X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
הממשלה התרשלה בטיפול במפונים

המבקר: הטיפול במפונים - מחדל מתמשך

מבקר המדינה מפרסם דוח חריף במיוחד על דרך התנהלות הממשלה בעת הפינוי: "סחבת מתמשכת, חוסר תקציבים והיערכות לקויה" 250 משפחות טרם קיבלו דיור קבע
▪  ▪  ▪

חיצי הביקורת - נוחתים: מבקר המדינה, השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס, מפרסם (ד', 08.03.06) דוח חריף במיוחד המעלה תמונה קשה באשר לדרך התנהלותה של ממשלת ישראל ומנהלת סל"ע בטיפול מפוני תוכנית ההינתקות.
-"מנהלת סל"ע לא הייתה מוכנה לפינוי"
-הציון על היערכות הרשויות: בלתי מספיק
חצי שנה לאחר פינוי עזה, כותב המבקר: "ממצאי הדוחות הנוכחיים מעלים בעליל כי משרד ראש הממשלה, מנהלת סל"ע וכמה מהמשרדים הייעודים - לא נתנו את דעתם די הצורך לקליטת המפונים". כל השתהות בעניין זה, מבהיר לינדנשטראוס, "יש בה משום ביטוי ברור של מחדל מתמשך. המפונים זכאים לסיוע מיידי, ומוטב שעה אחת קודם".
הדוח הנוכחי של מבקר המדינה מצטרף לדוח שכבר הוגש בנושא מיגון היישובים בגזרת עוטף עזה, לפני כחודש וחצי. במסגרת זו יצא לינדנשטראוס נגד "התנהלות תהליך בלתי סביר ובלתי יעיל שהתמשך פרק זמן ארוך, עם דיונים שהסתיימו ללא תוצאות יישומיות". בדוח על מיגון היישובים, ציין המבקר כי "מן הראוי להפיק את הלקחים מההתנהלות שהתגלתה ואשר אפשר לסכמה כבעייתית ביותר בתהליכי קבלת ההחלטות וביצוען, בייחוד בנושאים מכריעים, דחופים ורגישים הנוגעים לשמירה על חיי אדם". לשיטתו, האחריות במקרה זה מוטלת תמיד על בעל התפקיד הבכיר ביותר, "ובמקרה זה על שר הביטחון".
"מפונים חיים בדיור ארעי וללא תעסוקה"
בפתח דברי הביקורת בדוח זה, מדגיש מבקר המדינה כי הדוחות המעודכנים "רבי משמעות וחמורים". גם אם חלפו חודשים ארוכים, הוא כותב, הרי ש"נשארו עדיין מפונים רבים בדיור ארעי וללא תעסוקה". המפונים שילמו עקב הפינוי מחיר אישי כבד, מדגיש המבקר. "הטבת מצבם של המפונים ותנאי חייהם כיום היא חובה המוטלת על המדינה ומוסדותיה, חובה רבת חשיבות".
התמונה שמשרטט לינדנשטראוס קשה ובעייתית. לדבריו, העיכובים בגיוס ובקליטת כוח אדם במנהלת סל"ע וקליטת המפונים ברשויות המקומיות, לא נבעו מהיעדר חוקים ונהלים מתאימים, "אלא מהסחבת בפעילות הגורמים המופקדים על כך, במקרים שהנסיבות דרשו פעולה נחושה ונמרצת".
לא נערכו, התעוררו מאוחר מידי
הממצאים העיקריים של מבקר המדינה מעלים, כי ההנחיות שקיבלו הרשויות המקומיות ממשרדי הממשלה, ובעיקר משרד ראש הממשלה, משרד הפנים, משרד החינוך ומשרד הרווחה, היו חלקיות ולא מפורטות די הצורך. "חלק מהן ניתן באיחור וללא אסמכתה בכתב", נטען בדוח. לינדנשטראוס מדגיש: "בעיקר לקו ההנחיות בכך שלא צוינו בהן מקורות המימון של הפעולות הדרושות לקליטת המפונים ברשויות המקומיות. היעדרן של הנחיות מפורטות, הוא מסביר, פגעה בהיערכותן של הרשויות המקומיות בקליטת המפונים.
הממשלה צריכה עתה להתמודד מול קולות הביקורת שמעלה המבקר. הקו העיקרי שמנחה את הדוח בן 73 העמודים מדגיש את כישלון ההיערכות. לדעת משרד מבקר המדינה, היה ניתן לדעת זמן סביר לפני הפינוי, אילו מבנים לא יהיו מוכנים למגורים ביום הפינוי, וממילא כמה מהמשפחות שהיו מיועדות לגור בהם יזדקקו לדיור ארעי.
"כחודש לפני הפינוי", כותב המבקר, "ידע משרד רה"מ שביום הפינוי יהיה צורך לשכן במרכזי דיור ארעי את המפונים שאמורים לגור באופן זמני ביישוב יד חנה, וכחודשיים לפני הפינוי הוא ידע שיהיה צורך בפתרונות ארעיים למפונים שאמורים לגור בכרמיה". דבר לא נעשה.
המבקר לינדנשטראוס שמרבה להניף את דגל "האחריות האישית" של בכירי הממשל, קובע כי כדי להסיר חסמים בירוקרטים המעכבים ביצוע משימות דחופות ולהאיץ את קצב קבלת ההחלטות, "היה על השרים הנוגעים בדבר להטיל את כל כובד משקלם כדי לקדם את הנושא ולהוציא לדרג המבצע הנחיות ברורות ונחרצות". גם כאן, הוא קובע, הבכירים נזכרו מאוחר מידי.

לעיון בדוח המבקר
תאריך:  07/03/2006   |   עודכן:  08/03/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אריאל שרון / Ariel Sharon
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעל לוי
סקר שנערך לרגל יום האישה הבינלאומי מגלה, כי אמון, משחק מקדים והנאה מסקס חשובים לנשים הישראליות    אפילו מאוד חשובים    37% מקיימות יחסי מין מעל ל-3 פעמים בשבוע
יוסי עבדי
עכשיו זה כבר מתוך הפרלמנט הפלשתיני: מחמוד א-זהאר אומר במסגרת הפגנה למען שחרור האסירים: "ארגון החמאס לא מפחד, ולא יהסס, לחטוף חיילים ציוניים במטרה לשחרר את אנשי ההתנגדות"
שלומי דיאז
המדובר בעיסאם זועבי    סייע לחלץ שוטרים שהמון זועם שניסה לפגוע בהם בכניסה לכנסיית הבשורה בנצרת
יהונתן דחוח-הלוי
שיר ילדים המתפרסם בעיתון הילדים של החמאס מאדיר את ערך הג'יהאד נגד "הפולשים הישראלים" - החמאס ממשיך לחנך את הדור הצעיר, במוסדות החינוך הכפופים לה, ללכת בדרך המחבלים המתאבדים המוצגים כמודל לחיקוי
עומר שיקלר
סוכם מתווה עקרונות הסכם העבודה להפרטת ופיצול בז"ן    במסגרת ההסכם נקבע הביטחון התעסוקתי של העובדים וכן נקבעו מענקי הפיצול וההפרטה להם יזכו העובדים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il