שר התחבורה, מאיר שטרית, הורה לאנשי משרדו ליישם בהקדם רפורמה מקיפה בשוק רכבי הליסינג, כדי להסדיר את הענף. בכוונתו של השר שטרית לדרוש ממשרד האוצר להעלות משמעותית את שווי השימוש לרכב צמוד, ואת אופן חישוב קבוצות הרישוי, באופן שלא יתאפשר "לתפור" רכבים עם אבזור בטיחותי נחות.
בעקבות הגידול העצום בכמות כלי הרכב הנמכרים לחברות הליסינג - כ-70% מכלל הרכב החדש שנמכר בשוק - וההשלכות הנובעות מכך, הורה לפני כחודשיים שר התחבורה לאנשי המשרד להכין עבודת מטה לטיפול בעניין בדגש על הסדרה בטיחותית. המלצות המטה הוגשו השבוע לשר והוא אישר אותן.
הצעדים כוללים, בין היתר:
1) הטלת חובת רשיון על חברת ליסינג בדומה לחברת השכרה כבסיס להסדר ושליטה בענף. התנאים יכללו תיעוד אחזקת הרכב, הטלת חובת ביטוח צד ג' על רכבי ליסינג, אופן הטיפול ורמת הבטיחות, שימוש בחלפים, ביקורות בטיחות ועוד.
2) רישום מקוריות רכב ליסינג תפעולי ברשיון הרכב, על-מנת ליידע את רוכש הרכב כי הרכב היה בשימוש חברת ליסינג.
3) הטלת חובת מבחן רישוי ("טסט") כבר לאחר שנה, במקום שנתיים כנהוג ברכב חדש רגיל.
השר שטרית הבהיר, כי הפרסומים האחרונים בעניין כוונת משרד התחבורה לבטל את רישום הידיים ברשיון הרכב אינם נכונים, וכי עמדתו היא כי רישום מספר הבעלים הקודמים הוא מידע חיוני שחובה לכלול אותו ברשיון הרכב. השר הורה חד-משמעית לאנשי משרד התחבורה להמשיך ולרשום את מספר הבעלים הקודמים ברשיון הרכב.
שר התחבורה שטרית אמר עוד, כי לדעתו המצב שבו כמות כה גדולה של רכבים נמכרת לשימוש חברות הליסינג גורם לחוסר איזון בשוק הרכב בישראל, דבר המשליך על אמינות ובטיחות כלי הרכב ואף פוגע ברוכשי הרכב המשומש.
לדבריו, הדבר מנוגד למדיניות הממשלה בדבר צמצום כמות הנסועה; עידוד השימוש בתחבורה ציבורית; ושמירה על זיהום אוויר מינימאלי.
השר שטרית הוסיף, כי יפעל מול משרד האוצר על-מנת להעלות בצורה משמעותית את שווי השימוש לרכב צמוד, שכיום אינו משקף אפילו מחצית מן העלות האמיתית, וכי רק העלאה משמעותית של שווי השימוש תביא לאיזון נכון בשוק הרכב.
בכוונת שטרית גם לדרוש מן האוצר לא לכלול את עלות אביזרי הבטיחות ברכב בחישוב קבוצת השימוש.