו נרצח בידי החמאס, התכבד יצחק פרנקנטל בצילום משותף עם מפקד גדודי חללי אל-אקצה בג'נין והעביר לו איגרת של פיוס
עומר שיקלר
אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה משיק אתר אינטרנט חדש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il