X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
הביקורת על מעבר רפיח – גם מתוך מערכת הביטחון:

קצין בכיר: "מעבר רפיח - עבודה בעיניים"

בשיחה עם Nfc תוקף קצין בכיר את הסכם מעבר רפיח "צריך להגיד את האמת לציבור. אין כל יכולת ישראלית לפקח על המעבר. הכל מצגת שווא"
▪  ▪  ▪

"המעבר הבטוח": השבוע עמד שר הביטחון תחת אש פוליטית. חברים בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ובראשם היו"ר יובל שטייניץ, תקפו את השר שאול מופז, והאשימו אותו בהונאת הכנסת והציבור, על שטען כי קיים הסכם להפעלת המעברים (באזור רפיח) בין ישראל למצרים, בעוד שהאמת פשוטה: "אין הסכם שכזה, והדבר לא היה ולא נברא".
כבר לפני מספר שבועות חשף ח"כ יובל שטייניץ כי בניגוד לדיווחו של מופז, כלל לא נחתם הסכם כזה, וכי מדובר בנייר טיוטא שהועבר לאמריקנים אך אינו חתום על-ידי הצדדים.
בשיחה עם Nfc הגדיר קצין בכיר את הסכם המעברים כ"עבודה בעיניים". הבכיר מתח ביקורת קשה ונוקבת על דרך ההתנהלות של מימוש ההסכם הביטחוני ברפיח, וקבל על תיפעול החמ"ל המשותף של ישראל, הפלשתינים ומשקיפי האיחוד האירופי. לטענתו, "ההסכם עצמו היה בדיחה עצובה, רשלני, ולמעשה אין לו שום יכולת להשיג את המטרות שלשמו הוא יועד".
לטענת הבכיר, ניתוח ההתנהלות של המעבר, מאז הפעלתו, מלמד על אוזלת יד מוחלטת של ישראל ביכולת לוודא אם באמת מחבלים יוצאים את המחסום, שכן קיימות בתהליך שתי נקודות תורפה מרכזיות. הקצין הבכיר טוען בשיחתו עם Nfc כי "הקושי המרכזי הוא מעצר מחבלים שעוברים בשמות בדויים". לדבריו, "לא קיימת שום מערכת תוכנה או יכולת אמיתית לזיהוי תמונות באמצעות הווידיאו, כך שישראל אינה יכולה, בפועל, לעצור את המחבלים שעוברים ושבים בין גבולות המעבר".
הקצין מותח ביקורת ישירה על עמוס גלעד, שבזמנו עמד מאחורי ההסכם ושיבח אותו. "עדיף לנו לנתק כל קשר מול הפלשתינים בשאלת המעברים, שכן ממילא כל המחבלים יוצאים חופשי", אומר הקצין. "אם אנחנו שם, האחריות מוטלת עלינו. אם נתנער מההסכם הרשלני, נוכל לעמוד מהצד להפעיל לחץ גדול יותר על הרשות. האחריות תהיה בידיים שלהם", הוא טוען. לסיכום טוען הקצין, "צריך להגיד את האמת לציבור, אין יכולת ישראלית לפקח על מעבר רפיח. הכל מצגת שווא".
הסכם מעבר רפיח - יציר אמריקני
ההסכם בין ישראל לרשות הפלשתינית בנוגע למעבר רפיח מעניק לישראל סמכות לבצע בקרה על מעבר פלשתינים, ובמסגרת זו אף לבדוק את העוברים באמצעות קבלת תמונה בזמן אמת לצורך זיהוי. ההסכם, שאושר בלחצה של מזכירת המדינה האמריקנית, קונדוליזה רייס, ביום 15 בנובמבר, הוצג כהישג ישראלי וכמספק מבחינה ביטחונית על אף הגבלת השליטה הישראלית במעבר.
בחינת תיפקודו של מעבר רפיח בתקופת הפעלתו בחודש האחרון מעלה, כי אין בכוח ההסדרים המדיניים למנוע באופן מוחלט יציאתם לחו"ל של פעילי טרור. בשבועות האחרונים יצא את רצועת עזה אחד ממנהיגי הזרוע הצבאית של החמאס, בדרכו לפגישות עם הנהגת החמאס בסוריה. המדובר בד"ר ניזאר ריאן, שעמד בראש הכוחות הלוחמים של החמאס בצפון הרצועה, ונחשב לאחד המנהיגים הכריזמטיים והבולטים כיום בחמאס.
ריאן, שבנו נהרג באינתיפאדה במסגרת פיגוע התאבדות, נפגש בסוריה עם ראש הלשכה המדינית של החמאס, ח'אלד משעל, והשתתף בכנס במחנה הפליטים אלירמוך מדרום לדמשק, לציון יום השנה להקמת החמאס. בנאומו בפני משתתפי הכנס, הביע ריאן מחויבות לג'יהאד "עד לסילוק הכיבוש הישראלי מכל שעל של אדמת פלשתין". הוא תמך בדבריו של ראש הממשלה, אריאל שרון, שאמר: "דין נצרים כדין תל אביב", בהדגישו, כי "ההתנגדות (המינוח הפלשתיני לג'יהאד) אשר שחררה את נצרים תצליח בסופו של דבר לשחרר גם את האדמה הפלשתינית של תל אביב".
רפיח - "המעבר הבטוח" של ארגוני הטרור
ארגון החמאס מצידו, לא טרח להסתיר את עובדת יציאתו של ריאן לסוריה, ונראה, כי איננו חושש מנקיטת צעדים על-ידי ישראל למניעת חזרתו לרצועת עזה או למעצרו. מעבר רפיח הופך, אפוא, למעבר גבול המאפשר לארגוני הטרור קשר ישיר עם ההנהגות בחו"ל לשיפור יכולת השליטה, התיאום, חילופי מידע וגיוס וכספים למימון פעילות הטרור.
לא רק בחמאס. גם בכירים בג'יהאד האיסלאמי, ובהם מבוקשים בכירים, יצאו החודש לסעודיה כחלק ממצוות העלייה לרגל למכה, ושבו ללא כל הפרעה. במכה, כך נמסר, הם קיימו ישיבות עבודה עם הנהגת הג'יהאד האיסלאמי שהגיעה מסוריה ומלבנון, ובין היתר דנו במדיניות הפיגועים.
בכירים בארגון הג'יהאד האיסלאמי העידו בימים האחרונים, במסגרת ראיונותיהם לתקשורת הפלשתינית עד כמה מעבר רפיח, האמור להיות בפיקוח ביטחוני ישראלי, הפך למעשה ל"מעבר בטוח" לארגוני הטרור. בארגון לא חששו לפרסם את שמות היוצאים את המעבר לסעודיה. לטענת דובר הארגון, בין המשתתפים בתפילות החג במכה היו גם מוחמד אלהינדי, השייח' עבדאללה שאמי, מוחמד אלחראזין, הישאם סאלם, עומר שלחו, חסן עבדו, ועומר דאוד וחוסיין נח'אלה. המחבלים, שרובם מבוקשים על-ידי מערכת הביטחון הישראלית, לא נעצרו במעבר, לא עוכבו ולא תושאלו.
התגובות
על-רקע הדברים הקשים שהשמיע באוזננו הקצין הבכיר, פנינו לקבל את תגובתו של צה"ל, בסוגיות הבאות: מדוע מערכת הביטחון לא נקטה בצעדים מול המבוקשים הבכירים? מה האינטרס הישראלי בשימור תיאום ביטחוני שאין בו שום תוכן, ואינו מניב תוצאות? אילו כלים יש בידי ישראל בכדי לאתר, בפועל, תמונות של מבוקשים החוצים את המעבר? כיצד נערכת מערכת הביטחון לתופעת "התחפושות" של פעילי ארגוני הטרור, אשר מסווים את זהותם בעת המעבר? כמה פעילי טרור נעצרו מאז שכלול הסכם מעבר רפיח?
מדובר צה"ל נמסר כי "סוגיית הפיקוח על מעבר הגבול איננה בתחום אחריותו של צה"ל". בעקבות תגובתם, פנינו למשרד הביטחון בשאלות זהות, על-מנת לקבל נתונים בסיסיים על דפוסי הפיקוח הביטחוניים. במשרד הביטחון נמנעו מלמסור את הנתונים, ולחלופין מסרו את התגובה הבאה: "ישנם עדיין פערים במימוש ההתחייבויות הפלשתיניות במעבר רפיח".
לדבריהם, "מערכת הביטחון רואה את העניין בחומרה רבה ופועלת בערוצים מדיניים בכדי לטפל מיד בתופעה. מסרים הועברו לאמריקנים, לאירופאים ולמצרים, שאם הנושא לא ייפתר, ישראל תהפוך את המעברים ארז וקרני, למעברי גבול בינלאומיים. העבודה בעניין כבר החלה".

תאריך:  28/01/2006   |   עודכן:  28/01/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלומי דיאז
המצב הכלכלי מוביל שודדים "לעקוץ" באמצע הלילה עסקים פתחוחים    עשרות מיקרים נרשמו מאז תחילת החודש ברחבי הארץ    המשטרה מתקשה לעצור חשודים
אסף גדות
החברות Google ו-Sun משתפות פעולה בפרויקט חדש אשר מטרתו לעזור במלחמה נגד תוכנות ריגול ופרסום
אסף גדות
מחקר חדש שנעשה בארה"ב קובע כי תקשורת ווירטואלית דרך האינטרנט דווקא מעשירה את חיי החברה של הגולשים ולא מחליפה אותם
שלומי דיאז
צעיר בן 22 נהרג כשרכב בנגב על טרקטורון    אישה בת 75 נהרגה בתאונה בכביש איילון    רוכב אופניים נהרג בצומת בני עטרות
יוסי עבדי
אחרי התבוסה, מגיע המשבר: הקרע בפת"ח מעמיק    עימותים בעזה, רכבים עולים באש    תהלוכות המחאה מתפשטות ברצועה    דרישת הפעילים: "אבו מאזן - תתפטר"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il