X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
כתב Nfc הצטרף לחוקרי מצ"ח בפעולת מניעה לאיתור משתמשי סמים צה"ל נלחם בנגע הסמים
▪  ▪  ▪

צה"ל רואה בחומרה כל שימוש של חיילים בסמים ובאלכוהול ומתנגד לגישה רשלנית, לא איכפתית וחסרת זהירות של החיילים בקשר לסיכונים ששימוש בסמים ובאלכוהול עלול לגרום. כחלק משבוע מניעת השימוש בסמים ואלכוהול בצה"ל שנערך השבוע הצטרף כתב Nfc לאנשי יחידת מצ"ח בפעילות מנע שקיימו.
במהלך שבוע מניעת שימוש בסמים קיימה יחידת מצ"ח (משטרה צבאית חוקרת) פעילות מנע מוגברת ביחידות צה"ל השונות. מצ"ח נטלה כ- 3,000 דגימות שתן מחיילים ביחידות צה"ל ברחבי הארץ, במטרה לאתר משתמשים בסמים. כל שנה דוגמת יחידת מצ"ח מעל ל- 10,000 חיילים וחיילות. Nfc הצטרף לפעולה שכזו באחד מבסיסי צה"ל תומכי הלחימה בצריפין.
"פעולת המניעה היא חלק מהפעילות שמבצעת מצ"ח נגד החיילים המשתמשים בסמים. החיילים צריכים לדעת שאם הם משתמשים בסמים - מצ"ח יתפסו אותם. אנחנו רוצים להיות בתודעה של כל חייל וחייל", אומר סא"ל ארז רבן, מפקד יחידת מצ"ח מרכז.
לפני שהחוקרים אשר לוו בשוטרים צבאיים יצאו לפעולה, התקיים תידרוך לקראת הפעולה. את התדרוך קיים מי ששימש כמפקד הפעולה, סגן נדב חומד. במהלך התידרוך הוא פרט באוזני החוקרים את אופי הפעולה, חזר על נהלי מקרים ותגובות, ופירט נהלי עבודה שונים. לפעולה התלוו גם רכז מודיעין של מצ"ח וכן אנשי בילוש.
פעולת המנע תואמה ביחידה עם מפקד הבסיס אשר ריכז את החיילים במועדון היחידה וליווה את הפעולה. סגן חומד הסביר כי נוכחותו של מפקד היחידה חשובה כדי למנוע בעיות עם חיילי היחידה אשר עשויים להתנגד לפעולה.
סא"ל רבן הוסיף, כי לעיתים ישנן תקריות עם חיילים המסרבים למסור דגימת שתן אשר מתפתחות, לעיתים רחוקות, גם לתקריות אלימות, במקרים שכאלה, נוכחות נציג יחידה מסייעת ואף יכולה לתרום להרגעת הרוחות.
כאשר החוקרים נכנסו לחדר בו כונסו החיילים הם התקבלו בצחוקים ובהערות ביניים. לדברי החוקרים, הם רגילים לדבר.
הפעולה עצמה פשוטה מאוד. החוקרים פונים לחיילים ושואלים אותם האם הם מוכנים למסור דגימת שתן לגילוי סמים. לחיילים קיימת האפשרות לסרב. במקרה שכזה, ובמידה ולא קיים מידע מודיעיני על החיילים, הם ישוחררו, מאחר שפקודות צה"ל אינן מאפשרות לחייב חייל לתת דגימת שתן לגילוי סמים. חייל אשר קיים לגביו מידע מודיעיני כי הוא השתמש בסמים ניתן לחייבו למסור דגימת שתן תחת צו של קצין שיפוט צבאי בכיר. במקרה ואז יסרב למסור דגימה הוא עלול למצוא עצמו נאשם בסירוב פקודה ואי קיום הוראה מחייבת.
מרבית החיילים הסכימו לתת דגימת שתן. חוקרי מצ"ח ליוו אותם לתא השירותים הקרוב. חוקר מצ"ח, רב"ט עומרי, ציין כי תפקיד החוקר להשגיח כי החייל לא מחדיר חומרים זרים לכוסית הדגימה ולכן דלת תא השירותים פתוחה והחייל עומד עם גבו לחוקר.
"בגלל שבוע הסמים אנחנו עושים יותר פעולות מבשיגרה, אבל בכל מקרה - לכל חוקר יוצא לפחות פעם בחודש לצאת לפעולת מנע שכזו. לעיתים אף יותר מפעם בחודש", הוסיף החוקר.
הדגימה נלקחת בכוסית חד-פעמית המשמשת כערכת שדה. תוך דקות מעטות מרגע מסירת הדגימה החוקרים בשטח מקבלים אינדיקציה ראשונית לשימוש במגוון של סמים, החל ממריחואנה וחשיש ועד הירואין.
החוקר מציין, כי במידה וחייל נמצא כמשתמש בסמים, הוא נלקח לבסיס מצ"ח הקרוב לחקירה באזהרה כדי לשמוע את גירסתו והוא עלול למצוא את עצמו במעצר. "פעמים רבות במהלך פעולות מנע שכאלה אנחנו מוצאים חיילים שהשתמשו בסמים. אנחנו לוקחים אותם לבסיס כי בשטח אין את התנאים המתאימים לשוחח עם החייל".
סא"ל רבן מסביר, כי דגימת שתן אשר מעידה שהחייל השתמש בסמים, נשלחת למעבדת הטוקסיקולוגיה של בית החולים תל השומר על-מנת לקבל תוצאה מוחלטת אשר משמשת כראייה בבית המשפט. "חייל שבמעבדה מאושר כי השתמש בסמים - זו הרשעה מיידית בבית הדין", הוא אומר.
למרות הצחוקים של חיילי היחידה בה ביקרנו ניתן היה לראות על פניהם של אחדים מהם גם הבעת חשש. סא"ל רבן ציין, כי צה"ל מעוניין להכניס לתודעה של החיילים את הידיעה כי במידה וישתמשו בסמים - מצ"ח תגיע אליהם. עוד הוא ציין, כי בפעולות המנע משלבים, בנוסף לדגימות השתן גם חיפושים במגורי החיילים ולעיתים מתלווה לפעולה גם כלב המאומן באיתור סמים.
בפעולה זו לא נמצאו חיילים אשר עלה בדגימות השתן שלהם עלה חשד, כי השתמשו בסמים אך בשבוע מניעת הסמים נתפסו עשרות חיילים שדגימות השתן שלהם העידו על שימוש בסמים. לפחות 21 מהם נעצרו.

תאריך:  23/12/2005   |   עודכן:  23/12/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר שיקלר
באתר החרמון מדווחים על שלג היורד מהבוקר    סכנת שטפונות בנחלים ובמקומות הנמוכים    שיפור במזג האוויר צפוי רק לקראת אמצע השבוע
שלומי דיאז
רכב פגע במכוניתם כאשר נכנסו לצומת    נבדק חשד שנהג הרכב הפוגע נסע באור אדום    הרוג בתאונה בבקעת הירדן
שלומי דיאז
הצעיר ירה בעצמו למוות בדירתו    הצעירה נמצאה סמוך לבניין מרחק כמה רחובות    נראה כי נחנקה למוות
מחלקה ראשונה
האנטישמיות והכחשת השואה במצרים חוזרת לאופנה; עיתון רשמי במדינה: היטלר דווקא היה בעד יהודים, תאי הגזים שימשו לחיטוי בגדים ותו-לא
יהונתן דחוח-הלוי
תרבות הסווינגרים קיבלה השבוע עידוד בעקבות פסיקת בית המשפט העליון בקנדה, לפיה מין קבוצתי אינו עומד בסתירה לחוק הגם שהוא מעורר שאלות מוסריות - בישראל לא מחכים לפסיקת בית המשפט - אתר אינטרנט מציע שירותי מין קבוצתי בוילה דיסקרטית בהרצליה לחברים במועדון האורגיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il