X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  הודעות כלליות
- הודעה מטעם המרכז הרפואי שיבא
▪  ▪  ▪

רופאי היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא, זכו בשבוע שעבר בפרס המחקר המצטיין לשנת 2009 ובפרס ההרצאה המצטיינת בכינוס האיגוד למחלות זיהומיות שהתקיים בקיבוץ הגושרים.
פרס ההרצאה המצטיינת הוענק לד"ר גילי רגב-יוחאי על מחקרה: CA-MRSA (סטפילוקוק עמיד הנרכש בקהילה) בקרב אוכלוסיות יהודיות (ישראל) ופלשתיניות (במזרח ירושלים, רמאללה, בית לחם, שכם ועזה).
במהלך השנה וחצי האחרונות קמה קבוצת מחקר ישראלית פלשתינית שעוסקת בחקר התפשטות מחלות זיהומיות בקהילה בקרב האוכלוסיות באזורי הגדה, עזה ובישראל. ראש צוות המחקר - ד"ר גילי רגב-יוחאי משיבא, הציגה בכינוס השנתי של האיגוד למחלות זיהומיות את תוצאות המחקר בשנה הראשונה בנוגע להמצאות חיידקי סטאפילוקוק אאראוס עמידים למטיצילין.
היות ובארה"ב בשנים האחרונות מתרחשת אפידמיה של תחלואה קשה מחיידק זה (MRSA) בקהילה ופוגעת באנשים צעירים ובריאים. אחת ממטרות המחקר המשותף של הקבוצה הייתה לברר המצאות זן אלים זה באזורנו.
במחקר נבדקו מעל 1500 ילדים ו-1500 הורים. האוכלוסיה כללה כ-300 הורים וילדיהם שפנו למרפאות מכבי שירותי בריאות בחולון, בת-ים, ראשון לציון, וכ-300 מטופלים שפנו למרפאות במזרח ירושלים. כמו-כן, 600 ילדים והוריהם שפנו למרפאות של רופאים פרטיים ברמאללה, שכם ובית לחם ומעל 300 ילדים והוריהם מעזה.
במחקר נמצא, כי שיעור הנשאות של סטאף אאראוס בקרב ילדים בעזה גבוה מאשר בשאר האזורים (28% לעומת 20%), יתר על כן נמצא כי בעזה שעור הנשאות של החיידק העמיד MRSA גבוה באופן ניכר מאשר בשאר האזורים (45% מזני סטאף אאראוס לעומת 1.5% בישראל ו8% ברשות ובמזרח ירושלים). הזנים אופיינו ונמצא כי בעזה התפשט זן עיקרי (ST22IVa) שאינו דומה לזן האלים בארה"ב (USA300-ST8IVa). עם זאת מתוך חמישה זני MRSA שנמצאו בישראל זן אחד היה זהה לזן האמריקני ובשכם - 4 מתוך 13 זני MRSA זהים לזן האלים האמריקני.
בעקבות תוצאות אלו, תוכנית הקבוצה לברר האם התפשטו הזנים העמידים ואת מידת התחלואה שהם גרמו. מחקר זה ממומן על-ידי מכון גרטנר ומכון המחקר של מכבי שירותי בריאות. שותפים מרכזיים הם ד"ר מאיר רז ממכבי שירותי בריאות, ד"ר איזלדין אבו אל עייש מעזה ומאוניברסיטת טורונטו וד"ר מוהנד דענא ממזרח ירושלים.
פרס המחקר המצטיין הוענק לד"ר יסמין מאור על מחקרה שהשווה זיהומים הנגרמים על-ידי MRSA לעומת זיהומים הנגרמים על-ידי hVISA - מאמר שפורסם בעיתון היוקרתי Journal of Infectious Diseases.
סטאפילוקוק זהוב, או בשמו הלועזי Staphylococcus aureus, הינו אחד החיידקים החשובים הגורמים למגוון של מחלות בהן זיהומי עור, אבצסים, דלקות ראה, זיהומי דם, דלקות במסתמי הלב, זיהומים בגופים זרים המושתלים בחולים, וזיהומים בפצעים ניתוחיים. חיידקים ממשפחה זו יודעים לפתח עמידויות למגוון אנטיביוטיקות. כאשר החיידק הופך עמיד לאנטיביוטיקות ממשפחת הפניצילינים הוא קרוי סטאפילוקוק זהוב עמיד למתיצילין או בקיצור MRSA. חיידקי MRSA נפוצים בעיקר בחולים המאושפזים בבתי חולים ותרופת הבחירה לטיפול בזיהומים הנגרמים על-ידי חיידקים אלו היא ונקומיצין.
למרות שונקומיצין היא תרופת הבחירה לטיפול בזיהומים אלו תוצאות הטיפול אינן משביעות רצון ובשנים האחרונות אף נרשמה מגמה של ירידה בהצלחות הטיפוליות. נתונים מהמרכז שלנו כמו-גם ממרכזים אחרים בארץ ובעולם מצביעים על כך כי כ-20-40% מהחולים הלוקים בזיהום בדם משנית ל-MRSA נפטרים וזאת למרות טיפול אנטיביוטי הולם.
אחד ההסברים שהועלו לכישלונות הטיפוליים הללו הוא כי למרות שחיידקי MRSA נראים בבדיקות המעבדה השגרתיות כרגישים לונקומיצין בפועל הם עמידים ולכן האנטיביוטיקה לא מצליחה להכחיד את הזיהום. העמידות הנסתרת קרויה heteroresistant vancomycin intermediate Staphylococcus aureus או בקיצורhVISA. קיום העמידות הנסתרת הזו ומשמעותה הקלינית היו שנויים במחלוקת בארץ ובעולם. ניתן לאתר את העמידות הנסתרת לונקומיצין בשיטות מעבדה יותר מתוחכמות שאינן מתבצעות באופן קבוע.
במרכז הרפואי שיבא מתבצעת כבר משנת 2003, ביוזמת היחידה למחלות זיהומיות והמעבדה הבקטריולוגית, סקירה של כל תרביות הדם החיוביות ל-MRSA לקיום עמידות מסוג hVISA. אנו המרכז היחידי בעולם המבצע סיקור כזה באופן קבוע. סיקור זה אפשר לנו לאסוף נתונים לגבי החולים שלקו בזיהום בדם משנית ל-MRSA, לבדוק האם לעמידות זו יש משמעות קלינית ולבחון מחדש את מדיניות הטיפול בונקומיצין בזיהומי MRSA ו-hVISA.
תוצאות המחקר היו מרשימות. בסך-הכל נבדקו 27 חולים עם זיהום בדם משנית ל-hVISA ו-223 חולים עם זיהום בדם משנית ל-MRSA. חולים עם זיהום ב-hVISA סבלו ממשך בקטרמיה (מצב בו יש חיידקים בדם) ארוך באופן משמעותי בהשוואה לחולים עם זיהום ב-MRSA (החציון עמד על 12 ימים בהם החיידק עם עמידות hVISA בודד בדם תוך כדי טיפול אנטיביוטי בונקומיצין לעומת שני ימים בלבד בחולי MRSA). החולים עם זיהומי hVISA סבלו מיותר סיבוכים זיהומיים קשים בהשוואה לחולי MRSA.
מסקנת המחקר הייתה כי לעמידות מסוג hVISA יש משמעות קלינית וכי בחולים אלו ונקומיצין אינה תרופה הולמת לטיפול בזיהום. בעקבות תוצאות המחקר השתנתה המדיניות הטיפולית בזיהומי hVISA במרכז הרפואי. תוצאות ראשוניות מצביעות על שיפור בהצלחות הטיפוליות בעקבות שינוי המדיניות.

תאריך:  17/06/2010   |   עודכן:  17/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il