X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
t
הממשל הסורי החליט לאפשר לחקור בוינה חמישה מששת הקצינים החשודים במעורבות ברצח אל-חרירי גורמים באו"ם: סוריה עדיין תחת סכנת סנקציות
▪  ▪  ▪

הבדידות המזהירה של הנשיא אסד
יוסי עבדי
אסד הופתע: בניגוד למה שציפו אנשי ממשלו, הרחוב הערבי שותק ולא מתייצב לימינו * ההפגנות הפכו לקריאות לחץ הדורשות מסוריה שיתוף פעולה בינלאומי ומיד * שתיקתו של העולם הערבי ומנהיגיו מצביעה על חששם להצטייר כ"מערערי היציבות" בעיני ארה"ב
לרשימה המלאה

יוסי עבדי
"ראש המודיעין הסורי מעורב ברצח חרירי"

   יוסי עבדי
"האו"ם העביר לישראל חומרי חקירת חרירי"

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, מתקפל. משרד החוץ הסורי הודיע (25.11.05), כי סוריה מסכימה לאפשר לנציגי וועדת החקירה הבינלאומית של רצח רפיק אל-חרירי, לחקור חמישה מתוך שישה קצינים סורים החשודים, במטה האו"ם בווינה.
ועדת החקירה אמורה להגיש למזכ"ל האו"ם את הדוח הסופי ביום 15.12.05. על-כן נדרשת חקירת הקצינים הסורים. אם אכן יתיקבע ועדת החקירה כי ממשלו של אסד אחראי, במישרין, לרצח, עלול אסד לאבד את שלטונו.
הדרישה לחקור את השישה הועלתה על-ידי החוקר המיוחד, מהליס, שכבר הפנה אצבע מאשימה כלפי השלטון הסורי, והאשימו במעורבות ישירה ברצח. כאמור, הממשל הסורי הסכים בשלב זה לאפשר חקירת חמישה מהם. כפי שכבר פורסם, אחד החשודים הוא עאטף שאוכאת, גיסו של אסד ומי שמשמש כיום ראש המודיעין הצבאי בסוריה. הוא האיש, כנראה, שחקירתו לא תתאפשר.
ראש ממשלת לבנון, פואד סניורה, מברך על הסכמתו של נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, לחקור בווינה את חמשת הקצינים הבכירים. במודעה שפרסם הבוקר נאמר כי "חשובה הסכמתה של סוריה לחקירה, ולא היכן תתבצע".
"סכנת הסנקציות - לא נעלמה"
לדברי שר החוץ הסורי, ממשלו קיבל את ההכרעה רק לאחר שגורמים בינלאומיים הבטיחו כי ישמרו על זכויות הנחקרים. יחד עם זאת, גורמים במסדרונות האו"ם אמרו כי ראש ועדת החקירה, השופט הגרמני דטלף מיליס, עשוי להכריז על סוריה כמי שאינה משתפת פעולה עם החוקרים.
חרף התבטאויותיהם של בכירים בממשל אסד, לפיהם אין סוריה חוששת מהסנקציות הבינלאומיות, נראה כי החלטתו של אסד לאפשר את יציאת הנחקרים, משקפת את סימני דאגה שעלו על פניו של אסד, מהמשך הבידוד הבינלאומי.
"ישבור את לבנון על הראש של חרירי"
הדוח שהגיש מהליס למזכ"ל האו"ם קופי ענאן, ב- 21 באוקטובר, מחזיק כ- 60 עמודים, המסכמים ארבעה חודשים של חקירה אינטנסיבית במהלכה תושאלו 400 איש והוצגו 60 אלף מסמכים. לפי עיקרי הדוח, נקודת המוצא להבנת המניע לחיסול ראש הממשלה הלבנוני מצויה בפגישה שהתקיימה באוגוסט 2004, במהלכה הודיע הנשיא אסד לחרירי כי "החליט" על הארכת כהונתו של נשיא לבנון, אמיל לחוד. אסד הבהיר כי אם חרירי יתנגד להארכת כהונת נשיאו, הוא "ישבור את לבנון על הראש של חרירי".
הדוח כולל תמליל שיחה מוקלטת עם חרירי מפברואר 2005, בו הוא מתאר את הפגישה עם אסד בצבעים פסימיים ומאיימים, ולדבריו אסד אמר לו: "זה מה שהחלטתי (בעניין לחוד), עכשיו תוכיח אם אתה בעד סוריה או נגד סוריה".
דפוסי פעולת החיסול של חרירי ועיתויה חשפו את העובדה, כי בשאר אסד אינו מצליח להיכנס לנעליו הגדולות של אביו חאפז אסד. ניסיונו לחקות את דרכו של אביו, באמצעות חיסול יריבים פוליטיים ושליטה באמצעות איומים והפעלת כוח צבאי, כשלה לחלוטין בלבנון. המדיניות שהייתה נכונה בשנות השמונים והתשעים הסתברה כלא מתאימה לעידן החדש במערכת הבינלאומית.
סוריה נעדרת כיום משענת של מעצמה, והיא איננה משמשת עוד גורם כבימי המלחמה הקרה, ואינה נחשבת נכס אסטרטגי במאבק לחלוקת השפעה במזרח התיכון. הגם שרוסיה ממשיכה לקיים קשרים הדוקים עם המשטר העלאווי ואף מעוניינת למכור לצבא הסורי אמצעי לחימה חדישים, אין מדובר עוד בתמיכה מדינית רוסית בלתי מסויגת במהלכיה של דמשק או בנכונות להתעמת עם ארה"ב עבורה.
רוסיה, שאיבדה את עיקר כוחה לאחר פרוק ברית המועצות, מתמודדת בעצמה עם איום הטרור האיסלאמי בצ'צ'ניה והיא מגלה נכונות רבה יותר לשתף פעולה עם ארה"ב במאבק נגד הטרור הגלובלי.

תאריך:  25/11/2005   |   עודכן:  26/11/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי עבדי
יממה לאחר חשיפת הקלטת בה נשמע מייקל ג'קסון באמירות אנטישמיות, עולים פרסומים לפיהם הוא בדרך להתאסלמות    דוברים מטעמו דיווחו היום כי החליט לתרום מיליונים להקמת מסגד בבחריין    נציגת הנהלת המעריצים בשיחה עם Nfc: "אלה רק שמועות - אין בו שמץ של גזענות"
שלומי דיאז
נדקר סמוך לקבר שמעון הצדיק    חרדים ידו אבנים על ערבים
לילך קדם
מבצע גיוס חברים חדשים למפלגת העבודה נערך בת"א    עמיר פרץ ביקר באיזור שוק הכרמל ואמר כי "מפלגת העבודה הופכת להיות המפלגה של האנשים"
טלספורט
מי שנחשב בעבר לאחד השחקנים הדגולים בעולם, נפטר לאחר מחלה קשה
יוסי עבדי
בטקס קבלת גופות המחבלים מזהיר נסראללה: "עוד שהידים רבים ממתינים לתורם"    השייח' נביל קאוק: "מוצבי צה"ל "חלשים יותר מקורי עכביש"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il