X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קצין בכיר במודיעין הישראלי הציג לאחרונה עמדה ולפיה ארגון החמאס נחלש עמיתו הציג הערכה ולפיה "הפלשתינים עושים מאמץ אמיתי לחשוף מנהרות להברחות נשק" חברם של השניים, גיורא איילנד, הפיג את החששות של הציבור הישראלי מפני עליית כוחו של החמאס, וטען לא מכבר כי הארגון כלל אינו מתכוון להשתלט על השטחים לאחר הנסיגה. האומנם?
▪  ▪  ▪

(1) קצין בכיר במודיעין הישראלי הציג לאחרונה עמדה ולפיה ארגון החמאס נחלש. לדבריו, "ככלל, המגמה הכללית בזירה הפלשתינית היא של היחלשות של כל המערכת, ובכללם של תנועת חמאס. ההבדל הוא שחמאס מצליחה להסתיר את חולשותיה טוב יותר מאשר תנועת הפתח".
האומנם?. על-פי אילו פרמטרים אובייקטיבים נקבעות הערכות הבכיר המודיעיני? אם נבחן את כוח החמאס ברצועה, ניווכח כי הארגון אכן מחזיק במצבת כוח צבאי נרחב, החמאס השתלט על מרבית מוקדי הכוח בשטחים, לאחר שזכה בבחירות לרשויות המקומיות ברפיח, בית לאהיה ושאר מרכזי הכוח; הוא ממשיך וזוכה גם כיום לתמיכה נרחבת במרבית תאי האוניברסיטאות. ולא רק זאת: לראשונה - מדבר החמאס בקול נישא על אפשרות השתלטותו על הרשות הפלשתינית - עמדה שלא נשמעה קודם לכן. בה בעת, מחליט יו"ר הרשות, אבו-מאזן, לדחות את הבחירות הכלליות, מתוך חשש גלוי "מזכייה גורפת של החמאס בבחירות".
האם בכך יש לראות ביטוי ל"היחלשות החמאס", כדברי הקצין הבכיר?, האם העובדה כי האירופאים מתחילים ומכירים בארגון כגורם כוח "שלמרות פעילותו הטרוריסטית יש לשקול הידברות עמו" - מוסיפה להערכות בדבר היחלשותו? האם הולדתו של זרם ישראלי הקורא לשקול כניסה למו"מ עם ארגון החמאס, יכול גם הוא להיחשב כצעד שמחליש את הארגון?.
על-פי אילו פרמטרים קובע הקצין הבכיר, הערכה שאפילו אנשי הרשות הפלשתינית אינם מוכנים לקבלה?
(2) הקצין הבכיר הוסיף ואמר כי "גם מהבחינה הכלכלית חמאס נמצא בבעיה של ממש". לדבריו, "המקורות הכספיים נסגרים בשל ניטור של ארה"ב ואירופה" - האומנם?, כל מי שיקרא את העיתונות הפלשתינית ייחשף בראש כל חודש - לדוח שמפורסם מטעם משרד ההיקדשים הפלשתיני, ואשר מפרט, עד לפרטי פרטים, את נפח כספי הסיוע שמקבלות אגודות החמאס בשטחים, מטעם גורמים ערביים, לרבות מאנשי המפרץ הפרסי. הנעלמה עובדה זו מעיניהם של בכירי המודיעין?
(3) מפקד מנהלת התיאום והקישור ברצועת עזה, אל"מ יואב (פולי) מרדכי, טוען, בעקבות הפיגוע האחרון, כי הפלשתינים הבטיחו לבדוק ולשפר את הבדיקות הביטחוניות במחסומים. לא רק זאת. לדברי קצין בכיר נוסף, "הפלשתינים משתדלים לחשוף מנהרות להברחת נשק, והמצרים אף חשפו לאחרונה מנהרה גדולה". האם אין בדבריו של מר פולי משום אספירין לצורך שיכוך כאבים זמני?. האם אנו מנסים להיאחז בענפי תקוות שווא למרות שאינם מעוגנים בכורח שורש המציאות? הייתכן כי באמת מאמין מפקד מנהלת התיאום כי הצד הפלשתיני עושה "מאמץ אמיתי" לשיפור המצב הביטחוני? היכן עומק החשיבה והמחקר?.
לצערנו, ההצגה הפלשתינית - מרבה להיות מוצגת לציבור הישראלי - כ"עובדה" בשטח. אם הפלשתינים היו עושים מאמץ כנה וגלוי לצורך חשיפת מנהרות, לא סביר היה כי ארגון החמאס ושותפיו היו קובלים על כך? האם שמענו לאחרונה קריאת תיגר מצד חמאס כנגד שיתוף הפעולה הפלשתיני עם "הכובש הציוני", כלשונם? אחרי ככלות הכל, כך היה בעבר כאשר ניסתה הרשות להרשים את הקהילה הבינ"ל בהצגות מעצרים שקריים.
(4) בראיון הראשון שהעניק לתקשורת היועץ לביטחון לאומי, גיורא איילנד, לאחר ההודעה הרשמית על תוכנית ההתנתקות, ניסה הלה, בלהט של שכנוע עצמי, להפיג את החששות של הציבור הישראלי מפני עליית כוחו של החמאס. איילנד, טען אז כי החמאס אינו מתכוון להשתלט על השטחים לאחר הנסיגה, וכי מדיניותו מתרכזת במתן סיוע לחברה הפלשתינית. עם הזמן למדנו כי המציאות טפחה על פניו של איילנד. לא רק שהחמאס איננו מוכן להישאר בודד בזירה הפוליטית, אלא שהוא מציג חזון איתן ונחוש של השתלטות אקטיבית על מוסדות ומנגנוני השלטון. האם מישהו דרש ממר איילנד לשאת באחריות על כישלון הערכותיו?
ולסיום: התקשורת הישראלית מרבה לעסוק באחרונה בשאלות השחיתות בצמרת המדינית ודורשת כי הבכירים ישאו באחריות למעשיהם. השאלה האמיתית היא - מי נושא באחריות על הטעויות הקריטיות בהערכות המודיעין?. האומנם לא היו טעויות?, האומנם המודיעין התריע כי האינתיפאדה הפלשתינית השנייה תארך מעבר לשנה אחת? האומנם המודיעין הישראלי אכן התריע על כישלון אוסלו והשלכותיו? ; האם בוצעה אי פעם חקירה אמיתית מצד הדרג המדיני בדבר שגיאות הערכות המודיעין?
נראה כי הגיע הזמן להגביר את הפיקוח על גורמי הערכה, להבטיח את עצמאותם מפני השפעות הדרג המדיני, לדרוש מהם ניקיון כפיים, ולעמוד למבחן הביקורת של וועדת חוץ וביטחון, כמו גם של הציבור עצמו. לא עוד חסינות מוחלטת לאנשי הצבא. תפקידה של התקשורת להימנע מליפול שבי אחר הספינים הביטחוניים ולדרוש מאנשי הצבא להציג הסברים משכנעים לעמדותיהן הנחושות. חוק צינון לבכירי מערכת המודיעין חיוני על-מנת להבטיח גישה עצמאית, יצירתית, ונטולת השפעה פוליטית.

הכותב הינו סטודנט למשפטים וממשל במרכז הבינתחומי הרצליה
תאריך:  22/06/2005   |   עודכן:  22/06/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן גנור
זה כבר עשרות שנים שמחדל הסכנה בכבישים כתוצאה מהפעלה פלילית של משאיות גובה קורבנות    האשמה הישירה רובצת על שרי התחבורה, שלאורך השנים לא עצורו את הקטל המתמשך הזה
עו"ד אברהם פכטר
הפצצה התקשורתית התורנית בספר "בומרנג": שרון המציא את תוכנית ההינתקות כדי להסיח את דעת הציבור מהחקירה בתיקי שרון ובניו ואולי כתב אישום.
דוגמא קלאסית איך פרשנות שגויה, חיפוש כותרות, הערכה פוליטית משפטית לגיטימית - הופכת לשיחת היום ופרשייה לוהטת. תיאורית "הקונספירציה" שוב קמה לתחייה
נסים גבאי
מכתב שלא נשלח
מנחם ברוד
אפשר להזין את כל הנתונים למחשב, ולקבל מסקנות המבוססות על נוסחאות טהורות. החלטות אנושיות אינן כאלה. בסופו של דבר הבחירה היא עניין של אמונה
עו"ד ליאת בכר-סגל
האם בורר מוסמך לצרף להליך הבוררות, שמתנהל בפניו, בעל מניות בחברה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il