X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

תמצית העובדות
המשיבה הגישה לבית משפט השלום תביעה נגד המבקשות להשבת הוצאות גינון ופיתוח בחלקות סמוכות לחלקתה, שאותן הוציאה כתנאי לקבלת היתר בניה, ואשר לטענתה חוייבה בהן שלא כדין. בית משפט השלום קיבל את טענת המבקשות לחוסר סמכות עניינית, בקבעו כי עיקר התובענה עניינו חוקיות החלטתה של הרשות להתנות את מתן ההיתר בביצוע עבודות גינון ופיתוח בשטחים ציבוריים או שאינם בבעלותה של המשיבה, ומכאן שסמכות הדיון בתובענה נתונה לבית המשפט לעניינים מינהליים.
המשיבה הגישה בקשת רשות ערעור על ההחלטה לבית המשפט המחוזי, וזה פסק, כי הסעד העיקרי הנתבע בתובענה הוא פיצוי כספי, והקביעה בדבר חוקיותה של החלטת הרשות טפלה לו, ולפיכך מסורה הסמכות העניינית לדון בתובענה לבית משפט השלום. על פסק דין זה הוגשה הבקשה הנוכחית. המבקשת טוענת, כי הסמכות העניינית בנדון נתונה לבית המשפט לעניינים מינהליים, שכן בטרם יוכרע הפן הכספי של התובענה, שומה על המשיבה להוכיח כי התניית היתר הבניה בביצוע עבודות הפיתוח היתה בלתי חוקית, כך שעל מבחן הסעד לסגת מפני סמכות ייחודית המסורה בכגון דא, לטענתה, לבית המשפט לעניינים מינהליים. מנגד טוענת המשיבה, כי יש לקבוע את הסמכות העניינית על-פי מבחן הסעד, שכן הסעד הנתבע הוא כספי בלבד.
הבקשה נדחתה: נקבע כי הסמכות מסורה לבית משפט השלום
נקבע - חוק בתי המשפט לעניינים מינהליים מבחין בין עתירות מינהליות, המופנות נגד החלטה של רשות בעניין המנוי בתוספת הראשונה לחוק, ומהוות תקיפה ישירה של ההחלטה המינהלית, לבין תובענה מינהלית, העוסקת בעניין המנוי בתוספת השלישית לחוק, ולעת הזאת היא מצומצמת לעניין אחד - "תובענה לפיצויים שעילתה במכרז".
נקבע - בענייננו אין עסקינן במכרז. לפיכך אין הוא בא בגדר התביעה המינהלית. אך גם בגדר עתירה מינהלית איננו בא, שכן אין כאן תקיפה ישירה של ההחלטה המינהלית, אלא תובענה כספית, שההחלטה המינהלית נבחנת אגבית לה. עניין זה מצוי בסמכותם של בתי המשפט ה"רגילים", בהתאם לגובה התביעה הכספית, ולענייננו - בית משפט השלום.
נקבע - משעסקינן בסעד כספי, עומדת על מכונה הלכת "מפעלים פטרוכימיים", לפיה המבחן היחיד הקובע הוא מבחן הסעד, ואין נפקא מינה לדינא, אם עילתה של התובענה נולדה בתחום המשפט המינהלי, שגם במקרה זה אין מדובר אלא ב'תביעה אזרחית', שהסמכות לדון בה נקבעת לפי סכום התביעה, ומי שתובע כסף אין לומר עליו שתביעתו היא 'כיסוי' לדבר אחר.
- לפסק הדין המלא
רע"א 3879/05 עיריית חדרה נ' חג'ג' אמריקה ישראל בע"מ
בבית המשפט העליון; כבוד השופט א' רובינשטיין; ניתן ביום 12.7.2005
אתר האינטרנט www.lawdata.co.il מהווה מאגר מידע משפטי מקיף ומעודכן, הכולל את כל החוקים והתקנות בישראל, פסקי דין מלאים מכל הערכאות, מאגר חדשות משפטיות, פסקי דין ערוכים ומתומצתים, מחשבונים, מאמרים, הצעות חוק וטפסים משפטיים
תאריך:  13/07/2005   |   עודכן:  14/07/2005
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורי גרוסמן
רעי לוי
שיעור בהלכות דיכוי
שרי אשכנזי
אהרון שפילברג, אסיר ציון מברה"מ לשעבר, פנה למערכת Nfc בבקשה לפרסם מכתב שקיבל לדבריו מבתו של חברו המנוח, אסיר-ציון בוריס פורמן (ברוך בן-חיים). להלן המכתב, המדבר בעד עצמו
עו"ד זאב דסברג
אילן יוגב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il