X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
t
מרכז 'אדוה' - תמונת מצב חברתית 2005 :

"הצמיחה הכלכלית - טובה לעשירים"

הצמיחה הכלכלית מיטיבה עם בעלי ההון ואינה משפיעה על המעמד הנמוך מגלה: שכירים מזרחים מרוויחים כמו השכר הממוצע במשק; אשכנזים - 36% יותר
▪  ▪  ▪
"עני נשאר עני"

יוסי עבדי
אצבע מאשימה נגד ממשלת ישראל

דוח מכון אדווה לשנת 2005, המתפרסם הבוקר (ייום ג', 12.12.05), נותן שוב ביטוי למגמות המדאיגות בישראל. הבשורות אינן טובות. הדוח מציג נתונים הקושרים בין הגידול באי-שוויון, לעובדה כי המשק הישראלי צומח באופן שאינו מאוזן. ובמילים פשוטות: הדוח מצביע על גידול ניכר בפערים.
הדוח מתייחס בעיקר לשנים האחרונות, בהן כיהן ח"כ בנימין נתניהו כשר האוצר; ועתה מכהן ח"כ אהוד אולמרט בתפקיד זה. הדוח נכתב על-ידי ד"ר שלמה סבירסקי ואתי קונור-אטיאס.
אחד הנתונים החמורים העולים מן הדוח, הוא הפערים, ברמות השכר, בין השכנזים למזרחים: אשכנזים מרווחים 36% יותר מהשכר הממוצע במשק, בעוד שמזרחים מרוויחים שכר בגובה הממוצע במשק; שכירים ערבים מרוויחים שכר נמוך יותר הנמוך ב- 25% מתחת לשכר הממוצע במשק.
לטענת מחברי הדוח, "ההשקעות, הייצור והשכר הגבוה - מתרכזים בענפים מעטים, המעסיקים חלק קטן של כוח העבודה והממוקמים במרכז הארץ". ענפים רבים אחרים, טוענים המחברים, "סובלים מהשקעה נמוכה, מגידול נמוך ומשכר נמוך".
בעוד שראשי המדינה ובכירי הפוליטיקאים מציגים את הצמיחה כיעד עיקרי של המדיניות הכלכלית, מרכז אדוה טוען כי צמיחה כשלעצמה "אינה מבטיחה פתרון לשלל הבעיות המציקות כיום לחברה הישראלית: זינוק חד באי-שוויון, הצטמקות המעמד הבינוני, גידול במספר העניים, התעשרות מסנוורת-עיניים של מעטים".
אז מה מציעים מחברי הדוח? כדי להתמודד עם כל אלה, הם טוענים, על הצמיחה להיות מונחית על-ידי מדיניות של פיזור ההשקעות בין כל חלקי החברה ובין כל אזורי הארץ. "יש להעניק לכלל האזרחים את הכלים הדרושים בכדי להשתתף בפעילות הכלכלית" טוענים המחברים.
דוח "תמונת המצב 2005", אשר מתפרסם בחסות מרכז אדוה, מעלה נתונים המדגימים כי הצמיחה הכלכלית ממשיכה לפרוס את ידיה רק בכיס העשירים. בין 1980 ל-2003 גדל התמ"ג לנפש בישראל, מ-5,612 דולר ל-16,452 דולר. עם זאת, נטען בדוח, "הצמיחה התרכזה רק בחלק קטן מן המשק".
העשירים גדלו - על חשבון העניים
דוגמה נוספת העולה מן הדוח נוגעת לשאלת התוצרים של בתי העסק. "בתעשיית ההיי-טק, בעשור 1995-2000, גדל התוצר ב-100%; בפיננסים ושירותים עסקיים, גדל התוצר ב-50%; ועם זאת, קובעים באדוה, "בתעשיות המסורתיות, התוצר גדל ב-4% בלבד".
"בענפים עתירי ההשקעות ורבי הצמיחה, משלמים שכר גבוה יותר", קובע הדוח. "בתעשיות הטכנולוגיה העילית, עלות השכר השנתית הממוצעת עמדה בשנת 2004 על 220 אלף ש"ח - גבוה פי 1.3 מאשר בתעשיית הטכנולוגיה המעורבת עילית, פי 2 מאשר בתעשיית הטכנולוגיה המעורבת מסורתית ופי 2.3 מאשר בתעשיית הטכנולוגיה המסורתית".
בהציגם את הנתונים טוענים המחברים, כי אין פלא, על כן, שהכנסות העשירון העליון גדלו בקצב הצמיחה של התמ"ג, בעוד שההכנסות של מרבית העשירונים האחרים נותרו בלא שינוי משמעותי. לטענתם, "ב-2004, שני העשירונים העליונים קיבלו ביחד 44% מכלל ההכנסות בישראל"; בולט במיוחד היה שכר מנהלים בכירים בחברות בורסאיות: ב-2004, עלות השכר של מנהל בכיר הייתה גבוהה פי 43 משכר המינימום ופי 19 מהשכר הממוצע במשק.
תמונת המצב החברתית לשנת 2005, כפי שמציגים אנשי מרכז אדוה, מתפרסמת כיממה אחת בלבד לאחר פרסום הדוח השנתי של האגודה לזכויות האזרח. גם במסגרת זו נמתחה ביקורת נוקבת על הנהלות המדיניות הכלכלית בישראל.
לדברי מחברי הדוח, "המדיניות הכלכלית של הממשלה פוגעת בזכויות האדם ובראש וראשונה בזכות לקיום בכבוד". קשישים, נאלצים לוותר על מזון ותרופות בשל מצבם הכלכלי; אידיאולוגיית ההפרטה של הממשלה לא מסתפקת בהפרטת חברות כלכליות, ועוברת גם לתחום של סמכויות שלטוניות בתחומים של שירותים חברתיים כגון בריאות, חינוך, רווחה, תעסוקה ובתי סוהר.

תאריך:  12/12/2005   |   עודכן:  13/12/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר שיקלר
שר החוץ הבריטי הודיע כי האיחוד מעכב פרסום דוח העוסק במזרח ירושלים, ההתנחלויות וגדר ההפרדה    מדגיש: נמשיך ללחוץ בצינורות המקובלים
יוסי עבדי
שוד מקורי: אזרח ניו-זילנד החליט כי הדרך הקלאסית של שוד בנקים כבר לא פועלת כבעבר    הוא החליט לנקוט ב"גישה חדשה"    הוא צלצל לבנק והודיע: "אני האדם ששדד אתכם בפעם הקודמת. מלאו שק כסף וחכו לי בכביש"    בכדי לא לאכזב אותו - חיכה לו השוטר עם שק הכסף והאזיקים
עידן יוסף
המרכז הארצי לפיתוח מקומות קדושים גידר את אתר קבר דוד המלך בהר ציון    המקום קדוש גם לנוצרים, שיוכלו מעתה להתבונן בו מבחוץ    הסערה הבאה בין העולם הנוצרי ליהודי?
עומר שיקלר
השניים חתמו על הצהרה משותפת לציון עשור לכינון היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות    השניים דנו בדרכים לשתף פעולה במאבק נגד הטרור העולמי
יוסי עבדי
הרשות הפלשתינית פועלת בשבועות האחרונים לגיבוש תורמים פוטנציאליים    אבו עלא: "רק הם יביאו תקווה לעם הפלשתיני"    מנכ"ל משרד האוצר - בראש המשלחת הישראלית לכנס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il