X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
t
מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, לא עוצר:

מסקנות אישיות נגד משה קרת

הדוח קובע: מסקנות אישיות נגד מנכ"ל התעשיה האווירית מדגיש: "נמצאו ליקויים משמעותיים בתהליך קבלת ההחלטות לביצוע רכישת מניות אלישרא"
▪  ▪  ▪

אצבע מאשימה: מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, מפרסם הבוקר (א', 18.12.05) דוח חריף מיוחד, העוסק בהתנהלות רכישת מניות "אלישרא" על-ידי חברת "אלתא". פרסום הדוח, כך טוען המבקר, הינו בבחינת: "עניין מהותי בסדר היום הציבורי".
בביקורת נמצאו ליקויים משמעותיים בתהליך קבלת ההחלטות לביצוע הרכישה ובבקרה על התהליך. בעקבות ליקויים אלה, טוען לינדנשטראוס, "עלולים לרדת לטמיון סכומי כסף בהיקף ניכר". מבקר המדינה מדגיש את החשיבות הציבורית לפרסום הדוח בעיקר משום ש"אלתא" היא חברה-בת ממשלתית, אשר משאביה הם כספי ציבור.
מדיניות ה"אחריות האישית"
לינדנשטראוס, שלאחרונה מרבה להשמיע את קולו בתקשורת, קורא לשר האוצר ולשר הביטחון, המופקדים על התעשיה האווירית ועל אלתא, לדון בליקויים החמורים העולים מהדוח, לרבות בהיבט האחריות האישית של יו"ר דירקטוריון אלתא ושל נושאי התפקידים. בכך מיישם המבקר את מדיניותו החדשה: להחיל אחריות אישית על מנהלים שטעו ו/או שנהגו באופן שגרם נזק לחברה ממשלתית. המבקר קובע בדוח, כי "ראוי להפיק לקחים מדוח זה כדי למנוע הישנות הכשלים במקרים של עסקות דומות הנעשות בידי חברות ממשלתיות אחרות".
עיקר הליקויים - מה בדיוק קרה שם?
בנובמבר 2002 רכשה אלתא 30% ממניות אלישרא תמורת 100 מיליון דולר. "השקעה זו היא חריגה, ללא תקדים בתולדות אלתא", כותב מבקר המדינה בדוח הטרי. סכום ההשקעה, כך נראה, אף עולה על ההון העצמי של אלתא. "השקעה זו ייחודית גם בכך שהיא מנוגדת למדיניות המוצהרת של הפרטה של חברות ממשלתיות", נכתב בדוח. בעקבות עסקת הרכישה רשמה אלתא הפסדים של כ-15 מיליון דולר.
הביקורת העלתה ליקויים חמורים בתהליך בדיקת שווייה של אלישרא, בתהליך קבלת ההחלטות על מהות העיסקה וגיבושה, וכך בתהליך אישור העיסקה על-ידי דירקטוריון אלתא. "בעיסקה זו", נכתב בדוח, "אלתא לא הבטיחה את עצמה באופן הולם מפני הסיכונים האפשריים הנובעים מרכישה של 30% בלבד ממניות אלישרא".
עוד עלה, כי עסקת הרכישה יצאה אל הפועל "מבלי שהתנאים שקבעו מקבלי ההחלטות - התקיימו במלואם". כמו כן, הדוח מעלה כי עד מועד סיום הביקורת "לא התקיים בין אלתא לבין אלישרא שיתוף פעולה, כמתחייב מהחוזה שנחתם ביניהן".
הדוח קובע: "היה צורך באיסוף נתונים"
הליקויים המשמעותיים, כפי שעלו בתע"א ובאלתא, ברשות החברות ובמשרד הביטחון, מצביעים, בין השאר, על הצורך באיסוף נתונים וניתוחם, לרבות באמצעות מודלים פיננסיים מקובלים, לצורך ניתוח אומדן הסיכונים הכרוכים בביצוע ההשקעה וחישובי הכדאיות.
מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, כותב כי "הליקויים ממחישים את הצורך החיוני לקיים דיונים ממצים על המסקנות וההמלצות במסגרות שונות של מקבלי ההחלטות, תוך מפגש משותף ומיצוי ה"תבונה הקיבוצית" של משתתפי הדיון".
"במודל הארגוני והמשפטי של חברות בכלל ושל חברות ממשלתית בפרט, קיימות מערכות של איזונים ובלמים, לרבות אחריותם של נושאי משרה ודירקטורים, המיועדות להבטיח בקרות נאותות", כותב המבקר. מערכות אלה, ביחד עם החלטת ועדת השרים לענייני כלכלה, שקבעה בקרות מיוחדות לעיסקה הנדונה, "נועדו להבטיח בדיקה חוזרת ונשנית של כדאיות עיסקה כה מהותית ומשמעותית, בטרם השתכללה".
לטענת מבקר המדינה, למרות שבכל התהליך היו מספר צמתים שבהם ניתן היה לבחון מחדש את כדאיות העיסקה - תהליך האיזונים והבלמים כשל, כמתואר בדוח הביקורת. "קיים כבר עתה חשש, כי השקעות בהיקף כספי ניכר, שחלקן הניכר מומן מכספי ציבור, עלולות לרדת לטמיון", כותב לינדנשטראוס.

תאריך:  17/12/2005   |   עודכן:  18/12/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב לוי
משך הנסיעה - 22 דקות    משם ממשיכה הרכבת לתל אביב    מחר תתקיים נסיעה חגיגית בהתשתתפות ראש העיר    בסוף החודש - טקס החניכה הרשמי במעמד ראש הממשלה
מירב לוי
כך לטענת פרופ' ארנון, העומד בראש ה"תוכנית לכלכלה וחברה" במכון ון-ליר    בכנס הראשון של התוכניות יוצגו מחקרי מדיניות הבוחנים את התהליכים הכלכליים-חברתיים בישראל לאורך שנים
שלומי דיאז
החקירה הועברה ליחב"ל מחשש לניגוד עניינים, משום שהיחידה המרכזית של המשטרה היא שחקרה גם את מעשי הרצח בפרשיית חנניה אוחנה    מסתמן: גם אם יוכח שאלזם התאבד תיערך חקירה נגד סוהרים
שלומי דיאז
שניים נפגעו קל    קודם לכן נורו שלושה צעירים תושבי העיר
מירב לוי
זאת עד להסדרת סעיף השיפוי בחוק    ההחלטה - בעקבות הערר של שר האוצר לפיו סעיף השיפוי יחול רק לאחר שנה מיום כניסת החוק לתוקף    אלדר: שר האוצר נענה ללחצי החברות הסלולאריות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il