X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית התכוננה מכוח התוספת הראשונה של חוק התכנון והבניה, ויכונה שמה בישראל, בקיצור, ולק"ח. לימים, החליט המחוקק להוסיף לה גם אחריות לשטחים פתוחים ומאז ידועה כ"הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים ובקיצור, ולקחש"פ.
בקליפת אגוז נוכל לומר, כי הולקחש"פ יכולה להכריז על קרקע לשטח חקלאי או שטח פתוח והחל מאותו מועד יחולו על הקרקע מגבלות. כך למשל, אין לאשר תוכנית החלה על קרקע חקלאית זולת אם אושרה על-ידי הוועדה (סעיף 6 לתוספת). לא ליתן היתר לבניה או לשימוש בקרקע חקלאית למטרה לא חקלאית אלא באישורה (סעיף 7 לתוספת) ולא ליתן שימוש חורג לקרקע חקלאית אלא באישורה (סעיף 7 ג לתוספת). כאן המקום להדגיש כי לא קיימת, בהכרח, התאמה בין קרקע חקלאית מוכרזת לבין קרקע שייעודה חקלאי לפי תוכנית בניין עיר וכי הסכמתה של הולקחש"פ לשנות ייעודה של קרקע חקלאית לייעוד אחר שאינו חקלאי, אינו מבטל, אוטומטית, את ההכרזה ולפיכך, ניתן למצוא קרקעות שייעודן תעסוקה, מגורים וכיו"ב שעדיין מוכרזות כקרקעות חקלאיות. ביטול ההכרזה יכול להיעשות אך ורק על-ידי הולקחש"פ.
במקרה דנן, מדובר היה בקרקעות בהן אושרו תוכניות לייעודים לא חקלאיים בפתח תקוה העיר. מכיוון שהקרקע הייתה קרקע חקלאית מוכרזת, התבקשה הולקחש"פ לבטל ההכרזה וזאת מכיוון שכל עוד לא בוטלה לא ניתן לאשר באותן קרקעות שינוי תכניות ושימושים חורגים זולת באישור הולקחש"פ (שימוש חורג בקרקע חקלאית טעון אישור גם הוועדה המחוזית, להבדיל משימוש חורג "סתם").
הולקחש"פ הבהירה כי משיקולי תקציב אין בכוונתה לדון בענייני פתח תקוה בשנים הקרובות. לפיכך, עתרה הוועדה המקומית פתח תקוה בעתירה מנהלית כנגד הולקחש"פ על-מנת שבית המשפט יורה לה לבטל את ההכרזה על אותם שטחים.
השופט ד"ר מודריק לא הסתיר את מורת רוחו מהתנהלותה זו של הולקחש"פ, וקבע כי "כיוון שהמציאות התכנונית באותם שטחים אינה כוללת עוד שימושים חקלאיים, מתבקש שהכבילות המנהלית (בירוקרטית) לאישורי הולקחש"פ, מיותרת, מסרבלת את ההליך, מאריכה אותו בפרקי זמן ניכרים ומשבשת את הקידום והפיתוח של איזורים אלה".
השופט קובע, כי אומנם הוא מתקשה להבין מהו הטעם בשיור הסדרים בירוקרטיים מסורבלים אך קובע, כי אין בכך משום מתן רשות לבית המשפט להתערב ולשנות סדרי בראשית ולפיכך, עליו לדחות את העתירה.
עם זאת, השופט ד"ר מודריק מצא לנכון להעביר את פסק הדין לעיון יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבניה תוך המלצה למנות צוות בדיקה שייבחן את האפשרויות המיידיות לביצוע רפורמה חוקית ומינהלית בתחום הנדון.

עת"מ 2519/04 הוועדה המקומית לתו"ב פתח תקוה (על-ידי עו"ד ריינהרץ) נ' הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים (על-ידי עו"ד אנגלרד). שופט: ד"ר עודד מודריק. מיום 21.6.05
הכותב הוא עורך דין במשרד יגנס, טויסטר, בירן ושות', עורכי דין
תאריך:  18/07/2005   |   עודכן:  18/07/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיכאל אדירעם
הרמטכ"ל ואלופיו המאיימים בפגיעה בישיבות ההסדר ופיזור היחידות שוכחים שהאלטרנטיבה היא שהחייילים האלה לא יתגייסו כלל
עו"ד אברהם פכטר
יוסי עבדי
אין זה סוד כי שנים רבות זוכה הרשות הפלשתינית לסיוע בינ"ל רחב ממדים, אשר מופנה, בין היתר, לתדלוק מנועיהם של ארגוני הטרור    על כן, תמוה בעיניי כי וועידת G8 לא השכילה לקבוע, לצד ההחלטה בדבר הסיוע הנדיב לפלשתינים, על הקמתו של גוף בינ"ל לפיקוח ומעכב, אשר יבקר את ייעודם של הכספים המגיעים לידי ראשי הרשות
משה אלעד
בעת הזאת, הענקת שלושה מיליארדי דולר לראשי הרשות הפלשתינית ולעוזריהם, שקולה כבמשל החתול והשמנת, למינוי החתול לא רק כשומר השמנת אלא אף כקידום לתפקיד מנכ"ל תנובה
יראון פסטינגר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il