X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
t
מזכ"ל האו"ם, קופי אנאן, קיבל לידיו את ממצאי דוח הביניים של רצח ראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק אל חרירי ראש צוות החקירה הבינלאומית – יפרוש בסוף החודש טרם פורסמו בפומבי ממצאי הדוח הכיוון: סוריה מעורבת ברצח
▪  ▪  ▪
הבדידות המזהירה של הנשיא אסד
יוסי עבדי
אסד הופתע: בניגוד למה שציפו אנשי ממשלו, הרחוב הערבי שותק ולא מתייצב לימינו * ההפגנות הפכו לקריאות לחץ הדורשות מסוריה שיתוף פעולה בינלאומי ומיד * שתיקתו של העולם הערבי ומנהיגיו מצביעה על חששם להצטייר כ"מערערי היציבות" בעיני ארה"ב
לרשימה המלאה

יוסי עבדי
אסד מתקפל: חקירת הקצינים - בוינה

עומר שיקלר
"סנקציות על סוריה יערערו יציבות העולם"

רגעי האמת של ממשל אסד: שלושה ימים לפני תום המועד שנקבע, הגיש (12.12.05) השופט הגרמני, דטלף מהליס, את דוח הביניים השני של חקירת נסיבות מותו של ראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק אל-חרירי, לידי מזכ"ל האו"ם, קופי אנאן. בכירים באומות המאוחדות סירבו למסור פרטים אודות ממצאי הדוח.
בראיון ל-Nfc העריך המזרחן ד"ר גיא בכור כי "בדוח הביניים, יש ככל הנראה ראיות כבדות משקל, מכריעות, על כך שהמשטר הסורי מעורב ברמה הגבוה ביותר ברצח חרירי". סביר להניח כי טרם תופנה אצבע מאשימה כלפי אסד עצמו, הסביר ד"ר בכור, אך לשיטתו, "סוריה צפויה לעמוד בפני סנקציות כלכליות כבדות".
אסד מפחד?
"המזרח התיכון הוא לב העולם וסוריה היא לב המזרח התיכון. אם המצב בסוריה ועירק לא יהיה טוב - כל האזור יהפוך ללא יציב וכל העולם ישלם על כך". דברים אלה אמר נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, בראיון עיתונאי. לדבריו, ניסיון להטיל סנקציות על מדינתו יערער את יציבות האזור והעולם.
אסד נשאל בראיון האם יסכים להסגיר למערב את קרובי משפחתו אשר נחשדים בתכנון ואחריות להתנקשות, ואמר כי כל אדם שיימצא אשם במעורבות ברצח יוכרז כבוגד וייענש בחומרה. עם זאת הוא הוסיף, כי הוועדה חייבת לספק הוכחות חותכות לאשמות. "לא השמות הם שחשובים", אמר אסד, "ההוכחות הן החשובות". "אנחנו לא מסכימים להפיכת החקירה לפוליטית. יש מצב פוליטי מסוים סביב הוועדה אשר משפיע על פעולותיה", הוא הוסיף.
תחילתו של הסיפור: רצח בניחוח סורי
רצח ראש ממשלת לבנון רפיק חרירי בפברואר 2005 ממשיך לרדוף את המשטר הסורי. דוח הביניים של ועדת החקירה של האו"ם שפורסם, מסמן את סוריה כאחראית לרציחתו של חרירי ומעמידה אותה בסכנת סנקציות של האו"ם.
הדוח שהגיש מהליס למזכ"ל האו"ם קופי ענאן, ב- 21 באוקטובר, מחזיק כ- 60 עמודים, המסכמים ארבעה חודשים של חקירה אינטנסיבית במהלכה תושאלו 400 איש והוצגו 60 אלף מסמכים. לפי עיקרי הדוח, נקודת המוצא להבנת המניע לחיסול ראש הממשלה הלבנוני מצויה בפגישה שהתקיימה באוגוסט 2004, במהלכה הודיע הנשיא אסד לחרירי כי "החליט" על הארכת כהונתו של נשיא לבנון, אמיל לחוד. אסד הבהיר כי אם חרירי יתנגד להארכת כהונת נשיאו, הוא "ישבור את לבנון על הראש של חרירי".
הדוח כולל תמליל שיחה מוקלטת עם חרירי מפברואר 2005, בו הוא מתאר את הפגישה עם אסד בצבעים פסימיים ומאיימים, ולדבריו אסד אמר לו: "זה מה שהחלטתי (בעניין לחוד), עכשיו תוכיח אם אתה בעד סוריה או נגד סוריה".
ד"ר בכור: "אם סוריה בלחץ - היא תרצה מו"מ"
בשיחה עם Nfc העריך ד"ר בכור, כי "ככל שאסד יהיה יותר בלחץ - כך יגבר הסיכוי שהוא ירצה לפתוח במשא-ומתן תוך ויתורים". "אני מקווה שלא נתפתה לכך", מבהיר בכור. "מדובר במשטר עלאווי שאין לו כל אפשרות להגיע להסכם שלום עם מדינת ישראל". אם אסד יעמוד תחת לחץ, טוען בכור, "הוא ישתמש בישראל, כקרדום פוליטי בכדי להציל את משטרו מטביעה, ולא ישאף לוויתורים כנים".
ד"ר בכור קושר את התהליכים הסוריים להתרחשויות בשטחים. "ככל שהמתח גובר בהקשר הסורי, כך הוא יגבר בהקשר הפלשתיני", טוען בכור, ומעריך כי "יש קשר בין מה שקורה בסוריה ובין מפלס הטרור בישראל".
התרחישים:
מהפכה איסלאמית? האופוזיציה הסורית כבר "מריחה את הדם". מנהיג האחים המוסלמים, עלי סדר א-דין אל-ביאנובי, סבור, כי ההתפתחויות האחרונות בסוריה, ובעיקר התאבדותו/חיסולו של שר הפנים ראזי כנעאן ומסמלי השליטה הסורית בלבנון, מסמלות את תחילת הסוף של המשטר העלאווי. אל-ביאנובי השוהה בלונדון העריך, כי זו "תחילת ההתפוררות של המשטר הסורי", וכי מורת השלטון תאבד מכוחה ו"המצב הפנימי" יהיה פתוח לאפשרויות שונות" - ברומזו לאפשרות הפיכה צבאית נגד משטרו של בשאר אל-אסד.
סוריה וארה"ב - משתפות פעולה?
סוריה חוששת מהתגברות האיסלאם הרדיקאלי שיוסף לערער את משטרה העדין, ועל כן תשאף לשתף פעולה, גם אם באופן עקיף, עם הממשל שהיא כל כך מוקיעה: ממשל בוש. חיסול שמונה טרוריסטים איסלאמיים בעיירה מצפון לדמשק על-ידי כוחות הביטחון הסוריים, יכול ומצביע על מגמה. הסימנים המעידים על תחילת השינוי, באים לידי ביטוי בצעדים הנוקשים יותר במאבקו של אסד בטרור, ובעצם דאגתו למהלך הפרסום האגרסיבי של פעילותם, במסגרת התקשורת הבינלאומית.
לממשל אסד ולנשיא בוש - משהו במשותף. שניהם חוששים מאל-קאעידה. בתוכנית אסטרטגית שפרסם בן-לאדן באחד מאתרי האינטרנט של ארגון הטרור, הוא קבע כי "שלב העמידה על הרגליים" של האיסלאם הרדיקאלי יחל בשנת 2007 ויסתיים בתחילת 2010. ההתמקדות תהיה באיחוד "מדינות אלשאם" (סוריה, לבנון וירדן) ככוח אחד וכבסיס לעימות ישיר עם "מדינת היהודים" ועם "היהודים בכל מקומות הימצאם".
על כן, החשש מהתחזקות קולות הרדיקאליזם יכול ויביא את סוריה לשיתוף פעולה, גם אם חלקי, עם האמריקנים. לארה"ב אין באמת עניין לפתוח חזית נוספת בסוריה או לטרוף את הקלפים מחדש כפי שעשתה בעירק.
לקחי עירק מלמדים, כי הדרך לדמוקרטיה ארוכה מאוד ובפרט נוכח התחזקות כוחם של הגורמים האיסלאמיים הרדיקליים הרואים בדמוקרטיה הזדמנות להקים שלטון איסלאמי עוין את המערב. מצבה של סוריה בהקשר חמור במיוחד שכן המשטר מבוסס על המיעוט העלאווי אשר הפלתו עלולה לגרום לחוסר יציבות במדינה אשר לה נשק רב להשמדה המונית (בעיקר נשק כימי).
הסכם שלום עם ישראל?
השבוע פרסמה התקשורת הבינלאומית דיווחים לפיהם הסורים פנו לגורמים ערביים שיובילו את חידוש המו"מ עם ישראל. "לא היה ולא נברא כל מגע מדיני עם ישראל", מיהר גורם סורי בכיר (9.12.05) להכחיש בראיון לעיתון א-נהאר הלבנוני. עם זאת, מנהיג ערבי ציין אמש כי "סוריה מעוניינת לנצל את האפיק המדיני כמוצא מהלחץ הבינלאומי".
ה"גרדיאן" הבריטי דיווח כי סוריה ניהלה במהלך כינוס הוועידה האיסלאמית במכה, אשר ננעלה (חמישי, 08.11.05), דיונים עם גורמים ערביים כדי לחדש את המו"מ לשלום עם ישראל, וזאת "בניסיון לחמוק מהעונשים והסנקציות שעלול האו"ם להטיל עליה בגלל רצח חרירי".
אירופה וסוריה - אהבה שנגמרה
אירופה שהסתייגה בעבר מהלחץ האמריקני על אסד ואף שיתפה עימו פעולה באופן שהיה לצנינים בעיני הממשל, התגייסה עתה לימינו של הנשיא בוש. רצח חרירי, ידידו האישי של נשיא צרפת שיראק, גרם אף להפניית עורף של פריז כלפי ניסיונות אסד להסתייע בה להקל על הלחץ הבינ"ל.
ועדת החקירה של האו"ם הפכה למעשה לטריבונל בינלאומי אשר עוסק לא רק בחשיפת רוצחי חרירי, אלא גם בסוגיות הנוגעות לעצם הלגיטימיות של המשטר הסורי בגין תמיכתו בטרור. הוועדה זכתה לסיוע מסיבי של הממשל אשר ככל הנראה גם הזין את חבריה בחומר מודיעיני ייחודי שאפשר את חשיפת החוטים המובילים לדמשק.

תאריך:  12/12/2005   |   עודכן:  12/12/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מחלקה ראשונה
מועצת העיר תל אביב אישרה את הסבת שמו של מוזיאון תל אביב לאמנות    השם החדש יציין את התורמים העיקריים לפרויקט - סמי עופר ורעייתו אביבה אשר תרמו 20 מיליון ש"ח
טלספורט
באדיר ואוגבונה כבשו, פרץ ואלימלך הצטיינו בניצחון הרביעי ברצף של קשטן שחזר למקום השני בטבלה    מכבי ממשיכה להפסיד
עומר שיקלר
משטרת ברזיל חוקרת חשד לפעילות אסורה במספר בנקים זרים    הבנקים: נפתח את הסניפים בתוך ימים אחדים
עומר שיקלר
מכר, עם שותפיו, את חברת ההפקות העצמאית דרים וורקס לאולפני פארמונט תמורת 1.6 מיליארד דולר
יוסי עבדי
כך קובע הדוח החדש מטעם האגודה לזכויות האזרח    "הומואים, לסביות, ביסקסואלים וטרנסג'נדרים עדיין נתונים לאפליה מצד רשויות השלטון וגופים פרטיים", טוענים מחברי הדוח.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il