בקשתי הראשונה היא שאייל (מנכ"ל המשרד) יראה בבקשה (במצגת) את המצב הקיים. אנחנו נביא אתכם קודם לראות את דרך הייסורים שעוברים אזרחי ישראל בקבלת אישור בניה היום. הנה השלבים: קשה להאמין בדבר כזה, אבל הוא קיים וזה עומד להשתנות (הצגת המצגת).
תודה רבה. אני מקווה שאתם התרשמתם. אנחנו חסכנו לכם עכשיו בערך שעה של הסבר רק לעבור על תהליך הרישוי כדי להתרשם מהתסבוכת הבירוקרטית, מהמפלצת הבירוקרטית שיש פה, שיוצרת במדינת ישראל מצב שכמעט ואינו מצוי בשום מדינה אחרת. הוא בוודאי שאינו מצוי בכל מדינה מתוקנת ומתקדמת. ואנחנו עומדים לשנות את זה ולהפיל את חומות הביורוקרטיה, לפשט את התהליכים, לקצר אותם ולעשות אותם שקופים ויעילים. אני אגע בכל זה, אבל לפני כן אני רוצה לקשור את זה אל החזון שלנו לגבי כלכלת ישראל ומדינת ישראל.
אנחנו נפגשנו כאן לפני כמה חודשים, שר האוצר ואנוכי, בינתיים הצטרף אלינו גם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, ואנחנו הצגנו כאן תוכנית לייצוב והצלת הכלכלה, להזנקתה. אני חושב שאנחנו יכולים להגיד היום במעמד הזה, שהתוכנית הזאת מצליחה, ומדינת ישראל נמצאת כרגע במעלה רשימת המדינות המפותחות והיציאה מהמשבר הכלכלי.
הנתונים אינם סופיים אבל הם חיוביים למדי ואני חושב שהם משקפים גם את עוצמת כלכלת ישראל, העוצמה הטמונה בעם הזה, אבל גם את העוצמה של המדיניות שאנחנו מובילים ואנחנו מתכוונים להוביל - החזון הכלכלי שלי הוא של ישראל כמעצמה כלכלית אזורית ומעצמה עולמית בטכנולוגיה.
כדי שהחזון הזה ימשיך להתממש, אנחנו חייבים להמשיך לעשות את הרפורמות שמסייעות לצמיחה. כל הצרכים שלנו בביטחון, בחינוך, בבריאות, בחברה, בתחומים אחרים, כולם מותנים בצמיחה. הצמיחה שחוללנו בשנים האחרונות, מאז הרפורמות הגדולות בין 2003-2005 שהזניקו את הצמיחה הזאת והביאו אותנו עד הלום.
הצמיחה הזאת נעשתה למעשה ללא שוק הבנייה, ללא מנוע מרכזי של בנייה גם של מגורים, גם של עסקים, גם של אתרים. הוא נעשה חרף העובדה שבתחום הזה במדינת ישראל, בתחום הזה, יש חנק קשה, חנק ייחודי שראיתם דוגמה אחת לו באחד התהליכים שהראינו עכשיו (המצגת).
מדור הייסורים הזה שצריך לעבור כדי לקבל אישור לבנייה זה רק אחד מהמכשולים שהביורוקרטיה הישראלית הציבה לאורך השנים למי שרוצה לבנות, כלומר שאם נוכל לסלק את המכשולים הללו נוכל לתת תאוצה אדירה, מנוע צמיחה אדיר לכלכלת ישראל, להמשך הצמיחה כדי שנממש את החזון של כלכלה, של מעצמה כלכלית אזורית ומעצמה טכנולוגית עולמית. הבנייה היא נדבך יסודי בזה.
יש בזה עוד אלמנט. זוגות צעירים נאלצים היום, כיוון שהבנייה חנוקה, חלקים שלמים בגליל ובנגב הם מחוץ למשחק, אנשים נדחסים לרצועה הקצרה והצרה של חדרה וגדרה וירושלים, ומחירי דירות אסטרונומיים כיוון שמחצית ממחיר הדירה במקומות האלה הוא מחיר הקרקע, כיוון שאין קרקע, כיוון שאין תכנון, כיוון שאנחנו לא מתפרסים לגליל והנגב, המחירים הם אסטרונומיים וההיצע הוא מזערי.
כתוצאה מזה זוגות צעירים, יותר ויותר חיים עם ההורים שלהם. חיילים משוחררים ידם אינה משגת להשיג דירה. אזרחי ישראל רואים בהשגת דירה איזה יעד, איזה חלום נשגב שהם צריכים למשכן חלק ניכר מחייהם כדי להשיגו. זה לא חייב להיות כך, זה יכול להשתנות.
בשביל לשנות את זה אנחנו עושים שלושה שינויים מרכזיים. השינוי הראשון הוא כמובן ביצירת מלאי, הגדלת היצע הקרקע. הדבר השני זה יצירת רשת תחבורה ארצית שתחבר את הגליל והנגב למרכז הארץ, והדבר השלישי זה המהפכה שאנחנו מביאים בתכנון ובבנייה.
הנדבך הראשון, השינוי, הרפורמה הגדולה בקרקעות כבר התבצע. ישבנו פה יובל (שר האוצר) ואני והצענו את המהלך הזה. אמרנו שנעשה אותו עוד במהלך מערכת הבחירות וביצענו. המהלך השני של תוכנית תחבורה ארצית עומד להתבצע ויובא להכרעת הממשלה בעוד שבועיים. אנחנו גם אותו מבצעים. אגב, בארה"ב למשל, אתה יכול לעלות על אוטוסטראדה בניו-יורק ולהגיע בלי רמזורים ללוס אנג'לס. במדינת ישראל הקטנטנה זה בלתי אפשרי. יצאת מכביש 6 ונתקעת בוואדי ערה או איפה שזה לא יהיה. וזה עומד להשתנות. אין שום סיבה שלא תוכל לנסוע מקרית שמונה בצפון עד אילת בדרום בלי לפגוש רמזור אחד. אין שום סיבה שלא נהיה מחוברים ברשת רכבות. זה יובא בעוד שבועיים.
המהלך השלישי שאנחנו מציגים היום, הוא פרי עבודה משותפת עם ידידיי שר הפנים, אלי ישי, ושר האוצר, יובל שטייניץ, וטיפול נמרץ מאוד של מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי. אנחנו מביאים היום את המהפכה בתכנון ובנייה. המהפכה הזו מבוססת על ההבנה שככה אי-אפשר להמשיך. לא יכול להיות שאנחנו נהיה מקום 120 בעולם בזמן שלוקח לקבל היתר בנייה. 120. אני מזכיר שאנחנו מקום ראשון בחדירה של מחשבים אישיים לבתים. מקום שלישי או רביעי בחדירה של טלפונים סלולאריים לאוכלוסיה. אנו לא במקום העשירי בעולם בקבלת היתרי בניה וגם לא במקום ה-20. אנחנו במקום ה-120. אנחנו בעצם מדינה בתחתית מדינות העולם השלישי בזמן שלוקח לחצות, לקרוע, את ים הסוף של הביורוקרטיה הממשלתית ואנחנו הולכים היום לשנות את זה. אנחנו הולכים לשנות את זה בשלושה עקרונות חשובים. העיקרון הראשון זה יעילות, השני זה שקיפות, והשלישי זה מלחמה בשחיתות.
היעילות, פירוש הדבר לקצר הרבה מהתהליכים שראיתם כאן. הרבה מהתהליכים, הרבה ממעגלי ההרהורים האינסופיים האלה. אנו רוצים לפשט ולקצר תהליכים. שקיפות זה אומר שהתהליכים שיישארו, הישיבות וההחלטות של ועדות התכנון והבניה יהיו שקופות לגמרי. חסל סדר ישיבות, ועדות תכנון ובניה מאחורי דלתיים סגורות. הדלתיים יהיו פתוחות וכל אחד מכן וכל אזרח בישראל וכל אדם בעולם יוכל לראות מה קורה משום שהכל יהיה פתוח והכל יוקרן והכל ישודר באינטרנט. אנחנו רוצים שקיפות מלאה. ואילו הדבר השלישי, המלחמה בשחיתות, אנחנו מקימים יחידה מיוחדת במשטרה כדי למנוע שחיתות בוועדות של התכנון והבנייה. זה יהיה תפקידה. רק זה. היא תעסוק בזה ואני בטוח גם שהיא תשיג תוצאות.
אנחנו מדברים כאן לא על הצגת דברים בעלמא, אתם כבר התרגלתם, אנחנו הולכים להחלטה בביצוע. אני הגדרתי את היעד של הרבעון הזה או של המושב הזה בכנסת, להעביר קריאה ראשונה של החוק שהצגתי כאן היום. אנחנו נעשה את זה ובמושב הבא נעביר אותו בקריאה שנייה ושלישית. זה יחד עם תוכנית לתחבורה ארצית יביא לבשורה גדולה של המשך הצמיחה, המשך הפיכתה של מדינת ישראל לאחת המדינות המתקדמות בעולם גם בכלכלה, גם בתחבורה, גם בבנייה, ואני רוצה להודות לחבריי על העבודה המאומצת שעשינו בחודשים האחרונים. אתם וודאי תיווכחו בגודל השינוי שעומד להתחולל.
אני מבקש להודות לאנשיי המשרד. קודם כל לאנשי משרדי שעמלו קשה מאוד בחודים האחרונים יחד עם ראשי משרד האוצר על חלקיו השונים, במיוחד אגף התקציבים. אני רוצה להודות לשרית דנה והצוות שלה במשרד המשפטים, שמאי אסיף, על העבודה החשובה, המהפכנית.
תודה רבה.